۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

راهنمایی های کلی برای مدیریت روده نوروژنیک درافراد دارای آسیب نخاعی

اگرچه تمام بیماران مبتلا به آسیب نخاعی دچار روده عصبی می شوند ، نوع و علائم آن به سطح ضایعه و کامل یا ناکامل بودن آن بستگی دارد . افراد دچار ضایعات بالاتر از سطح مهره ای ۱۰T و یا  سطح نخاعی ۱۲T ، روده هیپررفلکسی دارند ، در حالی که کسانی که دارای ضایعات پائین مهره ۱۰T و یا نخاع ۱۲T هستند ، روده بدون واکنش ( areflexic) دارند .

بی اختیاری مدفوع اثرات اجتماعی و عاطفی قابل توجهی دارد . هر بیمار به یک برنامه مدیریت روده فردی و منحصر به خود نیاز دارد که باید در آن ، زمان دفع مدفوع ، رژیم غذایی ( از جمله فیبر و مصرف مایعات ) ،  مسائل جسمی ( رفلکس گاستروکولیک ، ماساژ شکم ) و روش تحریک رکتوم ( روده هیپررفلکسی ) یا تخلیه دستی (روده بدون واکنش ) در نظر گرفته شود . اغلب بیماران از داروهای ضد یبوست مزمن ( مثل نرم کننده های مدفوع ، محرکها  و یا مسهل های اسمزی ) استفاده می کنند .

اگر روال مدیریت روده بصورت دلخواه و مطلوب موثر واقع نشود ، باید هر بار ۱ عنصر از برنامه  مدیریت تغییر داده شود تا به شناسایی علت کمک کند و نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۴ روز تغییرات اعمال شوند  .

روده نوروژنیک دلیل شایع در بیماران دچار آسیب نخاعی که باید به پزشک متخصص مراجعه و یک علت شایع اتونومیک دیس رفلکسی است . دررابطه با روده نروژنیک با انواع اصطلاحات زیر مواجه می شویم :

روده نوروژنیک :

برای مدیریت روده نوروژنیک درافراد دارای آسیب نخاعی

در واقع اختلال دستگاه گوارش و عملکرد آنورکتال ناشی از یک ضایعه در سیستم عصبی که روال زندگی را تغییر می دهد  و می تواند منجر به ایجاد عوارض تهدید کننده زندگی مانند اتونومیک دیس رفلکسی شود .

روده بدون انعکاس ( Areflexic ) :

روده نورون حرکتی تحتانی ( LMN) که در اثر ضایعه بخشهای خاجی ایجاد می شود و در آن هیچ واسطه رفلکس نخاعی رخ نمی دهد .

روده انعکاسی ( Reflexic ) :

روده نورون حرکتی فوقانی (  UMN) که در اثر ضایعه نخاعی حاصله در بالاتر از بخشهای خاجی ایجاد می شود و در آن تخلیه مدفوع نمی تواند بصورت ارادی از طریق اسفنکتر مقعد خارجی آغاز شود .

روده با انعکاس شدید ( Hyperrefexia )

نشانه های روده نورون حرکتی فوقانی ( UMN) از طریق افزایش دیواره کولون و تن مقعد مشخص می شود . در این اختلال کنترل اختیاری ( قشر مغز ) بر روی اسفنکتر خارجی مقعد مختل شده و اسفنکتر تنگ باقی می ماند ، و به موجب آن احتباس مدفوع  افزایش می یابد . در عین حال  ، ارتباطات عصبی میان نخاع و روده بزرگ ، دست نخورده باقی مانده و به موجب آن ، هماهنگی رفلکس و نیروی محرکه مدفوع وجود دارد . سندرم روده UMN معمولا”  با یبوست و احتباس مدفوع ، حداقل در قسمتی ، و به دلیل فعالیت های اسفنکتر و مقعد خارجی همراه است  (Stiens و همکاران ، ۱۹۹۷) . تخلیه مدفوع در این افراد با استفاده از فعالیت های انعکاسی ناشی از یک محرک القاء شده به درون راست روده ، مانند یک شیاف محرک یا تحریک دستی رخ می دهد .

روده بدون انعکاس ( Areflexic)

نشانه های روده نرون های حرکتی تحتانی (LMN ) از طریق از دست دادن واسطه مرکزی حرکات دودی ( نخاع ) حرکات دودی مرکزی و کند شدن نیروی محرکه مدفوع مشخص می شود . سندرم روده LMN معمولا”  با یبوست و خطر قابل توجهی بی اختیاری به دلیل ناتوانی اسفنکتر مقعد خارجی و عدم کنترل بر عضله مربوطه همراه است که باعث باز شدن کانال مقعد می شود . معمولا” در این حالت تخلیه مدفوع با تحریک دستی می تواند آغاز شود  .

