۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آیا افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند ؟

بطورکلی افرادی که سیگار می کشند، بیشتر از افراد عادی درمعرض خطرعفونت های دستگاه تنفسی مانند عفونت های ریه و قفسه سینه قرار دارند و در حال حاضر هم، مدارک و شواهد بطور فزاینده  نشان می دهند افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا و عوارض آن هستند.

افراد سیگاری در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرترهستند، چراکه سیگارکشیدن باعث می شود انگشتان دست ( و احتمالاً سیگارهای آلوده ) در تماس مستقیم با لبها قرار گیرند که با این کار احتمال انتقال ویروس از دست به دهان افزایش می یابد.

همچنین افرادی که از نظر سلامتی ریه ضعف دارند و مبتلایان به عوارضی مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان ( که ناشی از استعمال دخانیات است ) نیز ممکن است در صورت آلوده شدن به ویروس در معرض خطر جدی قرار گیرند. در این میان افراد سیگاری معمولا” با کاهش ظرفیتهای ریوی مواجه هستند که این موضوع باعث می شود خطر ابتلا به بیماری حاصل از این ویروس که تاثیر اصلی آن روی دستگاه تنفسی است، افزایش پیدا کند. این موضوع در افراد دچار آسیب نخاعی بخصوص افراد تتراپلژی به دلیل افت تنفسی حاصل از ضایعه نخاعی و وضعیت جسمی خاص آنان نیز صدق می کند که سیگاری بودن خطر ابتلا به آنان وتاثیر عوارض را دو چندان می کند .

انواع دخانیات از جمله قلیان که لوله ها و دهانی آنها بصورت مشترک استفاده شود، نیز می تواند براحتی انتقال کرونا ویروس را در محیط های عمومی و اجتماعی تسهیل کند.

عوارض حاصل از سیگار و محصولات دخانیات نیازبدن به اکسیژن را افزایش داده یا توانایی بدن در استفاده صحیح از آن را کاهش می دهد ، بنابراین  این افراد در معرض خطر عوارض جدی ریه مانند ذات الریه ( پنومونی ) قرار می گیرند.

مطالعات اخیر نشان داد که ۵/۲۵ درصد از بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا که در بخش مراقبتهای ویژه بستری بوده و نیاز به دستگاه کمک تنفسی پیدا کردند و در نهایت فوت شدند ، کسانی بودند که سیگار مصرف می کردند.

هنوز مشخص نشده که چه مدت نیاز است تا فرد سیگاری بعدا ز ترک آن بتواند خطر ابتلا به عوارض ریوی را کاهش دهد. اما موضوع مهمی که نباید فراموش نکنید، این است:

” ترک سیگار مزایای زیادی برای سلامتی دارد و این مزایا می تواند در جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس شما را بهره مند کند  . بنابراین بهترین زمان برای ترک آن همین الان است تا خود را در برابر این ویروس خطرناک مصون کنید “.