۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمرینات دامنه حرکتی ویژه اندامهای پائین تنه – با کمک مراقب

تمرینات دامنه حرکتی اندامهای پائین تنه – بصورت منفعلانه ( با کمک مراقب )

اگر شما خودتان به تنهایی قادر به حرکت دادن اندامهای پائین تنه خود نباشید ، باید تمرینات دامنه حرکتی را توسط شخص دیگری انجام دهید . هدف از اجرای این تمرینات ، کشش نواحی باسن ، پاها و زانوهاست . نکته مهم در اجرای این حرکات این است که باید به آرامی و با ملایمت و درحالت خوابیده به پشت انجام شوند . هر تمرین برای هر پا ، باید ده بار هر روز اجرا گردد .

 

خم و راست کردن زانو و ران

زانوی بیمار را خم کرده و با قراردادن یک دست زیر آن ، پا را نگه دارید . برای تثبیت این حالت ، با دست دیگر ، ناحیه بالای ران را نگه دارید ( یا آن را در زیر پای خود بگذارید ) . زانو را بالا آورده و آن را به سمت قفسه سینه خم کنید ، بطوری که کشکک زانو رو به سقف قرار داشته باشد . درطول اجرای این حرکت ، اجازه ندهید که لگن پیچ بخورد . پاها و ران باید در یک خط مستقیم باقی بمانند و به سمت داخل یا خارج گردش نکنند . سپس پا را پائین آورده تا در وضعیت شروع قرار گیرد .

sci

 

کشش عضله همسترینگ ( بالا بردن پا در حالت صاف )

روش۱ :

زانو را بین پاها قرار داده و مچ پا را روی بازو یا شانه خود بگذارید . دراین حالت زانوی بیمار در حالت صاف قرارخواهد گرفت . یک یا هر دو دست را درست بالای زانو قرار داده ، تا مفصل ران تثبیت شود . اگر از یک دست استفاده می کنید ، دست دیگر را روی ران پای دیگر قرار دهید تا روی تخت بماند . اما اگر از هر دو دست استفاده می کنید، می توان زانوی فرد را به آرامی بر روی ران دیگر خود قرار داد . پا را تا حدود ۹۰ درجه بالا ببرید .

scia2

روش ۲ :

یک دست را زیر زانو و دست دیگر را زیر پاشنه بگذارید . در حالی که زانو صاف و کشکک رو به سقف است ، کل پا را به طرف سقف بالا ببرید . هنگامی که زانوی صاف مختصری شروع به خم شدن می کند ، دستی را که زیر زانو گذاشته اید ، به بالای زانو خود حرکت دهید .

چرخش مفصل ران رو به داخل و خارج

یک دست را بالای زانو و دست دیگر را زیر پاشنه بگذارید . زانو را تا نیمه خم کنید تا به قفسه سینه نزدیک شود ، به طوری که در ناحیه لگن و زانو یک زاویه ۹۰ درجه ایجاد شود . پا را به سمت خودتان بکشید و سپس آن را دور کنید .

یا اینکه :

یک دست را روی ران و دست دیگر را زیر زانو بگذارید . پا را به سمت داخل بچرخانید تا زانو روبروی پای دیگر قرار گیرد . سپس پا را در جهت مخالف به سمت خارج بچرخانید . معمولا” پا بصورت صاف وهم تراز باقی می ماند و مانند یک کنده درخت می چرخد .

دور و نزدیک کردن ران نسبت به بدن

با قرار دادن دست خود زیر زانو و نگه داشتن آن ، پا را نگه دارید . دست دیگر را در زیر پاشنه ، و یا روی ران بگذارید ، تا مفصل ران تثبیت گردد . زانو را صاف نگه دارید ، پا را در امتداد سطح تخت ، به سمت خودتان و دور از پای دیگر ، در حدود ۴۵ درجه ، حرکت دهید . سپس پای عقب را به طرف پای دیگر بیاورید .

scia3

  کشش پاشنه – پشت پا

یک دست را روی زانو قرارداده تا از خم شدن آن جلوگیری شود . دست دیگر خود را به حالت فنجان ، روی پاشنه گذاشته و ساعد را مقابل سینه کف پا قرار دهید . به سینه کف پا فشار وارد کنید ، تا به سمت زانو خم شود و عضلات پشت ساق پا کشیده شود .

scia6

کشش

مچ پا

یک دست را زیر پاشنه بگذارید ، پا را روی ساعد تکیه دهید ، پاشنه را رو به پایین هل دهید .

برای کشش عضله اول ( گاسترو) ، پاها را دراز کنید تا زانو ها صاف شوند ، دست دیگر را در بالای مچ پا گذاشته و در جهت مخالف فشار دهید .

 

برای کشش عضله دوم ( سولئوس ) ، زانو را خم کنید ، دست دیگر را در زیر ساق پا گذاشته و در جهت مخالف فشار دهید .

scia7

وارونه سازی پا

با یک دست ، پا را در نزدیکی پاشنه نگه دارید. با دست دیگر ، قسمت پایین تر و نزدیکی مچ پا را نگه دارید . پا را از یک سمت به سمت دیگر و یا به به شکل دورانی حرکت دهید ( بالا، داخل، پایین، خارج ).

جمع و باز کردن انگشتان پا

با یک دست ، پا را درست از قسمت زیر انگشتان پا ثابت نگه دارید. با دست دیگر، به آرامی یک یا همه انگشتان پا را به سمت جلو و عقب حرکت دهید .

کشش مفصل ران

فرد را به پهلو خوابانده و پشت سر او بایستید . یک دست را زیر زانو گذاشته ، قسمت پائینتر پا را روی ساعد خودتان قرار دهید . با دست دیگر، لگن خود را ثابت نگه داشته و پا را به سمت عقب و رو به خود تان بکشید.

 

ترجمه  و تنظیم از :  مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  منبع مورد استفاده  سایت : http://calder.med.miami.edu/ –  مقاله :   
MOVEMENT DISORDERS IN SPINAL CORD INJURY: RANGE OF MOTION (ROM) EXERCISES: PASSIVE STRETCHING (LOWER EXTREMITY)- انتشار دهنده : سایت انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران