۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کاربرد رایانه و اینترنت برای افراد ناتوان

فهرست مطالب

– مقدمه
– منابع اطلاعات وروشهای استفاده
– تجزیه وتحلیل نتایج
– سن و جنسیت
– وضعیت اشتغال
– آموزشهای کسب شده
– مسایل نژادی و قومی
– دلایل استفاده ازاینترنت
– نتیجه گیری
– منابع

مقدمه

فن آوری های رایانه ای و اینترنت می توانند توانائی عجیب وقابل توجهی رابرای افراد مبتلا به ناتوانی و بهبود زندگی و افزایش استقلال آنان ایجاد کنند .امروزه آن دسته ازافرادی که درخروج از منزل مشکل دارند ، حالا می توانند با استفاده از اینترنت به مغازه ها ، فروشگاههای لوازم و وسائل وار دشوند ، یا درمورد سوالات پزشکی خود تحقیق کنند ، همچنین درمقوله های مختلف روزمره زندگی شرکت نمایند ، ازطرفی می توانند با دوستان خودارتباط برقرارکرده ویا با دوستان جدیدی آشنا شوند . افراد نابینا که درگذشته ، ماهها یا سالها برای اطلاعات موردنیاز خود وتهیه آنها به شکل ” خط بریل ” یا نوارهای صوتی انتظارمی کشند ، امروزه می توانند همانند افراد سالم به اطلاعات خبری ، مقالات مجلات ، گزارشات و اطلاعات مربوط به محصولات وغیره دستیابی پیدا کنند. درحال حاضرکسانی که دربه دست گرفتن قلم یا کاربا صفحه کلید مشکل دارند قادرند با استفاده از جدیدترین نرم افزارهای تشخیص صدا کارهایی مثل نوشتن ، رسیدگی به صورت حساب ها یا انجام امور روزانه خود را به خوبی انجام دهند. فن آوری های جدید واقعا” ستودنی هستند ، اما همانطورکه این گزارش به روشنی مشخص کرده ، با وجود انقلاب رایانه طیف خیلی وسیعی ازافراد ناتوان هنوز هم نتوانسته اند ازآن بهره مند شوند .

درحال حاضر تنها یک چهارم از افراد ناتوان رایانه دارند و فقط یک دهم آنان از اینترنت استفاده می کنند. افراد ناتوانی که سن آنها بالاتر است و کسانی که درآمد کافی نداشته یا سطح تحصیلات پایینی دارند ، کمتر می توانند از مزایای فن آوری های جدید بهره مند شوند.

دراین خصوص برای انجام یک بررسی ومطالعه جدید ، یک محدوده وسیع تحت پوشش قرارگرفته شده ، ( توسط اداره اطلاعات و ارتباطات دور کشور، درسال ۱۹۹۹) به طوری که تفاوتهای قومی و ن‍ژادی برای دسترسی به فن آوریهای الکترونیکی درایالات متحده مستندسازی شوند. گزارش ارائه شده که با استفاده ازبررسی داده های آنها تهیه شده ، نشان می دهد که تفاوت دراستفاده ازرایانه و اینترنت براساس وضعیت ناتوانی نیز به اندازه مسائل نژادی و قومی قابل توجه است .

منبع اطلاعات و روشهای مورد استفاده

هم اکنون بررسی جمعیت تحت مطالعه (CPS) از لحاظ ملی برروی۵۰۰۰۰ خانوار ایالات متحده وبه صورت یک تحقیق ماهانه انجام می شود. دراین بررسی که به وسیله اداره آماروسرشماری کشور وبرای دفتر آمار کار ونیروی انسانی انجام شده ، تمرکز پرسشنامه های CPS برروی وضعیت اشتغال ودرآمد خانوار بوده است . نمونه مذکور شامل ۸ صفحه ، به همراه یک صفحه جدید است که هرماهه به جریان می افتد.خانوارها طی ۴ ماه متوالی ۸ بارمصاحبه می شوند و بعداز ۸ ماه وقفه ، مجددا” در طول ۴ ماه تقویمی سال بعد به همان شکل مصاحبه می گردند.

پرسشنامه های تکمیل شده همزمان با تحقیق اصلی که هرماه انجام می شود ، مورداستفاده قرارمی گیرند .

بررسی های ارائه شده براساس اطلاعات دوسری از پرسشنامه ها ازاین قرارند:

بررسی های تکمیلی درمورد استفاده ازرایانه واینترنت (سال ۱۹۹۸ )، که در دسامبر همان سال انجام شده و تحقیقات آماری سالانه ( سال ۱۹۹۹) که سه ماه بعد ازتحقیقات قبلی ودرماه مارس صورت گرفت .

بررسی تکمیلی درخصوص استفاده ازاینترنت ورایانه ، حاوی سووالاتی درمورد وجود رایانه درخانوارها و دسترسی آنها به اینترنت وهمچنین سئوالاتی در خصوص استفاده های خاص از اینترنت به وسیله اعضای خانواده می باشد . این تحقیق انجام شد تا اداره اطلاعات وارتباطات ازراه دور ( NTIA ) از آن به عنوان ابزاری برای بررسی درمورد میزان نفوذ فن آوری رایانه در عموم جامعه استفاده نماید . بررسی های NTIA نشان داد که با توجه به عواملی مانند درآمد خانواده ، ن‍ژاد و قومیت و میزان سطح تحصیلات ، تفاوت زیادی دردسترسی به رایانه واینترنت وجوددارد.

مسئله ناتوانی درگزارش NTIA ذکرنشده است ، چراکه فرمهای متمم برای ارزیابی استفاده از رایانه و اینترنت درمیان افراد مبتلا به ناتوانی طراحی نشده بود. نه تنها هیچ پرسشنامه ای درمورد وضعیت ناتوانی در تحقیقات تکمیلی درخواست نشده بود ، بلکه براساس تحقیق اصلی که بطورماهانه انجام می شد ، هیچ راه مفیدی نیز برای تشخیص افراد عادی وناتوان در نمونه کلی وجودنداشت .

اما برخلاف تحقیق ماهانه ، در تحقیق متمم آماری مارس یک سئوال کلی و مجزا درمورد ناتوانی وکارکردن افرادمطرح شده است . ازپاسخ دهندگان سئوال می شد که : آیا کسی درخانواده آنان مشکل پزشکی یا ناتوانی داردکه مانع ازکارکردن او شود یا مشکل او طوری باشد که در نوع یا مقدارکاری که آنان می توانند انجام دهند محدودیت ایجادکند. این سئوال یک روش منطقی برای شناسائی افرادی از نمونه بود که حداقل ۱۵ سال از سنی که آنها درتوانائی انجام کارهای خود محدودیت پیدا کرده بودند، می گذشت.” ناتوانی در انجام کارکردن” یک تعریف ظریف تر و گیج کننده تری نسبت به محدودیت فعالیت یا محدودیت عملکرد دارد، از سوی دیگر این ناتوانی تاحدی اعتبارافراد فاقد سابقه کار و آن دسته از افراد مسن تری که مدت طولانی ازبازنشستگی آنان می گذرد، را درهاله ای از تردید قرارمی دهد.

به دلیل ماهیت جغرافیائی CPS ، امکان ارتباط دادن داده های هردو تحقیق تکمیلی ذکرشده در بالا وجود دارد. از ۸ صفحه مصاحبه دسامبر ۱۹۹۸ ، بعداز دوم مارس ، دو صفحه مجددا” مصاحبه شد. به همین دلیل این امکان فراهم شد که درمورد یک چهارم ازنمونه ، منهای کسانی که پاسخ نداده بودند ، بتوان وضعیت ناتوانی انجام کار را درکسانی که از رایانه و اینترنت استفاده می کردند و بطور مجزا ارزیابی شده بودند ، را بدست آورد.

