۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چک لیست ایمنی ویلچر

ویلچر از جمله تجهیزاتی است که همیشه و در همه زمان ها باید در وضعیت خوبی نگهداری شود.

این که ویلچر از نظر فنی در شرایط مناسبی باشد ، موضوع خیلی مهمی است . شما باید همیشه ویلچرتان را به خوبی نگهداری کنید . دراین راستا باید آن را به طور منظم بازرسی کرده تا  اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه آسیب دیدگی و یا نقصی نداشته باشد . اگر ویلچری که استفاده می کنید ، معیوب باشد ، در واقع خودتان را در معرض  خطر آسیب دیدگی قرار خواهید داد . شما می توانید  با استفاده از یک چک لیست ساده،  اطمینان حاصل کنید که ویلچرتان در شرایط مطلوبی است و بدرستی کار می کند . مهمترین مواردی که در این فهرست باید مورد توجه قرار دهید ، از این قرارند :

۱)     وضعیت ترمز و لاستیکها

  • اطمینان حاصل کنید که ترمز چرخ ها بدرستی روی لاستیک ویلچر عمل می کند ، به طوری که هنگام استفاده از ترمز ، بیشترین اصطکاک ممکن جهت کند کردن حرکت و توقف مناسب ویلچر تامین شود  . لاستیک های ویلچرتان باید در وضعیت خوبی بوده و فشار باد مناسبی داشته باشند . دفترچه راهنمای ویلچر و یا برچسب  روی لاستیکها را بخوانید تا از میزان  فشار باد توصیه شده برای آنها مطلع گردید.

۱)      چرخها

  • اطمینان حاصل کنید که وضعیت چرخ ها مناسب بوده و فاقد هر گونه خمیدگی و یا تاب خوردگی باشند . مطمئن شوید که حرکت آنها آزادانه صورت گیرد ، بطوریکه در معرض خطرات حاصل از توقفهای ناگهانی یا واژگونی ویلچر هنگام دور زدن چرخ قرار نداشته باشند  . اگر ویلچر شما قابلیت جداشدن دارند ، اطمینان پیدا کنید که آنها بطورایمن در جای خود و روی ویلچر قفل شده باشند  .

۱)     دسته ها  و دستگیره های میله ای

  • دسته ها باید کنترل شوند که محکم به صندلی ویلچر وصل شده باشند . ممکن است که شما این توانائی را داشته باشید که بتوانید دسته ها ی ویلچرتان را بردارید ، در این صورت فقط باید کنترل کنید که قادر هستید آنها را به راحتی برداشته و مجددا” نصب کنید .

دستگیره های میله ای  را کنترل نمائید تا اطمینان حاصل کنید که بصورت محکم و ثابت به ویلچر متصل شده باشند و هم این که کاملا” صاف و عاری از هر گونه قسمتهای زبر وناهمواری باشند   .

۱)     وضعیت عمومی

  • روی صندلی ویلچر خودتان را نگاه کنید تا مطمئن شوید که شرایط خوبی داشته باشد : کفی و پشتی صندلی نباید سائیدگی یا پارگی داشته باشد . ویلچر باید کمربند ایمنی داشته باشد و به خوبی کار کند . ویلچر باید تمیز باشد . چارچوب صندلی ویلچر را بررسی کنید ،  تا نشانه ای از سائیدگی ، زنگ زدگی و یا اتصالات شل نداشته باشد و مطمئن شوید که ویلچرتان به درستی تا می شود .

منبع مورد استفاده : سایت http://www.ehow.com : –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران