۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

دوست دارم برای غیرمعلولان تئاتر بازی کنم/ نخستین اجرای تئاتر معلولان کشور

مشایخی معلول توانمند مازندرانی است که می‌گوید: از حوزه هنری و ارشاد استان مازندران گلایه دارم چون سالن تئاتر در اختیار ما قرار نمی‌دهند حتی در روز معلولان.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شنیدن و نوشتن درباره قابلیت‌ها و توانمندی‌های انسان‌ها کاری به ظاهر سخت است ولی تهیه گزارش از انسان‌هایی که ظاهراَ معلول هستند ولی در خود توانایی‌‌های زیادی دارند، سخت‌تر به نظر می‌رسد.

در این گزارش قصد داریم از یک انسان توانایی صحبت کنیم که نام معلول توانا را با خود دارد.

*دیدار با معلولان « خانه دوست»

 

مشایخی از جمله معلولانی است که به گفته خودش بازیگر تئاتر آدم برفی را بازی می‌کند، معلولیت فکری و ذهنی دارد و خودش این طور صحبت می‌کند: آمدم اینجا تا نشان دهم توانمندی زیادی داریم، اهل مطالعه مجلات سینمایی‌ام، علاقه زیادی به بازیگری دارد، این را می‌توان از نام بردن تک تک کارمندان صدا و سیما با عنوان صادق ذاکری، مرتضی کاظمی تصویربردار، تقی عمادی از دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی شبکه طبرستان می‌توان فهمید.

وقتی به او می‌گویم؛ ابراهیم عمادی از بازیگران شبکه تبرستان در مازندران بازیگر سریال کوی دامون نابینا شده است، گریه می‌کند.

وی می‌گوید: خسرو سینایی و خسرو معصومی را می‌شناسم، بهزاد فراهانی را نیز در سفری که به مازندران داشته‌ام از نزدیک دیدم.

*مشایخی عموی من است

 

مشایخی بازیگر مورد علاقه‌اش را جمشید مشایخی بیان می‌کند و می‌گوید:«چون فامیلی خانوادگی‌ام با جمشید مشایخی یکی است می‌گویم او عموی من است».

وی حامد بهداد، الناز شاکردوست را از دیگر بازیگران مورد علاقه خود برشمرد و ادامه می‌دهد: «آرزو دارم در تئاتری بازی کنم که افراد عادی حضور دارند و ما را هم بازی بدهند».

مشایخی یکی دیگر از آرزوهایش را تست‌گیری تئاتر خودش توسط حسین احمدی برشمرد و گفت: درخواست دارم برای کار تئاتر از من تست بگیرد.

وی تحصیلات خودش را در مقطع دوم راهنمایی ادامه داد.

این معلول توانمند مرکز توان‌بخشی پایین لموک قائمشهر«خانه دوست» می‌گوید: از حوزه هنری و ارشاد استان گلایه دارم چون سالن در اختیار ما قرار نمی‌دهند حتی روز معلولان.

* نخستین اجرای تئاتر معلولان کشور در قائمشهر

 

مربی واحد آموزش تئاتر و موسیقی درمانی مرکز توانبخشی معلولان پایین لموک قائمشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد این مرکز گفت: آسایشگاه معلولان ذهنی شهدای پایین لموک قائمشهر«خانه دوست»۱۰۵ معلول ذهنی را نگهداری می‌کند.

حامد دوام‌نژاد با اشاره به اینکه معلولان در گروه سنی ۱۴ سال به بالا در این مرکز نگهداری می‌شود، ابراز داشت: میانگین سنی معلولان نگهداری شده در این مرکز ۲۵ تا ۳۵ ساله‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در سه رده معلولان در این مرکز نگهداری می‌شوند، ادامه داد: معلولان سندروم دان، دسته تربیت پذیر، دسته‌ آموزش‌پذیر در این مرکز نگهداری و آموزش می‌بینند.

دوام‌نژاد فعالیت این مرکز را کارگاهی، آموزشی، بهداشتی و هنری برشمرد و خاطرنشان کرد: در این مرکز سعی شده است که برنامه‌های دارودرمانی را کم کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز از پسران معلول نگهداری می‌شود، گفت: آموزش در بخش‌های هنری، موسیقی، کاردستی، نقاشی سفالگری، قالیبافی و کاموابافی برگزار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آموزش در این مرکز به صورت درمانی و درباره دغدغه‌های شخصی، فردی و روانی و به منظور ترمیم رفتارها ارائه می‌شود، ابراز داشت: در حال حاضر به صورت پویا، موسیقی و تئاتر در این مرکز آموزش داده می‌شود.

وی این مرکز را نخستین مرکز اجرای تئاتر برای معلولان در کشور برشمرد و ادامه داد: به زودی در مهرماه و آبان نخستین اجرای عمومی معلولان را برگزار می‌کنیم.

دوام‌نژاد فعالیت همه گروه‌های آموزشی این مرکز را خیریه دانست و ابراز داشت: یک هدف دراز مدت آموزشی و درمانی در این مرکز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که این معلولان را وارد جامعه کنیم، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم دیدگاه خود را درباره معلولان تغییر دهند.

مربی واحد آموزش تئاتر و موسیقی درمانی مرکز توان‌بخشی معلولان پایین لموک قائمشهر با بیان اینکه این مرکز به صورت خیریه اداره می‌شود و نیازمند کمک خیران است، تصریح کرد: نیازمند همراهمی مسئولان هستیم.

محسن احسانی نیز یکی از مربیان این مرکز که با مشایخی معلول توانمند مورد اشاره از نزدیک کار کرده است، گفت: مشایخی زمانی که به این مرکز آمد، شرایط اینجا را نپذیرفت، در آموزش خیلی با وی کار شد.

محسن احسانی ابراز داشت: مشایخی در کلاس تئاتر یک ‌سال کار می‌کند، با محیط آشنا شد و در حال حاضر به نظرم وی می‌تواند وارد جامعه شود و خودش را با جامعه وفق دهد.

 

گزارش و عکس از مهرانگیز عباسی و  مصطفی کاظمی