۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ایجاد انگیزه برای انجام ورزش

مسئله این است که همه ی ما می دانیم که نیاز به فعالیت بدنی داریم ، اما گاهی اوقات شور و شوق لازم برای انجام آن را نداریم . کسی که حس وحال ورزش وفعالیت را ندارد ، چگونه می تواند انگیزه لازم برای ورزش کردن را پیدا کند ؟ متاسفانه نبود انگیزه لازم همواره مانع از اجرای ورزش و تمرینات بدنی به صورت برنامه ای منظم و مرتب در چارچوب برنامه زندگی روزمره می گردد .
در واقع روشهای خیلی زیادی برای ایجاد انگیزه ی ورزش کردن وجود دارد ، اما نکاتی وجود دارند که همواره تاثیر به سزائی در ایجاد انگیزه های لازم و تدوام ورزش داشته اند . تجربه نشان داده که موارد زیر در این مورد نقش به سزائی داشته اند:
•    به تمریناتی بپردازید که از آن لذت می برید . اگر شما ورزش خاصی را دوست ندارید  ، قطعا” در مسیر آن قرار نخواهید گرفت  و مسلما”  را ادامه آن با مشکل مواجه خواهید شد . بنابراین همواره به دنبال چیزی باشید که واقعا” دوست دارید . امروزه فهرست تقریبا ” بی پایانی از انواع تمرینات وجود دارد  . اما فراموش نکنید که تنها موضوع  واقعا”  مهم این است که بدنتان را حرکت دهید و تعداد ضربان قلب خود را افزایش دهید .
•    احساسی که پس از تمرین دارید . تقریبا” همیشه پس از یک تمرین خوب ، احساس خیلی دلپذیری به وجود خواهد آمد . در این صورت  ، این موضوع به فرد اجازه می دهد که انگیزه لازم را برای تمرین بعدی داشته باشد .
•    سوزاندن کالری . اگر شما حساب کالری بدنتان را ( که در واقع یکی از موثر ترین راهها ی کاهش وزن است ) داشته باشید  ، متوجه می شوید که هر چه بیشتر ورزش می کنید ، کالری بیشتری را هم  می سوزانید و کالری اضافی بدنتان حذف خواهد شد . در این صورت است که احساس سبکی و نشاط بیشتری خواهید کرد .
•    می خواهید چگونه به نظر برسید  .  یک بدن متعادل و مناسب را برای خودتان تصور کنید .  حالا ببینید که با وضع فعلی که دارید ، چگونه هستید  .
•    روال تمرینات خود را بطور مرتب تغییر دهید . حتی اگر روالی را دارید که از آن  لذت می برید ، هر از گاهی آن را تغییر بدهید  . سعی کنید تمرینات تان  کاملا ” متفاوت  باشد . این موضوع نه تنها شما راعلاقه مند نگه می دارد ، بلکه به شما کمک می کند تا  ماهیچه های بدنتان از یک روال ثابت خارج شده  و نتیجه بهتری را کسب کنید .
•    یک یار ورزشی داشته باشید . ورزش کردن به همرا ه  یک دوست یا یار ورزشی باعث می شود که همواره یک نوع فشار مثبت از سوی آنان برای شما وجود داشته باشد . وقتی که بدانید کسی در کنار شما هست و منتظر شماست ، احتمال رفتن شما به باشگاه و پرداختن به ورزش وتمرینات بیشتر خواهد بود . در ضمن حرف زدن و خندیدن وشوخی با یک دوست  به هنگام ورزش نیز کمک می کند تا خسته نشوید
•    یک برگه برای ثبت تمرینات روزانه  وتهیه نمودار داشته باشید . بنا به دلایل مختلف  ، ثبت کردن واقعا” خیلی مهم است. این کار را به مدت یک هفته انجام دهید  ، آن وقت متوجه تاثیر آن خواهید شد .
•       همیشه لباس مناسبی بپوشید . اگر لباس شما به هنگام  ورزش و تمرین مناسب نباشد ، می تواند باعث  تحریک بدن ، ناراحتی  و خستگی شما شده و حتی امکان دارد ایمنی شما را هم در معرض خطر قرار دهد . اگر هنگام غروب و در خارج از منزل و محوطه های باز و پر رفت آمد تمرین می کنید ، برای جلوگیری از تصادفات احتمالی اطمینان حاصل کنید که لباسهایتان  بازتاب نور خوبی داشته باشند . همچنین سعی  کنید که ظاهر لباسهایتان هم خوب به نظر برسد ، در غیر اینصورت ممکن است احساس خوبی نخواهید داشت  و این موضوع می تواند باعث کاهش تمر ینات مورد نظرتان شود . اگر داخل یک  محیط محصور و فضای شخصی خود ورزش می کنید  ، می توانید بدنتان را لخت کنید .
•    وسایلتان را از قبل آماده کنید  : وسائل ورزشی مورد نیاز از جمله کفش ، دسنکش و حوله و هر آنچه که برای انجام تمرینات نیاز دارید را جلوتر آماده کنید . در اطراف منزلتان گشت بزنید و سعی کنید چیزهای را تهیه کنید که واقعا” بدردتان می خورند . همه چیز را با هم در کیف ورزشی خود قرار دهید . بعد از انجام تمرینات ، چیزهایی را که نیاز به شستشو دارند را خارج کرده  و یا در صورت لزوم فورا” آنها را عوض کنید
•    هدف داشته باشید . ببینید در پی چه چیزی هستید ؟ هدفتان را معنی دارکنید و به طور اختصاصی به دنبال آن باشید ، و آن را دست یافتنی بدانید . به موازات اجرای تمرینات ، معیارهای کوتاه مدتی را برای خود تعیین نمائید . اگر برنامه اصلی شما موثر واقع نشود ، بهتر است که هدف خود را تغییر دهید ، اما یک هدف کلی داشته باشید  . چگونگی انجام برنامه تان را براساس هدفتان ارزیابی کنید .
•    مطالعه ی داستان های موفق . مشخص شده که مطالعه ی سرگذشت و داستان های موفق دیگران تاثیری باور نکردنی در ایجاد انگیزه ی افراد دارد. توصیه می شود که اگر وب سایتی مرتبط با ورزش وفعالیتهای ورزشی پیدا کردید که حاوی داستان های موفق بود ، حتما” آنها را مطالعه کنید .
•    به خودتان پاداش بدهید . پاداشهائی را تعیین کنید تا هر گاه به هدف تان رسیدید ، آن را به خودتان بدهید . مثلا” برای خودتان یک شورت ورزشی بخرید .  سه روز آخر هفته را به گردش بروید .  برای تمرین آن روز خود به سونا بروید . یک فیلم جدید یوگا بخرید و از این قبیل چیزها … در این راستا سعی کنید پاداش تان چیزهائی باشند که بر روی شیوه زندگی سالم شما موثر هستند .
منبع مورد استفاده :

 

منبع : http://www.nlm.nih.gov – تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – تیر ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار : انجمنن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران