۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهره گیری از اینترنت درجهت آشنایی جامعه با مسائل افراد دچار آسیب نخاعی

بهره گیری از اینترنت درجهت آشنایی جامعه با مسائل افراد دچار آسیب نخاعی

مهندس عباس کاشی

ohealth2002@yahoo.com

مقدمه

سازمان ها و مراکز زیادی وجود دارند که می توانند در زمینه اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و آموزش جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی نقش داشته باشند . از جمله مهمترین سازمانها وساختارهایی که می توانند در حوزه ی آشنایی افراد جامعه با مسائل و مشکلات افراد مبتلا به آسیب نخاعی نقش داشته باشند ، از این قرارند :
– رسانه های گروهی : مطبوعات ، صدا و سیما
– مراکز فرهنگی ( فرهنگ سراها ، کتابخانه ها و …..)
– آموزش وپرورش : درتمام مقاطع ازپائین ترین مقاطع تحصیلی ( حتی مهد کودک ) تا دبیرستان
– یکسری از دستگاههای اجرایی از جمله وزارت بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی ،سازمان بهزیستی، شهرداری ها ( مسائل مربوط به مناسب سازی ها و معرفی مشکلات اجتماعی آنان و…) ، راهنمایی ورانندگی


– اما ابزاری دیگر ی که باید از منظری دیگر به آن نگریست چیزی نیست جز ” اینترنت ” .


امروزه به نقش اینترنت به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی موجود در جهان باید نگاهی ویژه داشت . تحقیقات نشان داده است که استفاده از رایانه و برنامه های مبتنی بر رایانه ، در زمینه ی آموزش ها و کسب مهارت ها وآگاهی عامه مردم و گروههای خاص جامعه در جنبه های مختلف زندگی می تواند عملکرد استفاده کنندگان را به طور قابل توجهی بهبود و ارتقاء بخشد . امروزه موثر بودن فن آوری اطلاعات ( IT ) در آموزش و آشنایی عموم افراد جامعه و گروههای مختلف انکار ناپذیر است .


طی دهه های گذشته کشورهای توسعه یافته پیشرفت های زیادی را در عمومی کردن وارتقاء IT داشته اند و دراین راستا اقدامات زیادی را برای تشویق استفاده از منابع سخت افزار ونرم افزاری اختصاص داده اند .

در کشور ما نیز دسترسی به کامپیوترهای خانگی وارتباطات اینترنتی ، رشد چشمگیری داشته اند ، بطوری که تعداد کاربران اینترنت پرسرعت شدیدا” رو به رشد است . اما یکی از مهمترین کاربردهای رایانه ها ، در زمینه ی فعالیت های آموزشی می باشد. البته باید توجه داشت که نمی توان گفت IT لزوما” موثرتر از سایر ابزار های یاد گیری است .

نقش اینترنت در جهت آموزش و ارتقاء سطح جامعه :


کاربرد اینترنت و فن آوری اطلاعات می تواند تاثیرات مثبت زیر را در رابطه با آموزش هرگروه هدفی داشته باشد:

– کاهش محدودیت های یاد گیری و تقویت فرصت ها .

– آسان نمودن دست یابی همگان را به فرصت های یاد گیری با کیفیت خوب وبه بهای مناسب.

– از بین بردن محدودیت های مربوط به زمان یاد گیری (در طول شبانه روز ودر همه ی اوقات سال )،طول زمان یادگیری ، مکان یاد گیری وفاصله فراگیر ومنابع یادگیری .

– از بین بردن محدودیت های ناشی از جنس ، نژاد، قومیت، موقعیت اقتصادی-اجتماعی که هر یک از آن ها می تواند در فرآیند یاددهی –یاد گیری اختلال ایجاد کند .

– از بین بردن محدودیت های ناشی از ناتوانی های جسمی وذهنی .

– کاهش هزینه ی دست یابی به اطلاعات نادر وپر هزینه ی مورد نیاز در آموزش های تخصصی .

– قابلیت ارتقای کیفیت آموزش ها

– امکان برقراری یک نظام هماهنگ وجامع برای ارایه ی خدمات آموزشی ،متناسب با نیاز های افراد .

– افزایش سهم افراد در فرآیند یاد گیری ومشارکت هر چه بیشتر اودر این زمینه که به یاد گیری در سطوح بالاتر می انجامد.

نیازمندی های بهره گیری از اینترنت جهت اهداف آموزشی و فرهنگ سازی

متاسفانه در کشور ما مسائل و مشکلات آسیب دیدگان نخاعی برای بسیاری از افراد جامعه ناشناخته است . شاید مهمترین علت این موضوع را بتوان عدم انجام کارهای آموزشی و فرهنگ سازی عمومی در حد انتظار دانست . از این رو با توجه به اینکه امروزه نقش اینترنت در اقدامات آموزشی روز به روز پر رنگتر می شود ، لزوم بهره گیری از آن در این خصوص بیش از پیش احساس می گردد . برای بهره گیری از اینترنت و رایانه به عنوان ابزاری مفید وموثر لازم است که نسبت به تدارک یکسری موارد اقدام شود که مهمترین آنها از این قرارند:


– دسترسی افراد به رایانه ، بطوری که امکان استفاده از اینترنت را داشته باشند .

– ایجاد شوق و انگیزه در افراد برای کار با رایانه واستفاده از فن آوری اطلاعات وارتباطات در فرآیندهای آموزشی : یاددهی – یادگیری .

– ایجاد فضاها وسایتهای اینترنتی و متناسب بودن محتوای برنامه ها با اهداف مورد نظر.

– حمایت ازبخش هایی که در جهت ارائه اطلاعات و پشتیبانی از سایت های مرتبط فعالیت می کنند . به خصوص حمایت از بخش های خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی نرم افزار های مناسب وارزان آموزشی ،ارائه ی خدمات فن آوری اطلاعات وارتباطات.

– عرضه ، نصب ونگهداری سخت افزار ها وزیر ساخت های فن آوری اطلاعات وارتباطات .

– حمایت سازمانهایی همچون صدا وسیما ، جراید و نشریات ، و غیره از طریق اطلاع رسانی و تبلیغات

چرا اینترنت می تواند به عنوان یک ابزار مهم در فرهنگ سازی جامعه در خصوص مسائل آفراد نخاعی نقش خیلی مهمی ایفا کند :
مهمترین عواملی که باعث شده اینترنت به عنوان یک ابزار تاثیر گذار در زندگی افراد مورد توجه جوامع قرار گیرد و روندی روبه رشد داشته باشد ، عبارتند از :


– دسترسی آسان
– عدم محدودیت زمانی و مکانی در دسترسی به اطلاعات .
– یک ابزار مهم آموزشی است . چرا که حاوی تعداد بی شماری مقالات و اطلاعات است و می توان با کسب اطلاعات از طریق آن در راستای حل مشکلات فردی و گروهی استفاده نمود .
– امکان دسترسی به اخبار ، کتب ، برنامه های سازمانهای ذیربط ، مراکز ارائه کننده خدمات و …
– امکان برقراری تبادل اطلاعات با سایرافراد و گروههای مختلف از جمله از طریق ایمیل ، چت ، و …
– دریافت مشاوره در خصوص مشکلات منحصر به فرد از بعضی سایتها یی که این خدمات را ارائه می دهند .
– و بسیاری دیگر.

نیازمندیهای افراد جامعه در رابطه با شناخت موضوعات آسیب نخاعی :


قبل از اینکه بخواهیم جامعه هر گونه اقدامی را در راستای حمایت از افراد دچار ضایعه نخاعی به عمل آورد ، لازم است که ابتدا افراد جامعه با یکسری موضوعات کلی این گروه آشنا شوند و که مهمترین موضوعات آنها می توانند از این قرارباشند :


– آشنایی با علل ایجاد کننده ضایعه نخاعی : تصادفات رانندگی ، سقوط از ارتفاع ودرخت ، حوادث ورزشی ، بیماری ها ، حوادث شغلی ، حوادث غیر مترقبه ( سیل و زلزله و …) و خشونت و درگیری و غیره
– روشهای پیشگیری از آسیب های نخاعی
– نحوه امداد رسانی به مصدومین ستون فقرات
– نحوه حمل ونقل و جابجایی آسیب دیدگان نخاعی
– آشنایی با مراکز ارائه کننده خدمات پزشکی و حمایتی مصدومین نخاعی .
– شناخت مشکلات کلی افراد نخاعی که شامل موارد زیر هستند:


الف) مشکلات اجتماعی : که عبارتند از جابجایی ها ، دسترسی ها ، ایمنی ، برخورد اجتماع با آنها
ب) موضوعات فردی شامل :
– مشکلات خاص افراد دچارضایعه نخاعی ( دفع ادرار ، اجابت مزاج ، تغذیه ، درد واسپاسم و….)
– موضوعات خانواده ( نحوه کمک به فرد نخاعی به عنوان یکی از اعضای خانواده و … )
– موضوعات مربوط به مراقبین

منابع مورد استفاده

  1. استفاده از مقالات سایت مرکز ضایعات نخاعی -www.isaarsci.ir
  2. The Role of the Internet in EducationCate Julia,http://www.ehow.com
  3. ” Benefits of Internet Use ” http://www.cyberethics.info