غیراز کل ۱۲۲۹۳۵ گزارش ، برای کل تحقیق تکمیلی رایانه /اینترنت ،ازدوصفحه ای که درهردو تحقیق تکمیل شد ، تعداد ۳۰۱۲۸ گزارش بدست آمد. در۹/۹۱ % موارد این امکان وجودداشت که داده ها ی حاصل ازهردو تحقیق متمم با هم تلفیق شوند، بقیه آنها یعنی ۴/۸ % ( ۲۵۲۲ گزارش) به خاطر فقدان اطلاعات مربوط به ناتوانی کاردرنظرگرفته نشده اند. صرفا” عدم پاسخ ، یکی از دلایل ازدست دادن اطلاعات است . دلیل دیگراین است که CPS تحقیقی می باشد که جداازخودخانواده درموردخانوارهامطرح است ، ودرآن هیچ تلاشی برای تقابل مجدد اعضای خانواده های شرکت کننده در مصاحبه ها انجام نمی شود .اعضای جدید خانوارها که مصاحبه می شدند ، بدون هیچ اطلاعاتی در موردوضعیت ناتوانی اشخاص مورد نظر، ما را ترک می کردند.

نمونه تلفیق شده که دراین بررسی مورداستفاده قرارگرفته ، تعداد ۲۷۶۰۶ گزارش ، یا ۵/۲۲% ازکل نمونه متمم رایانه /اینترنت راشامل می شد. برخی از۲۱۹۶ گزارش ارائه شده توسط افراد به عنوان داشتن ناتوانی کارکردن شناخته شده اند. کاهش نمونه تا حدزیادی باعث ازبین رفتن قدرت تجزیه وتحلیل دقیق تر عادات استفاده از رایانه واینترنت توسط افراد ناتوان می شود، اما این مقدارنمونه برای ارائه مقایسه داشتن رایانه واستفاده ازاینترنت درمیان جمعیت گسترده با یا بدون ناتوانی انجام کار کافی است .

در این گزارش به منظورارزیابی استفاده ازرایانه واینترنت دربین گروههای مختلف نژادی و قومیتی ، از مطالعه NTIA که از خانواربه عنوان واحد بررسی استفاده نموده ، پیروی شده است.در طبقه بندی ن‍ژاد و قومیت خانوارها، ابتدا پاسخ دهندگان درفهرست تحقیق لیست شدند، که معمولا” نام شخصی که مالک یا اجاره کننده خانه بوده قید شده است. اما برخلاف تجزیه وتحلیل NTIA، دراین گزارش تفاوت بین طبقه بندی نژادی و اصالت اسپانیولی حفظ شده است . به عبارت دیگر یک خانوار که خودرا بصورت تیره پوست ( (در پاسخ به سئوال درمورد نژاد) وبا اصالت اسپانیائی ( درپاسخ به یک سئوال مجزا درمورد قومیت )معرفی می کند در طبقه بندی نژادی درفهرست افریقائی امریکائی وهمچنین درطبقه بندی قومی درفهرست اسپانیائی قرارمی گیرد.

برای بعضی ازخانوارها یعنی ۸/۲۱% یعنی ۱۰۴۸۰ خانوار از۴۸۰۷۰ خانواری که درتحقیق متمم استفاده ازرایانه واینترنت مصاحبه شده بودند ، متمم های آماری حاوی گزارشاتی برای تمامی اعضای خانوارها درنظرگرفته شد. تنها خانوارهای مذکور، که اطلاعات ناتوان بودن درانجام کارها را کامل کرده بودند ، درتجزیه وتحلیل ها موردتوجه قرارگرفتند.

با توجه به تنوع سنی ، جنس و زمینه های نژادی ، عدم نتیجه گیری در تحقیقات مشاهده شده است. احتمال تغییرمحل سکونت یک خانواده وایجاد یک وقفه سه ماهه بین مصاحبه ها نیز احتمالا” باعث تغییردرویژگی های مذکورگردید. به منظورکاهش اثرات ناشی ازفقدان اطلاعات ( همچنین برای منظورکردن صفحات از دست رفته )، گزارشات فردی درنمونه تلفیق شده موردسنجش مجدد قرارگرفتند تا برآوردهای جمعیتی برای کل نمونه در ۶۰ خانه ی جداول مربوط به سن – جنس – نژاد ( ۱۵ ردیف برای سن ، ۲ ردیف برای جنس و ۲ ردیف برای نژاد – سیاه و سایر نژادها ) درج گردد.

دربررسی خانوارها ، ( براساس سنجش اصلی خانوارها ) با توجه به سن ، جنس ونژاد اولین پاسخ دهندگان مندرج در فهرست تحقیق ارزیابی مجدد شدند. برای این بررسی ۴۰ خانه سن – جنس – نژاد برای طبقه بندیهای بعدی مورداستفاده قرارگرفتند ، تعداد خانه های مربوط به سن تا ۱۰ خانه کاهش داده شد ، بطوری که خانوارهای اندکی با عنوان اشخاص زیر ۲۰ سال همگی به یک خانه سنی ارسال شدند.

ازآنجائی که برآوردها دراین گزارش براساس یک نمونه ازجمعیت ارائه شده اند، درمعرض خطای نمونه برداری قراردارند. تخمین خطاهای نمونه برداری با استفاده از فرمولهای ارائه شده توسط اداره آمارو سرشماری ( اداره آمار،سال ۱۹۹۹) محاسبه شده است. درجدول داده ها ، با قابلیت اطمینان پائین ( خطای استاندارد بزرگتراز ۳۰ درصد برآوردشده) با ستاره علامت گذاری شده اند. تمام مقایسه ها ی ذکر شده دراین متن ازنظر ارزش آماری آزمایش شده اند ، مگراینکه علیرغم آنچه بیان شد ، آنها در۹۵ درصد سطح اعتماد یا بیشتر( (p < .5 قرارداشته باشند.

تجزیه و تحلیل نتایج

ازبین ۲۰٫۹ میلیون نفر آمریکایی که سن آنها بالاتراز ۱۵ سال بوده وتوانایی انجام کارراندارند ( به تعریفی که در بالا توجه کنید ) ، ۵ میلیون نفردرمنزل خود رایانه دارند.( جدول A) . کمترازنیمی ازاین گروه ، یعنی ۲٫۴ میلیون نفر، ازطریق رایانه های خانگی خودبه اینترنت دسترسی دارند، بدون درنظرگرفتن اینکه آنها ازمزایای آن بهره مندمی شوند یاخیر. درواقع تعداد ۱٫۵ میلیون نفراز افراد مبتلا به ناتوانی ، از اینترنت تنها درمنزل و ۲٫۱ میلیون نفر ازآنها ازاینترنت هم درمنزل و هم ازطریق رایانه های سایر جاها ازاینترنت استفاده می کنند.

همانطورکه درشکل ۱ نشان داده شده ، افرادمبتلا به ناتوانی کمترازنصف افرادسالم درمنزل به رایانه دسترسی دارند.(۲۳٫۹ درمقابل ۵۱٫۷). این تفاوت دسترسی به اینترنت حتی بیشترازاینها ممکن است باشد. امکان اتصال به اینترنت برای افرادسالم تقریبا” سه برابرافراد ناتوان می باشد.( ۳۱٫۱ دربرابر ۱۱٫۴درصد).

بطورکلی میزان استفاده ازاینترنت توسط افرادمبتلابه ناتوانی ازهرطریقی اعم از رایانه خانگی یا درمحل کاریا تحصیل یا کتابخانه نسبت به افرادسالم تفاوت زیادی دارد. تنها یک دهم ( ۹٫۹ درصد ) افراد دچار ناتوانی به اینترنت وصل می شوند،‌ درحالی که این رقم برای افراد سالم چهاردهم ( ۳۸٫۱ درصد ) است . ازنظر”استفاده ازاینترنت درمنزل” ۷٫۲ درصد افراد ناتوان دربرابر۲۵٫۹ درصد افراد سالم به اینترنت وصل می شوند. ازلحاظ استفاده ازاینترنت در خارج از منزل ، تعداد افراد ناتوان درمقایسه با افراد سالم خیلی کمتر است ، که البته دلیل آن تا حدی به این موضوع برمی گردد که بسیاری از افراد ناتون مشغول به کار نیستند .بطورکلی تنها ۳٫۹ درصد ازافرادمبتلا به ناتوانی درخارج ازمنزل به اینترنت وصل می شوند ، که این مقدار برای افراد سالم ۲۰٫۶ درصد است

سن و جنسیت

با وجود اینکه جمعیت افراد ناتوان ازنظرسنی بطورقابل توجهی بالاتر است ، و احتمال استفاده از فن آوریهای جدید با افزایش سن کمترمی شود ، اما درتفاوتهای ذکر شده در بالا موضوع اختلافات سنی منظور نشده است . همانطورکه در شکل ۲ نشان داده شده ، این تفاوت مهم به مسئله میزان مالکیت رایانه ، دسترسی به اینترنت و استفاده ازاینترنت برای هردو گروه ناتوان وسالم درجمعیتی با رده سنی غیرسالخورده ( ۱۵ تا ۶۴ سال ) و سالخورده ( بالاتر از ۶۵ سال ) مربوط بوده است .

فقط یک سوم ( یعنی ۳۲٫۶درصد) از افراد غیرسالخورده که توانایی انجام کارندارند ، در منزل خود رایانه دارند، در حالی که این رقم برای افراد سالم بیشتراز۵۰ درصد ( ۵۵٫۶درصد ) است . به همین ترتیب تنها نیمی ازافراد ناتوان که رایانه دارند، می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند ، یعنی ۱۵٫۸ درصد از جمعیت افراد ناتوان . در مقایسه با آن ، نسبت افراد سالم دراین مورد ۳۳٫۹ درصد است . همچنین نسبت استفاده ازاینترنت تقریبا” ۳ به ۱ است یعنی ۴۲٫۳ درصد افراد بدون ناتوانی دربرابر تنها ۱۵٫۱ درصد افراد مبتلا به ناتوانی .

دربین افراد سالخورده ، تنها یک چهارم ( ۲۵٫۳ درصد ) افراد بدون ناتوانی دارای رایانه هستند ، اما تنها بخش کوچکی از افراد دارای ناتوانی یعنی یک دهم ( ۱۰٫۶ درصد ) افراد سالم رایانه دارند. دسترسی به اینترنت برای حدود نیمی از دارندگان رایانه درهرگروهی امکان پذیر است ( ۱۲٫۳ درصد افراد سالم و ۴٫۷ درصد افراد مبتلا به ناتوانی ) . باوجود اینکه استفاده واقعی از اینترنت در بین افراد سالخورده کمتر است ، ‌اما این تعداد برای افراد فاقد ناتوانی ( ۸٫۹ درصد ) خیلی بیشتراز افراددارای ناتوانی ( ۲٫۲ درصد) است .

با یک نگاه آماری کلی به جمعیت مذکور اختلاف قابل توجهی ازنظرجنسیت درمالکیت رایانه و استفاده ازرایانه وجودندارد، اما به شکل تعجب آوری میزان آنها کمتر است . تنها بیشتر ازنیمی از( ۵۱٫۶ درصد ) مردان و فقط کمتر از نیمی (۴۸٫۷ درصد ) اززنان در منزل به رایانه دسترسی دارند ، همچنین یک سوم ( ۳۳٫۳ درصد) از مردان و فقط کمترازیک سوم ( ۳۰٫۵ درصد ) اززنان از اینترنت استفاده می نمایند. دربین جمعیتی که قادر به انجام کار نیستند، ازنظرآماری تفاوت قابل توجهی بین دو جنس مرد وزن وجود ندارد.

.تفاوت های بین افراد ناتوان و سالم زیاد و اما این تفاوت بین دوجنس قابل توجه می باشد. برای مثال ۲۴٫۹ درصدمردان مبتلا به ناتوانی دارای رایانه هستند ، درحالی که ۵۳٫۲ درصد مردان سالم رایانه دارند . همچنین ۲۳ درصد زنان مبتلا به ناتوانی رایانه دارند ودربرابرآن، ۵۰٫۳ درصد مردان سالم دارای رایانه هستند.

وضعیت اشتغال

افرادی که به سن اشتغال رسیده اند ، با داشتن یک شغل قادرخواهندبود نسبت به خرید رایانه اقدام کنند. اغلب دسترسی به رایانه واینترنت درمحل های کارنیزفراهم می شود ، وبه موازات آن آموزش در مورد نحوه استفاده ازآنها هم انجام می شود. بنابراین جای تعجب نیست که کلیه افراد اعم ازکسانی که می توانند با رایانه کار کنندویا کسانی که قادربه کاربه آن نیستند ، درصورت شاغل شدن ، به احتمال زیاد قادرخواهند بود به رایانه و اینترنت دسترسی داشته باشند . (شکل ۳ و جدول B ).

اما افراد دارای ناتوانی حتی موقعی که شاغل هم باشند ، دسترسی آنها به فن آوریهای جدید بطورقابل توجهی کمتراست . درمیان افرادشاغل دارای ناتوانی ، ۴۲٫۶ درصد رایانه دارند ، ۲۶٫۴ درصد ازاینترنت استفاده می کنند، که درمقایسه باآنها ۵۶٫۹ درصدافراد سالم رایانه دارند و ۴۴ درصد آنان ازاینترنت استفاد ه می کنند. بطورکلی این میزانها دربین افراد فاقد شغل بطورقابل ملاحظه ای کمتراست . بطوری که تنها سه دهم

( ۲۸٫۹درصد) ازافرادناتوان رایانه دارند و درحدود یک دهم ( ۱۰٫۸ درصد) ازاینترنت استفاده می نمایند.

آموزش های کسب شده

کسانی که به خوبی آموزش دیده اند ، بدون توجه به منابع مالی ، نیازبه خرید و استفاده ازفن آوری رایانه به احتمال زیاد دارای مهارت های بیشتری هستند . اما علیرغم سطح آموزش های کسب شده ،‌افراد مبتلا به ناتوانی ازلحاظ میزان های مربوط به مالکیت رایانه و استفاده ازاینترنت نسبت به همسانان خودکه فاقدناتوانی هستند ، به مراتب درسطح پایین تری قراردارند.( شکل ۴ ) .

تنها یک هشتم ( ۱۲٫۷ درصد ) ازافراد مبتلا به ناتوانی که ازدبیرستان فارغ التحصیل شده اند، رایانه داشته اند. این رقم با یک سوم ( ۳۴٫۵ درصد ) افرادی که ازدبیرستان فارغ التحصیل نشده اند و فاقد ناتوانی هستند و تقریبا”با نیمی از ( ۴۶٫۵ درصد ) از فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای ناتوانی هستند ، و با سه چهارم ( ۷۳٫۴ درصد ) فارغ التحصیلانی که ناتوانی ندارند ، مقایسه می شود.

واقعیت این است که تنها ۲٫۴ درصد افراددارای ناتوانی که ازدبیرستان دیپلم نگرفته اند ، ازاینترنت استفاده می کنند. اما آن دسته ازافرادی که فاقد ناتوانی هستند ، تقریبا” ۱۰ برابر به اینترنت وصل می شوند ، ( ۲۲٫۵ درصد ). تعداد کسانی که ناتوانی دارند ودارای مدرک دانشگاهی هستند ، بیشتراست . ( ۳۰٫۲ درصد ) . اما حتی احتمال استفاده از اینترنت ، در گروه آخر نسبت به فارغ التحصیلان بدون ناتوانی کمترازنصف و نسبت به کسانی است که از اینترنت استفاده می کنند تقریبا” دوسوم ( ۶۳٫۹ درصد ) است .

درآمدخانوار

درآمد نیمی ازافرادی که توانایی انجام کارندارند ( ۵۰٫۳ درصد ) ، زیر ۲۰۰۰۰$ درسال است . برای این گروه، خرید رایانه و پرداخت هزینه های ماهانه شرکتهای خدمات اینترنت نسبت به هزینه نیازهای اساسی زندگی ،‌ یک هزینه بی خود به نظر می رسد. درهرحال تعداد افراد کم درآمدی که رایانه دارند، اعم از ناتوان و سالم ، نسبت به کسانی که ازنظر مالی درسطح خوبی هستند ، خیلی کمتراست .( شکل ۵ )

درهردوگروه ، تعداد افراد دارای ناتوانی که رایانه دارند، به طورقابل ملاحظه ای کمتراست . این میزان درگروه افراد کم درآمد نصف ( ۱۱ درصد دربرابر ۲۲٫۲ درصد ) ، و برای گروه با درآمد بالا دوسوم ( ۴۰ درصد دربرابر۶۱٫۲ درصد ) می باشد. میزان استفاده ازاینترنت دربین گروه کم درآمد یک چهارم ( ۴٫۹ درصد برای افراد دارای ناتوانی دربرابر ۱۹ درصد افراد فاقد ناتوانی ) و برای گروه پردرآمد ( ۱۶٫۶ درصد دربرابر ۴۵٫۲ درصد ) درست بیش ازیک سوم است .

مسایل ن‍‍ژادی و قومی

جدول C و شکل ۶ وضعیت آماری افراد ازنظر مالکیت رایانه درمنزل و دسترسی به اینترنت رابرحسب گروه های نژادی و قومی نشان می دهد.(به منبع اطلاعات و جزئیات روشهای تقسیم بندی نژادی وقومی توجه نمایید ) . خانوارها برحسب ناتوانی درانجام کار گروه بندی شده اند . اگر یک نفر ازاعضای خانواده یا بیشتر برای کارکردن ناتوانی داشته باشند ، جزو خانوارناتوان طبقه بندی می شوند.

درهرگروه نژادی وقومی ،‌میزان مالکیت رایانه درهرزمان که فرد ناتوانی درخانواده ای وجوددارد ، خیلی کمتراززمانهایی است که ناتوانی وجودندارد. ۴ دربین خانواده های سفید پوست ، آنهایی که فردناتوان دارند، تقریبا” به اندازه نصف خانواده هایی که فردناتوان ندارند ، ازداشتن رایانه بهره مندهستند. ( ۲۶٫۳ درصد در برابر ۵۰٫۲ درصد ) . دربین خانوارهای آمریکایی افریقایی تنها یک دهم (‌۱۰٫۷ درصد ) از خانوارهای دارای افراد ناتوان رایانه دارند ، و درمقایسه با آنها تنها یک چهارم ( ۲۶٫۳ درصد) از خانوارهایی که افراد ناتوان ندارند ،‌ دارای رایانه هستند. حدود ۳۷٫۸ درصد از خانواده های آسیایی ها و جزیره نشینان اقیانوس آرام ( اقیانوسیه ) که فردناتوان دارند دارای رایانه هستند ، درمقایسه باآنها تنها ۵۶٫۹ درصد ازخانوارهایی که افراد ناتوان ندارند ،‌ دارای رایانه می باشند. ودربین خانوارهای اسپانیایی ، ۱۹ درصد از خانواده هایی که فردناتوان دارند، دارای رایانه هستند و درمقابل، ۳۲٫۷ درصد خانواده های بدون فرد ناتوان رایانه دارند.

همچنین درخصوص دسترسی به اینترنت تفاوت زیادی بین گروههای نژادی مختلف وجوددارد. دراین زمینه خانوارهایی که دارای اعضای ناتوان هستند و به اینترنت وصل می شوند تقریبا” نصف خانوارهایی می باشند،که فردناتوان ندارند.( درموردخانوارهای سفید پوست ۱۳٫۳ درصد دربرابر۳۰٫۷ درصد ، درمورد خانواده های سیاه پوست ۴٫۸ درصد دربرابر ۱۱٫۴ درصد ، درمورد خانوارهای آسیایی واقیانوسیه ، ۱۹٫۷ درصد دربرابر ۳۵٫۹ درصد ) .

دربین آن دسته از خانواده هایی که اعضای آنها فاقد توانایی کارهستند ، تفاوت درمقادیر آماری بین گروههای نژادی و قومی چندان قابل توجه نیستند. اما برخی تفاوت ها مهم می باشند و باید مورد اشاره قراربگیرند. در بین خانواده هایی که فرد ناتوانی با عدم توانایی انجام کاردارند ،‌خانواده های آمریکایی افریقایی خیلی کمتر از خانواده های سفیدپوست رایانه داشته ( ۱۰٫۷ درصد دربرابر ۲۶٫۸ درصد ) درنتیجه دسترسی آنها هم به اینترنت هم کمتر است ( ۴٫۸ دربرابر ۱۳٫۳ درصد ) .

دلایل استفاده از اینترنت

رایج ترین عللی که افراد مبتلا به ناتوانی درخصوص علت استفاده ازاینترنت بیان می کنند، ارسال ودریافت ایمیل یا پست الکترونیکی ( ۴/۱ میلیون نفر یا ۱/۶۷% از ۱/۲ میلیون نفری که از اینترنت استفاده می کنند) و جستجوی اطلاعات ( ۳/۱ میلیون ، یا ۸/۶۲ % ؛ جدول D را ملاحظه نمائید ) است . همچنین افراد عادی یعنی بدون ناتوانی درخصوص استفاده از اینترنت دو دلیل مهم را بیان می کنند . چهاردهم ( ۳۹ %) ازکاربران اینترنت ، به دنبال مطالعه اخبارروز و کنترل پیش بینی وضع هوا هستند یا به دنبال اطلاع ازنتایج مسابقات ورزشی هستند. سه دهم آنها ( ۳/۲۹%) ازدوره های آموزشی یا منابع به روزشده برای کمک به کارهای تحصیلی خود استفاده می کنند. یک چهارم (۲/۲۶%) ازکاربران اینترنت که مبتلا به ناتوانی هستند برای انجام کارهای شغلی خود استفاده می کنند ، که بطورقابل ملاحظه ای کمتر از ۱/۴۳% کاربران بدون ناتوانی هستند که به احتمال زیاد دارای شغل می باشند . یک ششم کاربران هم (۱۷ % ) ازاینترنت برای خرید ، پرداخت صورتحساب ها ، یا فعالیت های تجاری و ۹/۱۵ % نیز برای انجام فرصتهای شغلی خوداستفاده می کنند.

نتیجه گیری

افراد مبتلا به ناتوانی شاید تنها بخشی ازجامعه باشند که بیشترآنها نیاز به استفاده ازعصر فن آوری های الکترونیکی دارند . تاکنون آنان ازنظراستفاده ازتکنولو‍ژیهای مذکور در سطح پائینی قراردارند. بنابراین شناخت مزایای بالقوه رایانه واینترنت برای جامعه افرادناتوان راهی طولانی درپیش روی دارد.

بطورکلی مشکل بزرگی که وجوددارد ، دسترسی به این فن آوری ها است . بسیاری از افراد ناتوان مشکل مالی دارند و استطاعت چندانی برای تهیه یک رایانه مناسب ، استفاده ازاینترنت و نرم افزارهای خاصی که با نیازهای آنان سازگاری داشته باشند ، و همچنین پرداخت هزینه های ماهانه ای که استفاده ازاینترنت به آنان تحمیل می کند را ندارند. خیلی ازافراد دارای ناتوانی ، اعم از پیر وجوان ، ازمزایای بالقوه این فن آوری آگاهی نداشته ، وبه خصوص آنان باید بدانندکه یک رایانه واتصال به اینترنت ، نه تنها یک اسباب بازی نیست ، بلکه ابزاری مهم برای دستیابی به استقلال و وصل شدن به جامعه می تواند محسوب شود.

تامین اشتراک های کم هزینه ، یا اشتراک های رایگان طولانی مدت برای استفاده از خدمات اینترنتی می تواند به افراد ناتوان کمک کنند تا این فن آوری ها بیشترازپیش برای آنان قابل استفاده باشند . با تامین این نوع تسهیلات کاربران به سادگی مشترک می شوند ، درنتیجه افرادی که با این فن آوریها احساس راحتی چندانی نمی کنند ، به استفاده ازآن تشویق می شوند .همچنین به افراد مبتلا به ناتوانی کمک خواهدشد تا درقبال استفاده از اینترنت مخالفت نکنند. اما بدیهی است که قبل ازانجام یک برنامه ریزی مناسب برای رفع موانع دسترسی ، به موازات تامین و پشتیبانی کارهای سخت افزاری و نرم افزاری و به منظور شناخت مزایای این فن آوری ، یک برنامه آموزشی منسجم نیز مورد نیاز می باشد که دراین گزارش مشخص گردیده است .

منبع: ترجمه «مهندس عباس کاشی» – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان