۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیبهای مختلف مرتبط با ویلچر و نکاتی برای جلوگیری از آنها

یکسری نکات عمومی ایمنی وجود دارند که می توانند جهت جلوگیری از صدمات ناشی از سقوط هنگام استفاده از ویلچر های دستی و برقی مورد توجه قرار گیرند :
–    به خاطر داشته باشید که همیشه هنگام قرار گرفتن درسطوح شیبداری مانند سربالائی ها و سر پائینی ها و مواقع  جابجا شدن از ویلچر به روی جاهای دیگری مثل یک صندلی یا تخت ،  ترمزهای ویلچر خود را قفل کنید .هر گونه حرکت ناگهانی و غیر منتظره در طول این فعالیت ها ممکن است منجر به سقوطی فاجعه بار گشته و باعث آسیب دیدگی جدی فرد شود .
–    هرگز سعی نکنید که بدون شناخت و اعتماد به توانایی های خود ، به تنهایی روی دامنه های شیب دار حرکت کنید . این کار را باید ابتدا با کمک یک پرستار یا یک مراقب حرفه ای تمرین کنید تا اطمینان پیدا کنید که قدرت کافی برای انجام کامل آن را دارید .
–    آنچه که می توانید انجام دهید تا ویلچرتان برای عموم مردم قابل مشاهده تر باشد ، مانند تزئین صندلی با رنگ های روشن و یا استفاده از منعکس کننده نور ( شب نما ) در زمان شب  . این کار کمک می کند تا خطر برخوردهای احتمالی با مردم و وسائط نقلیه آنها کاهش پیدا کند .
–    هرگز برای دسترسی به یک شیء به لبه صندلی ویلچر خود حرکت نکنید . علاوه بر این ، از دسترسی پیدا کردن به یک شئیی که بین پاهای شما قرار دارد ،خودداری کنید  . این نوع فعالیت ها ممکن است باعث سقوط شما از روی ویلچر به روی زمین گردد . برای این کار بهتراست که خود تان را در کنار شئی مورد نظرتان مستقر نموده و در صورت امکان از یک سمت به آن نزدیک  شوید .
–    هیچگاه سعی نکنید ویلچرتان را از روی یک جدول یا پله عبور دهید . بهتر است برای این کار از شخص دیگری کمک بگیرید ، یا در صورت لزوم  ، از مسیر دیگری مانند یک رمپ استفاده کنید . همیشه برای رسیدن به یک سطح بالاتر از بالابر یا آسانسور استفاده کنید .
–    اگر شما در حال یادگیری استفاده از ویلچرهستید ، بهتر است ناخن انگشتان خود را کوتاه نگه دارید ، تا احتمال آسیب دیدگی آنها کمتر شود . البته می توانید برای جلوگیری از کثیف شدن و حافظت دستهایتان ازآسیب دیدگی ،  از دستکشهای بدون انگشت ، مانند دستکش وزنه برداری ، استفاده نمائید  .
–    برای حرکت کردن با ویلچر رو به جلو ، بهترین حالت این است که تا آنجا که ممکن است دستها را به سمت عقب برده و چرخها را بگیرید و یا با در دست گرفتن ریمها و حرکت دادن آنها به سمت جلو چرخها را هل دهید .
–    برای حرکت رو به عقب ، دستها را روبه جلو برده و چرخها را گرفته ، و آن را به عقب هل دهید . مراقب باشید ، گاهی اوقات چرخ های کوچک جلوئی نیاز به چرخش لولائی دارند . در ضمن فراموش نکنید که به پشت سر خود نگاه کنید !.
–    برای حرکت به سمت راست و چپ ، به ترتیب : چرخ سمت راست را نگه داشته ، و چرخ سمت چپ را رو به جلو هل دهید ، و یکبار هم چرخ سمت چپ را نگه داشته  ، و چرخ سمت راست را به جلو هل دهید  ، تا به راست و چپ بگردید .
–    برای کم کردن سرعت ، ریم را گرفته و برای کاهش سرعت از اصطکاک استفاده کنید . بهتر است ریم را بین انگشت شست و کناره اولین مفصل انگشت اشاره فشار دهید . اگر ریم خیس بود ، بهتر است به جای ریم ، تایر را در دست بگیرید . در مواقعی که روی سطوح شیب دار در حال حرکت هستید و به خصوص اگر نیاز به توقف ناگهانی داشته باشید ، خیلی باید احتیاط کنید ، چرا که اصطکاک بین دستهای شما با ریم می تواند حرارتی را ایجاد کند که احتمال دارد باعث سوختن دستهای شما شود .
–    گاهی اوقات مواقعی که هنوز کاملا” مجرب نشده اید ، تصمیم به عبور از روی موانع ممکن است اغفال کننده باشد . بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است از آنها پرهیز کنید . اما به مرور زمان و با تمرین قادر به عبور از آنها خواهید بود .
منبع : سایت : http://www.tellushealth.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران