۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

روشهای انتقال روی ویلچر : توصیه هایی به مراقبین

بسیاری از کاربران ویلچر و مراقبان آنها از روش های مناسب انتقال به روی ویلچر و یا خارج شدن آن یا اطلاع ندارند یا اینکه استفاده نمی کنند . در حالی که این موضوع می تواند تهدید کننده سلامت باشد ، اما خیلی نگران کننده نیست . در این مقاله اطلاعات کلی در مورد نقل و انتقال ویلچر ، همراه با نکاتی برای کمک به راحتی انتقال ارائه شده است .

قوانین کلی در مورد نقل و انتقال روی ویلچر

انتقال به روی ویلچر و خارج شدن از آن ، هر دو نیاز به قدرت و هماهنگی دارد . برخی از افراد قادر به مدیریت کارهای روزمره خود هستند ، اما یکسری افراد برای انجام کارهای خود نیاز به کمک دارند . در هر حال معمولا” برای اجرای یک انتقال مناسب وایمن بهتر است تکنیک های اساسی زیر اعمال شود :
• تا آنجا که ممکن است ویلچر را به سطح یا ناحیه ای که می خواهید منتقل شوید ، نزدیک کنید .
• انتقال را از سمت قوی تر بدن انجام دهید .
• هنگام منتقل شدن به روی ویلچرو خارج شدن از آن ، همیشه باید ویلچر قفل شود تا از حرکت ناگهانی آن جلوگیری شود .
• اگر شما در حال حرکت رو به بالا هستید – برای مثال ، بالای یک مانع یا پله – ویلچر را به سمت عقب خم کنید .
• کاربر ویلچر باید طوری بنشیند که پاها درهر دو قسمت زانو و ران ( لگن ) در یک زاویه مستقیم (۹۰ درجه ) قرار گیرد .
• جاپائی ها باید همیشه به سمت بیرون کنار زده و یا کاملا برداشته شوند .
• دسته صندلی ، در سمتی که می خواهید انتقال را انجام دهید ، باید برداشته شود .
• پا بصورت راحت باید روی زمین قرار گیرد ، مگر اینکه طوردیگری کمک شود .
• اگر شخص هنگام انتقال ، در حالت افتادن قرار گیرد ، سعی نکنید که از سقوط او جلوگیری کنید . در عوض ، زانوهای خود را خم کرده و او را به آرامی به روی صندلی ، تخت ، زمین یا هرسطح دیگرایمن ، پایین بیاورید . در صورت نیاز کمک بخواهید .
• به خاطر بسپارید که : ارتباط داشتن در طول فرایند انتقال موضوع مهمی است . قبل از شروع انتقال ، روش خود را به مراقب خود توضیح دهید. این کار هماهنگی شما را با مراقب تضمین می کند و همچنین ممکن است که فرد بتواند به طور مطلوبتری به توانایی های شما کمک کند .

تجهیزات کمکی برای انتقال ایمن تر و راحت تر

در بعضی موارد ، برای جابجایی فرد به روی ویلچر یا خارج شدن از آن داخل و ایجاد روند ایمن تر وراحت تر هم برای بیمار و هم برای مراقب او نیاز به کمکهای بیشتر ضرورت پیدا می کند . لذا در این مواقع بهتر است از تجهیزات کمکی استفاده شود . از تجهیزات کمکی رایج می توان به کمربندهای مخصوص گام برداری ، بالابرهای مکانیکی و صفحات انتقال کشویی اشاره نمود . قبل از استفاده از این وسائل ، همه تسمه ها ، قطعات ، اتصالات ، قلاب ها و زنجیرها را بازرسی کنید تا مطمئن شوید که در شرایط سالم و خوبی باشند . اگر به نظر می رسد که خراب یا شکسته یا مشکل دارند ، از بکارگیری آنها خودداری کنید .

شناخت چگونگی جابجایی ها روی ویلچر، باعث افزایش ایمنی و راحتی مراقبان و بیماران می شود .

شناخت چگونگی جابجایی ها روی ویلچر، باعث افزایش ایمنی و راحتی مراقبان و بیماران می شود .

کمک اضافی برای جابجایی ها روی ویلچر

ایجاد زخمهای جدید یا آسیب پوستی ، ایجاد مشکل در وضعیت شانه ها ، دستها یا سایر قسمتهای بدن و شکایت از دردهای جدید بعد از انتقال ، نشانه هایی است که باید به پزشک مراجعه کنید .

اگر درمورد مناسب بودن روند صحیح انتقال اطمینان ندارید یا هر گونه سوالی دارید ، به یک فرد متخصص و مجرب در این زمینه مراجعه و با او مشورت کنید . صحبت کردن با یک متخصص مراقبت بهداشتی آموزش دیده مانند یک فیزیوتراپ یا یک پرستار مجرب می تواند بسیار ارزشمند باشد .

در نهایت ، فراموش نکنید : همانگونه که توانایی های افراد متفاوت است ، نیازهای آنها برای انتقال نیز فرق می کند . مقدار کمکی که ارائه می شود به ویژگی های وضعیتی فرد نیز بستگی دارد . بطورمثال : اینکه آیا فرد می خواهد به کجا منتقل شود ؟ به داخل یا خارج خودرو ، به روی صندلی توالت یا صندلی حمام و از این قبیل موارد . در هر حال استفاده از راهنمایی ها و تکنیک ها می تواند به افراد و مراقبین آنها کمک کند که تا انتقالی ساده تر و امن تر صورت گیرد .