۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیب نخاعی و موضوع ویزیت از راه دور در شرایط کرونایی

در این برهه زمانی ، موضوع ارائه مشاوره و خدمات پزشکی از راه دور (Telehealth  ) به دلیل کرونا ویروس در حال گسترش است . خصوصا” این موضوع در مورد مبتلایان به آسیب نخاعی به ویژه افراد تتراپلژی که دارای محدودیتهای تنفسی و از نظر خطرابتلا به کرونا در رده بالا قرار دارند ، مطرح است . در حال حاضر کلینیک هایی هستند که می توانند بیماران خود را به طور مجازی ویزیت کنند . این گونه مراکز می توانند ضمن کمک به حفاظت افراد دچار آسیب نخاعی ، به آنها اطمینان دهند که خدمات و مراقبتهای پزشکی مورد نیاز آنها تامین خواهد شد .

درست است که عوارض زیادی وجود دارند که یک پزشک می تواند به طور مجازی آنها را درمان کند . به عنوان مثال برخی از مشکلات زخمهای فشاری ، عفونتهای پوستی کوچک ، اضطراب ، سرفه های خفیف و آنفولانزا و …  اما شرایط وعلائم خاصی هم وجود دارند که به راحتی در فضای مجازی توسط پزشک قابل ویزیت یا تشخیص نیستند . مطمئنا” شما مایل نیستید که برای یک وضعیت پزشکی جدی که می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد ، از مراقبت های کلینیکی متفرقه ومجازی استفاده کنید .

در این مقاله فهرستی از عوارض ارائه شده که باید توسط پزشک حتما” بصورت حضوری ویزیت شوید و اینها مواردی نیستند که بتوانید به سادگی  و تنها با مشاوره اینترنتی و ویزیت مجازی از آنها بگذرید :

در شرایط کرونایی چه زمانی باید به صورت حضوری به یک پزشک مراجعه کرد

احساس ناراحتی در قفسه سینه

احساس ناراحتی در قفسه سینه

یکی از جدی ترین مشکلاتی که همیشه باید توسط پزشک بصورت حضوری و ترجیحا” در اتاق اورژانس ، بررسی شود ، درد قفسه سینه است . درد قفسه سینه می تواند نشانه حمله قلبی باشد . برخی از دردهای قفسه سینه بصورت سوزش قلب است که درصورت بروز نمی توانید آن را نادیده بگیرید. اگر ناراحتی در نواحی قفسه سینه با سختی تنفس ، درد ، حالت تهوع و سبکی سر همراه باشد ، حتماً و سریعا” به پزشک مراجعه کنید . اگر ناراحتی قفسه سینه به سرعت رو به وخامت شدید باشد ، باید سریع با اورژانس تماس بگیرید.

درد در نواحی کلیه و مثانه

درد در نواحی کلیه و مثانه

افراد مبتلا به آسیب نخاعی معمولا”به دلیل استفاده از سوند ، دچار مشکلات کلیوی و مثانه هستند . هنگامی که در نواحی  مثانه یا نزدیکی کلیه ها ( طرفین کمر) احساس درد می کنید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر احساس درد شدید درقسمت مثانه دارید ، می تواند بخاطر عفونت ادراری یا ممکن است چیز جدی تری مانند سنگ مثانه باشد . پزشکان قادر به تشخیص این عوارض بصورت ویزیت از راه دور نیستند.  و برای تشخیص مطمئن اجرای اقداماتی مانند تصویربرداری و آزمایش نمونه ادرار ضرورت دارد . این علائم در مورد سنگ کلیه و عفونت کلیه نیز صدق می کند .

شکستگی استخوان و پیچ خوردگی

شکستگی استخوان و پیچ خوردگی

هرگونه صدمه حاد یا تروما باید همیشه توسط پزشک متخصص ، و بطور معمول در بخش مراقبت فوری یا اورژانس بررسی شود. مبتلایان به ضایعات نخاعی بطور قابل توجهی در معرض خطر حوادث  ناگهانی ناشی از فلج شدن مانند سقوط از ویلچر هستند . اگر جراحتی رخ داد و فکر می کنید دچار شکستگی استخوان یا پیچ خوردگی شده باشید ، لازم است برای انجام پرتونگاری وبررسی آسیبها سریعاً به پزشک مراجعه کنید .

علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی

یکی دیگر از شرایط خطرناک وتهدید کننده زندگی که باید فوراً توسط پزشک بررسی شود ، سکته مغزی است و افراد دارای آسیب نخاعی درست مانند هر انسانی مستعد ابتلا به سکته مغزی هستند به خصوص اگر علائم اتونومیک دیس فلکسی کنترل نشود . علائم سکته مغزی شامل افتادگی صورت ، ضعف دستها و لکنت گفتار است . اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، آنها را نادیده نگیرید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اتونومیک دیس رفلکسی

اتونومیک دیس رفلکسی

همانطور که در بالا اشاره شد ، اتونومیک دیس رفلکسی یک وضعیت جدی است که افراد دچارضایعه نخاعی در معرض خطر آن قراردارند . اگر اتونومیک دیس رفلکسی را تجربه می کنید و قادر به کنترل علائم آن نیستید و نمی توانید علت آن را بفهمید ، به مرکز اورژانس مراجعه تا تحت معاینه دقیق پزشک قرارگیرید . گاهی اوقات برای کشف و بررسی علت سی تی اسکن نیاز است . درموارد شدید ، گاهی اوقات هم عفونت آپاندیس می تواند عامل آن باشد که فقط با تشخیص حضوری امکان پذیرست .  

اگر در حال حاضر علائمی مانند فشار خون بالا ، تعریق زیاد یا سردرد شدید تجربه می کنید ، آگاه باشید که همه اینها می تواند از علائم اتونومیک دیس فلکسی باشند .

مشکلات پوستی یا بثورات پوستی که از بین نمی روند

اگر در حال حاضر یک بیماری پوستی مثل بثورات پوستی را تجربه می کنید یا وضعیت پوستی غیر عادی دارید که از بین نمی رود ، باید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید . در زمان همه گیری های رایج ، پزشکان از این افراد درخواست می کنند که چند هفته منتظر بمانند تا ببینند وضعیت پوست بهبود می یابد یا خیر. اگر مشکل پوستی بعد از چند هفته از بین نرفت ، باید به صورت حضوری به پزشک مراجعه شود .

خلاصه  :

در شرایط کنونی ( کرونا ) مراجعه به پزشک برای بسیاری از افراد استرس زا است ، اما مشکلات جدی را نباید در این برهه زمانی نادیده گرفت . مراجعه به پزشک به صورت حضوری را نمی توان جایگزین شرایط خاص بهداشتی کرد . اگر قبلاً با یک وضعیت خطرناک روبرو بوده اید ، حتماً به وقت ویزیت خود پایبند باشید . در شرایطی مانند سرطان پوست ، رشد سلولی می تواند از نظر ظاهری درعرض سه ماه وخیم تر شود ، به همین دلیل نباید در این زمان چنین مسئله ای را نادیده بگیرید .