۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

روابط زناشوئی و کوادری پلژی !


روابط زناشوئی موضوعی فوق العاده ، زیبا ، خالص و مهم است . زناشوئی تنها یک فعل محسوب نمی شود ، بلکه جریانی است که شما آن را با همسر خود ؛ به عنوان نزدیکترین کس به شما ؛ آن را تجربه می کنید ( و حداقل به مفهوم نحوه ای است که باید باشد) . اما نویسنده این مقاله هم به اندازه کافی خوش بخت بوده که به عنوان یک فرد کوادری پلژی توانسته از داشتن رابطه زناشوئی خود لذت ببرد . او در نوشته ی خود خواسته به دو مطلب مهم برسد : اول اینکه به همه بفهماند که سایر مردان دچار کوادری پلژی نیز می توانند از زندگی جنسی خود لذت ببرند . دوم اینکه همسران سالم بدانند، که با وجود موانع و محدودیتهایی که افراد کوادری پلژی دارند ، آنها هم می توانند شرکای زندگی خود را ارضاء کنند.
به طور خلاصه ، کوادری پلژی را می توان به عنوان یک نوع آسیب نخاعی توصیف کرد که در ناحیه گردن (مهره های گردنی ۱تا ۷ ) اتفاق می افتد و باعث می شود که فرد آسیب دیده قادر به استفاده از دستها وپاهای خود نباشد یا ممکن است در استفاده از انها محدودیتهای زیادی داشته باشد. کوادری پلژی می تواند هم بر روی حرکت و هم حس اندامهای فرد مصدوم تاثیر بگذارد . بسته به محل ضایعه ( به عنوان مثال C4) و میزان شدت آسیب مناطق مختلف تحت تاثیر قرارخواهند گرفت .
باور کنید یا نکنید ، برخی از مردان کوادری پلژی با وجود آسیب نخاعی که دارند بازهم می توانند نعوظ داشته باشند . اگر شما به عنوان یک فرد دچار آسیب نخاعی در این دسته قرار می گیرید ، باید دستی به بر وروی خود بکشید ( یا کسی را برای کمک به خودتان در نظر بگیرید ) ، چرا که در واقع در نیمه راه ، بهره گیری از زندگی جنسی خود قرار دارید . بدیهی است که شما به همسر و شریک زندگی خود نیاز دارید ، اما این موضوع می تواند برای شما بیشتر از یک چالش محسوب گردد . نه به این دلیل که شما ناتوان هستید ، بلکه رابطه جنسی دیگر آنطوری که می خواهید آسان نیست . خوب برای درک این موضوع ، باید به مسئله نعوظ پرداخته شود .
بطور کلی یک مرد سالم می تواند از سه راه نعوظ داشته باشد :

۱٫ نعوظ اروژنیک ( Erogenic ) یا نعوظ با تحریک روانی :

این نعوظ از طریق مشاهده ، شنیدن و یا تخیلات مربوطه به عوامل شهوانی رخ می دهد . با این محرکها ، مغز ، مسیرهای عصبی خاصی را تحریک می کند که از طریق نخاع با آلت تناسلی مرد مرتبط هستند و در اثر این تحریک ، جریان خون به داخل آلت افزایش یافته و باعث راست شدن آن می گردد . در واقع این موضوع بدون تحریک فیزیکی رخ می دهد ، و همان چیزی است که مانع از نعوظ در مردان مبتلا به آسیب نخاعی (SCI) می شود .

۲٫ نعوظ از طریق تحریک دستی و یا انعکاسی :

تحریک دستی آلت تناسلی مرد و یا دیگر مناطق محرک احساسات جنسی او ( از جمله گردن، گوش و یا نوک سینه ) می تواند باعث ایجاد نعوظ گردد . مردان دچار آسیب نخاعی در سطوح S1 تا S4 می توانند با این روش نعوظ ایجاد کنند . نعوظ انعکاسی یک رفلکس غیر ارادی است و ممکن است در طول سونداژ هم رخ دهد ، اما قوام این نعوظ ، معمولا” برای رابطه جنسی طولانی مدت کفایت نمی کند . استفاده از روش های خاص می تواند به این دسته از مردان مبتلا به ضایعه نخاعی کمک نماید و جلوتر به آن پرداخته خواهد شد .

۳٫ نعوظ صبحگاهی (NPT ) = ( Nocturnal Penile Tumescence) :

نعوظ صبحگاهی (NPT ) به نعوظ یک مرد در حالی که خواب است ، اطلاق داده می شود.به طور معمول ، مردان در طول ۸ ساعت خواب دارای ۳ تا ۵ نعوظ هستند . این نعوظ ممکن است برای مدت سی دقیقه یا بیشتر طول بکشد و در طول آن حرکت سریع چشم چرخه خواب اتفاق می افتد ، و در طی آن اکثرا” خواب دیدن هم وجود دارد . با این حال، این نوع نعوظ از نظرجنسی محرک محسوب نمی شوند.مردان معمولا ” این نعوظ در سراسر زندگی خود را تجربه می کنند . در حالی که دلایل روشنی برای این نعوظ وجود مشخص نشده است ، تصور بر این است که یکی از راه های سلامت آلت تناسلی است .
عملکرد NPT بر اساس میزان تحویل اکسیژن به بافت آلت تناسلی افزایش یافته و در طی آن از میان چیزهای دیگر ، تولید نیتریک اکسید را تحریک می کند که برای فرآیند نعوظ ضروری است . بطورکلی NPT ازطریق تحریک جنسی تولید نمی شود ، اما می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد میزان فلج و عملکرد نعوظ باقی مانده ارائه می دهد .
اما مردانی که از آسیب نخاعی رنج می برند ، قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ خود نیستند ، چرا که مسیرهای بین مغز و آلت تناسلی به درستی عمل نمی کنند . در زیر چند تا از راههای کمکی برای کمک به حفظ نعوظ و انجام فعالیت جنسی ذکر می گردد :

۱٫ تزریق آلت ( Caverject) :

در این روش یک دوز واحد از یک داروی منفرد یا ترکیبی از داروها به داخل آلت تناسلی مرد تزریق می شود . نعوظ معمولا” در عرض ۲۰ دقیقه رخ می دهد و بین ۱-۲ ساعت دوام خواهد داشت . باید اطمینان حاصل کرد که نسخه پزشک به درستی استفاده می شود ، چرا که کوتاهی در اجرای آن ممکن است باعث پریاپیسم ( نعوظ دائمی ) شود . در این حالت ، نعوظ به حدی طولانی می شود که ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد . داروهای تزریق آلت لازم است که دریخچال نگهداری شوند ، از این رو استفاده از آنها در هنگام مسافرت ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند . البته این روش به اندازه ای که انتظار می رود ، کارآمد نیست . احتمال ایجاد خطر ابتلا به تخریب بافت آلت در محلهای تزریقات متعددوجود دارد . ضمن اینکه روشی بسیار گران است .

۲٫ داروهای خوراکی :

سیالس ( Cialus ) یا ویاگرا (Viagra ) از داروهائی هستند که می توانند برای کمک به حفظ نعوظ تجویز گردند . دوز دارو باید توسط ارولوژیست و یا پزشک تعیین شود . Cialus در بدن شما برای ۲ روز باقی می ماند و معمولا” به ” قرص آخر هفته ” منسوب است . مدیریت استفاده از این روش به خصوص هنگام سفر آسان است ، اما روشی هزینه بر محسوب می شود .

۳٫ پمپ خلاء :

این دستگاه بر اساس ایجاد خلاء در اطراف بافت آلت تناسلی عمل می کند که به دنبال آن خون به داخل آلت کشیده می شود ، ضمن اینکه یک حلقه سیلیکونی دور پایه آلت قرارداده می شود تا از برگشت خون از آلت جلوگیری کند . Vacurect یک وسیله موضعی جمع و جور است و می تواند نعوظ را درعرض ۲ دقیقه القاء کند . به خاطربسپارید که بهتر است برای برداشتن حلقه سیلیکون ، از روان کننده های پایه آب کنید و دستگاه را به طور مرتب تمیز کنید . از نکات مثبت این دستگاه این است که فرد فقط یک بار متحمل هزینه می شود وتهیه آن هم نیازی به نسخه پزشک ندارد .
لطفا” قبل از اقدام به استفاده ازهر یک از روش های فوق با یک متخصص مشاوره کنید . با توجه به نظر متخصصین امور جنسی ذکر چند نکته ضروری است .

 

  • گاهی اوقات روش هائی که ذکر شد ممکن است کارآمد نباشند .
  • به عنوان یک فرد کوادری پلژی، شما نیاز دارید که با شریک زندگی خود مصاحبت داشته باشید و در مورد زندگی جنسی خود با هم گفتگو نمائید .
  • به یاد داشته باشید که هیچ بدنی بدون ایراد نیست و شما هم ممکن است قادر به القاء و یا حفظ نعوظ نباشید.
  • در جریان رابطه زناشوئی ، به دنبال پیدا کردن راه های دیگری برای ارضای شریک زندگی خود هم باشید .
  • ممکن است که از داشتن آسیب نخاعی دچار سرخوردگی شوید ، اما این چیزی است که شما آن را احساس می کنید .
  • یادتان باشد روی برخی از وسائلی که زندگی جنسی شما را بهبود می بخشد ، سرمایه گذاری کنید .
  • در همه زمان ها ایمنی را بکار بگیرید ، چرا که شما ناتوان هستید نه شکست ناپذیر !

منبع : ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com ) – سایت : http://rugbyfromawheelchair.com – مقاله : Sex and Quadriplegia – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران