۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

استفاده از لیزر درمانی برای آسیبهای نخاعی

هرنوع صدمه به ستون فقرات که باعث اختلال در سیستم عصبی شود ، اصطلاحا” ” آسیب نخاعی ” نامیده می شود . این آسیب ممکن است منجر به فلج جزئی یا کامل بدن شود . آسیب نخاعی ممکن است دراثر عواملی مانند سقوط ناجور ، تصادفات ، نزاع و خشونت ، و یا آسیب های ورزشی و غیره ایجاد شود. مثال معروف یک فرد مبتلا به آسیب نخاعی کریستوفر ریو ، بازیگر نقش سوپرمن می باشد . آسیب نخاعی یک ضایعه عصبی محسوب می شود که بر پیامهای های ارسالی از مغز به بدن که از طریق نخاع هدایت می شوند ،  تاثیر می گذارد .

مدتها است که در مورد ترمیم آسیبهای نخاعی با لیزر تحقیقات می شود ، بطوری که درایالات متحده در خصوص لیزرتراپی به منظور ترمیم نخاع یک بودجه تحقیقاتی خاص درنظرگرفته شده است و در واقع دولت آمریکا بودجه ای را در پیش نویس لایحه بودجه دفاعی خود برای این گونه پژوهشها منظور کرده است .

فرایند درمان با نور لیزر شامل هدایت نوری با شدت کم به منطقه آسیب نخاعی می باشد . این روش  بدون درد است و نورلیزر می تواند به راحتی از طریق پوست و بافت ها به منطقه آسیب دیده نخاعی وارد شود .

بسیاری از حوزه های پزشکی در ابتدا دچار شک و تردید بودند که نور می تواند از طریق پوست به سطوح طناب نخاعی نفوذ کرده و بر ترمیم آن تاثیر بگذارد. در حال حاضر پزشکان همراه با FDA نشان داده اند که نور می تواند از طریق بافتها عبور کرده و به طناب نخاعی برسد .

دکتر جانیتا جی . آندرس از دانشگاه علوم بهداشتی مریلند می گوید : ” استفاده از نورلیزر به عنوان یک ترمیم کننده عصبی و ابزار حفاظت کننده عصبی برای بهبود ضایعات و بیماری های سیستم عصبی مرکزی (CNS)  ، فکرجدیدی است که با سرعت مورد توجه قرار گرفته است “.

به گفته دکتر آندرس و همکاران تحقیقاتی او ، درمان با نور لیزر” باعث افزایش قابل توجه تعداد آکسونهای ترمیم شده ناحیه قشری نخاع و افزایش مدت زمان رشد مجدد آکسونها می گردد .” این بدان معنی است که لیزر درمانی می تواند باعث احیاء مجدد اتصالات عصبی بین مغز و نخاع شود .

تاکنون پژوهش ها و آزمایشات انجام شده در مورد لیزرتراپی به طور خاص محدود به نخاع حیوانات و اجساد انسان بوده است. اما پزشکان که تمایل زیادی به چنین اظهارات جسورانه دارند ، آماده درمان فلج انسان هستند با استفاده از این فرایند هستند و دکتر آندرس نشان داده که این کار به زودی امکان پذیر خواهد بود .

فراتر از وعده هایی که در خصوص درمان صدمات نخاعی با  لیزرداده شده است ، این اشعه دارای مزایای دیگری است که کاربرد آن برای افراد نخاعی می تواند بسیار مفید باشد . از جمله مهمترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تسکین درد های حاد و مزمن
  • افزایش جریان خون
  • تحریک سیستم ایمنی بدن و پایانه های عصبی
  • توسعه بافت های کلاژن و بافت های عضلانی
  • تولید سلولهای جدید سالم
  • بهبود وضعیت التیام زخمها
  • کاهش تشکیل لخته و التهاب

منبع : مقاله : “” Laser Light Therapy for Spinal Cord Injury- اقتباس از سایت : http://www.ehow.com –  ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email :  ohealth2007@yahoo.com)–  آبان ماه سال ۱۳۹۰