۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اهمیت کشش برای کاربران ویلچر

مهم نیست که شما به عنوان یک فرد دچار آسیب نخاعی ، خودتان به تنهایی یا با کمک شخص دیگری بخواهید حرکات کششی را انجام دهید ، اما باید برنامه حرکات کششی را حداقل دو بار در روز تکرار کنید . بسیاری از افراد ۵ تا ۱۰ بار کشش را تکرار می کنند ، اما این کار را ، فقط هر موقع که وقت دارند ، انجام می دهند .

توصیه براین است که سعی کنید صبحها قبل از برخاستن از تخت و شبها قبل از خوابیدن کشش را انجام دهید . ما می دانیم که برنامه ریزی و جفت وجور کردن یک جلسه کشش دشوار است ، چه برسد به اینکه بخواهید دو بار در روز آن را انجام دهید ، اما وقتی دو نفر آسیب نخاعی ( یکی که تمرینات کششی انجام داده و دیگری بدون آن ) را بعد از چند سال با هم مقایسه می کنید ، می بینید که نتایج آن باورکردنی نیستند .

بطور کلی دو روش مختلف وجود دارد که می توانید حرکات کششی را انجام دهید : یک روش با کمک شخص دیگری و روش دیگر توسط خودتان . کشش منفعلانه ،  زمانی است که یک فیزیوتراپ  یا کاردرمان یا مراقب شخصی شما کشش را برای شما انجام می دهد . خیلی از افراد ، حتی اعضای خانواده و دوستان شما هم می توانند به آنها کمک کنند.  یا اینکه می توانید خودتان به تنهایی قسمت هایی از بدن خود را که توانایی دارید ، کشش دهید .

وب سایتهای زیادی وجود دارند که نحوه اجرای حرکات کششی را برای افراد تتراپلژی و پاراپلژی شرح داده اند . شما با کمک آنها ، ابتدا مشخص کنید که چه حرکاتی را می توانید متناسب با سطح ضایعه خود انجام دهید . سپس تعدادی از حرکات کششی که مخصوص کاربران ویلچر است ، را آزمایش کنید و در نهایت برنامه ریزی نهایی را انجام دهید .

مساله این است که بعد از آسیب نخاعی چیزهای زیادی وجود دارند که موجب نگرانی می شوند که ممکن است خیلی از آنها برای شما مهمتر از موضوع کشش باشند . اما ، وقتی بیشتر و بیشتر در تنگنا قرار می گیرید ، به جایی می رسید که احساس می کنید محدودیت های حاصله به حدی غیرقابل تحمل رسیده اند .

کشش منظم ، باعث افزایش دامنه حرکتی اندامهای شما می شود ، وآن چیزی است که می تواند به رفع مشکلات حرکتی به شما کمک کند .

حرکت همان چیزی است که بدن انسان برای آن ساخته شده است. اما ، پس از آسیب نخاعی ، حرکت کردن یک نعمت بزرگ محسوب می شود. هنگامی که بدن به طور ناگهانی با توقف حرکت همراه می شود ، مفاصل و عضلات بطور غیرعادی سفت شده و حتی دچار خشکی می شوند. اما با کشش مناسب و منظم می توان از این امر جلوگیری کرد ، از این رو از نظر توانبخشی آسیب نخاعی کشش بدن موضوعی مهم محسوب می شود .

کشش برای کاربران ویلچر

اگر در مورد تاثیر برنامه های کششی کنجکاوید ، به دلایل مهم تاکید می شود که به عنوان یک فرد دچار از آسیب نخاعی ، هر روز حرکات کششی خود را طبق برنامه تعیین شده وتائید شده پزشک انجام دهید :

  1. کشش احساس خوبی به شما می دهد

صرف نظر از هر چیز دیگری ، کشش به خودی خود احساس خوبی دارد . اما پس از آسیب نخاعی ، این احساس مطبوع کم می شود . با گذشت سالها پس از آسیب نخاعی ، احساس خوبی که با کشش دادن بدن به وجود می آید ، قابل بیان نیست . این موضوع از بسیاری جهات شبیه یوگا است. انرژیی که شما از انجام حرکات مشخصی آزاد می کنید ، می تواند شما را نیرومند کرده و به شما احساس سرزندگی دهد .

  1. کشش باعث کاهش اسپاسم می شود

اسپاسم ، یک واقعیت زندگی پس از آسیب نخاعی است . این عارضه هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد ، و می تواند در روند انجام هر کاری را که انجام می دهید اختلال ایجاد کند ، حتی امکان دارد باعث شود که بعضی ها از روی ویلچر پرتاپ شده و به زمین بیافتند . کشش منظم می تواند به شکلی باورنکردنی از بروزاسپاسم جلوگیری کند . اگرچه نمی توان بطور کامل از آن را جلوگیری کرد ، اما اگر می خواهید اسپاسم های خود را به حداقل برسانید ، برنامه کشش را روزانه انجام دهید .

  1. کشش به وضعیت استقرار بدن کمک می کند

اسکولیوز یکی ازعوارض جانبی آسیب نخاعی است . بعد از اینکه فرد دچارآسیب نخاعی می شود، دیگر نمی تواند عضلات نیم تنه خود را حرکت دهد ، لذا وضعیت بدن او به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد . کشش منظم ناحیه پشت ، به خصوص انجام حرکات جانبی روی ویلچر ، می تواند به وضعیت مناسب استقرار بدن بسیار کمک کند . کشش عضلات ممکن است تاثیر خیلی زیادی برای افراد سالم نداشته باشد ، اما هنگامی که فرد دچار فلج است ، ماهیچه های سفت به راحتی می توانند بر تعادل و به دنبال آن ، بر روی وضعیت بدنتان نیز تأثیر گذار باشند .

۴- کشش به شما کمک می کند تا استقلال داشته باشید

هنگامی که حرکات ماهیچه ها محدود می شوند ، نکته مهم این است که عضلات را حفظ کنید تا بتوانید هر کاری قادر به انجام آن هستید را ، انجام دهید . به طور مثال اگر اجازه دهید عضلات دست شما سفت شوند ، متوجه خواهید شد که انجام یکسری از فعالیت های خاص برای تان مشکل تر خواهد شد . پاها نیز باید کشش داده شوند که دلایل آن در زیر ذکر شده است .

  1. کشش ورم را در اندامهای پائین تنه کاهش می دهد

کشش دادن اندام های تحتانی ، مچ پا و انگشتان پا ، حداقل دو بار در روز بسیار مهم است . وقتی اندامهای بزرگ حرکت نکنند ، بر روی گردش خون بدن تأثیر گذاشته و می تواند منجر به تورم پاها شود ( این امر به ویژه در نواحی قوزک و پاها قابل توجه است ) . نه تنها این مورد از نظر بهداشتی خوشایند نیست ،  بلکه می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی در هنگام پوشیدن کفش شود ، و حتی امکان دارد به دلیل ورم پاها مجبور شوید که کفشهایی با سایز بزرگتر بپوشید. این وضعیت بنام ” ادم ” معروف است ، اما کشش منظم می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

عادات خود را برای انجام حرکات کششی تغییر ندهید ، حتی اگر ممکن است منطقی به نظر برسد . اما مطمئن باشید کسانی که کشش را به طور مرتب و اصولی انجام نمی دهند ، عوارض جانبی جدی در آنها مشاهده خواهد شد ، از جمله اینکه پاها دیگر رو به جلو صاف نمی شوند .

” کشش یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که ما می توانیم به طور منظم و بعد از تحمل آسیب نخاعی برای بدن خود انجام دهیم ” .