تاثیرکامل بودن ضایعه

افرادی که دچار ضایعه ناکامل هستند ، ممکن است پر بودن مقعد را احساس کنند و توانایی تخلیه روده را داشته باشد . بنابراین ممکن است حتی هیچ برنامه خاصی نیاز نداشته باشند .

جدول زیرنگرانی های احتمالی را با توجه به سطح ضایعه نشان می دهد .

 

علائم و نشانه ها

 

نگرانی های مربوط به مشکلات گوارشی بعد از آسیب نخاعی

 سطح ضایعه ضایعه بالاتر از مهره ۱۰ سینه ای
یا بخش ۱۲  نخاعی
ضایعه پائین تر از مهره ۱۰ سینه ای
یا بخش ۱۲  نخاعی
زمان عبور مدفوع از کولون  بیشتر شده  بیشتر شده
اسفنکتر بیرونی مقعد (EAS)  فلج سفت  فلج شل
خروجی سمپاتیک  در ضایعات بالای بخش نخاعی  T6 وجود ندارد حفظ شده
نشانه ها  یبوست

دشواری تخلیه

بی اختیاری

یبوست

دشواری تخلیه

بی اختیاری

انباشتگی مدفوع  کولون ابتدایی

 

راست روده
اتونومیک دیس رفلکسی  

در سطوح بالای T6 شایع است

به ندرت
واکنش دفع

 

 

وجود دارد

 

دیده نشده

از دیگر نشانه های روده نروژنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اتساع شکمی
  • ناراحتی در تنفس طبیعی
  • سیری زودرس
  • حالت تهوع
  • مشکل تخلیه
  • تخلیه ناخواسته
  • خونریزی از مقعد
  • اسهال
  • یبوست
  • درد

مدیریت روده و توصیه ها

اهداف مدیریت روده : قبل از هر برنامه ای باید ابتدا اهداف آن مشخص شوند که بطور کلی می تواند شامل موارد زیر باشد :

 

  1. تخلیه کامل به طور منظم (هر ۱-۲ روز یکبار )
  2. جلوگیری از تخلیه ناگهانی
  3. پیشگیری و درمان عوارض مربوطه ( از جمله : یبوست ، بواسیر ، انباشتگی مدفوع، سوراخ ، آبسه ، اتونومیک دیس رفلکسی ( AD)

راهنما یی هایی کلی برای تهیه برنامه مدیریت روده  :

  • باید یک ارزیابی اصولی و جامع وکامل از عملکرد روده و اختلالات ان ، در شروع آسیب انجام و به صورت سالانه ادامه پیدا کند .
  • مدیریت روده باید در طول مراقبت های حاد شروع و در صورت نیاز تجدید نظرگردد .
  • برنامه مدیریت روده باید به گونه ای باشد که تخلیه قابل پیش بینی و موثری را فراهم کند و شکایت گوارش و تخلیه را کاهش دهد .
  • بررسی وضعیت آگاهی ، ادراک ، توانایی حرکتی و عملکردها ، در ارزیابی و تعیین توانایی فرد برای تکمیل برنامه مراقبت روده یا دستور پزشک مهم هستند .
  • ضروریات مروبط به مراقبتهای لازم ، اهداف شخصی ، برنامه زمانی زندگی روزمره ، نقش تعهدات ، نیازهای ارتقاء ، و کیفیت زندگی مربوط به خود فرد ، بایستی در تهیه یک برنامه های مراقبت روده در نظر گرفته شوند.
  • ایجاد یک برنامه زمانی منسجم برای اجابت مزاج ، بر اساس عوامل موثر بر دفع ، الگوهای دفع قبل از آسیب ، و خواسته های پیش بینی شده زندگی ، در هنگام طراحی یک برنامه مراقبت روده ضروری هستند .
  • تجهیزات تطبیقی ​​مناسب که می توانند برای مراقبت و تخلیه روده مفید باشند ، باید مورد توجه قرار گیرند .
  • تمام جنبه های برنامه مدیریت روده باید طوری طراحی شوند که فرد بتواند آن را به راحتی در خانه و محیط اجتماع خود اجرا کند .
  • پایبندی به توصیه های درمانی ، به هنگام ارزیابی شکایت و مشکلات روده ای باید مورد توجه قرار گیرد .
  • درمان موثرعوارض روده عصبی از جمله انباشتگی مدفوع ، یبوست، و بواسیر ، برای به حداقل رساندن پتانسیل عوارض طولانی مدت ازضروریات است .