۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چهار گام برای انتخاب یک خودروی ویژه افراد ناتوان

انتخاب یک خودرو برای هر کسی می تواند یک تصمیم پیچیده باشد . بروشورمحصولات تولید کنندگان خودرو و گزارش های مربوط به تست خودروها که در مجلات منتشرمی شود ، و سایت های مربوط به اطلاعات خودرو ، می توانند به شما کمک کنند تا چیزهایی مانند عملکرد ، هزینه های جاری و قابل اطمینان بودن محصولات گوناگون را با هم مقایسه کرده و ارزیابیهای لازم را انجام دهید . اما در مورد کسانی که دچار محدودیتهای جسمی و ناتوانی هستند یا افرادی که در سنین سالمندی قرار دارند ، موارد خاصی نیز وجود دارند که لازم است در نظر گرفته شوند.

چهار گام برای انتخاب یک خودروی ویژه افراد ناتوان

مقدمه

بسیاری از خودورها دارای ویژگی هایی هستند که می توانند زندگی افراد ناتوان را ساده تر کنند . علاوه بر آن ، امروزه تجهیزات تطبیقی زیادی برای این افراد ، از ساده گرفته تا پیچیده وجود دارند که می توانند تقریبا” به هر مشکلی در رانندگی کمک کنند . در این مقاله کمک شده تا به شناخت آنچه که باید به دنبال آن باشید ، کمک شود . همچنین برخی از تجهیزات ساده تر را که می توانند رانندگی یک خودرو را ساده تر نموده و جزئیات را برای مناسب سازیهای ساده تر فراهم کنند ، توضیح داده شده است .

به عنوان یک راهنما ، قیمتهای مربوط به مناسب سازی تجهیزاتی که به طور معمول استفاده می شوند ، را از چند جا گرفته و آنها را با هم مقایسه کنید . برای گرفتن قیمتها به مراکز مختلف مراجعه و با چند شرکت صحبت کنید ، چرا که ممکن است قیمتها خیلی متفاوت باشند . حتی اگرهیچ محصول استانداردی نتواند نیازهای شما را برآورده کند ، یکسری شرکتهای مناسب سازی وجود دارند که در زمینه کاری خود تخصص دارند واغلب می توانند راه حلهای مناسبی را ارائه دهند . برخی از مراکز مناسب سازی هم این امکان را فراهم می کنند تا تجهیزات مختلف را از نزدیک ببینید ، آنها را امتحان نموده و اطلاعات و مشاوره بیشتری را کسب کنید .

اگر نیاز به یافتن راه حل های بیشتری داشته باشید ، گزینه های دیگری در یکسری از خودروها وجود دارند که می توانند به شما کمک کند . هنگامی که ویژگیها و مشخصات مورد نیاز خود را شناسائی کردید ، می توانید خودروی مورد نظرتان را مطابق با نیازهای خود ، پیدا کنید.

 

چهار گام مهم برای رسیدن به یک خودروی مناسب

برای مصالحه آمادگی داشته باشید ، چراکه ممکن است همه چیز را در یک خودرو پیدا نکنید . بنابراین در مورد آنچه که در حال حاضر نیاز دارید و آنچه که در آینده به آنها نیاز خواهید داشت ، فکر کنید .

 

گام اول : یکسری پرسش های اساسی را بپرسید

آیا می خواهید خودتان با خودرو رانندگی کنید ؟

اگر نه ، فقط باید در مورد نحوه سوار و پیاده شدن و تجهیزات مورد استفاده ، و راحتی و آسایش خود در داخل خودرو فکر کنید .

اگر قصد دارید راننده باشید ، باید به این فکر کنید که چگونه می توانید با خیال راحت وایمن رانندگی کنید و اینکه چه تجهیزات تخصصی نیاز دارید تا به شما کمک کند .

آیا نیاز به تجهیزات خاصی دارید ؟

طیف گسترده ای از تجهیزات کنترل بطور تخصصی ، از گزینه های ساده مانند آینه های پهن تر و دستگیره های فرمان گرفته تا کنترل کننده های دقیق تر وجود دارند که تقریبا ” هر کسی این امکان را پیدا می کند تا الزمات مورد نیاز برای اخذ مجوز رانندگی را تامین کند. اگر کسی نیاز به مناسب سازیهای خاصی دارد ، باید بطور فردی نیازهای تطبیقی خود را جستجو کند .

همچنین می توانید یکسری تجهیزات تخصصی از تشکچه های چرخان و صفحات انتقال گرفته تا بالابرهای برقی و صندلی های چرخشی و .. را برای کمک به سوار و پیاده شدن از خودرو ، تهیه کنید . بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعات مربوطه از تجهیزات ساده تر ؛ تا راه حل های پیچیده تر را بدست آورید .

چقدر فضا نیاز دارید؟

ممکن است در داخل خودرو به فضایی برای همراهان ، وسایلی مانند کیف یا تجهیزاتی مانند ویلچر یا اسکوتر خود نیاز داشته باشید . اگر تجهیزات و وسائلی همراه تان حجیم باشند ، ممکن است برای خرید و یا هنگام رفتن به سفر نیاز به فضای بیشتری داشته باشید. در هر حال بهتر است میزان فضای داخل خودرو و یا سایر ابعاد خودروها را مقایسه کنید .

آیا با کس دیگری سفر می کنید ؟

اگر نه ، آیا هنگام سوار و پیاده شدن یا مواقع همراه داشتن یک وسیله ، به تجهیزات خاصی ، نیاز دارید ؟

چطورویلچر خود را حمل می کنید ؟

در مورد چگونگی حمل و نقل ویلچر خود درهر نوع خودروی مورد نظرتان به دقت فکر کنید . به عنوان نمونه :

  • به چه صورت از روی ویلچر به داخل خودرو جابجا خواهید شد ؟
  • آیا ویلچر در پشت خودرو به خوبی و به راحتی جای می گیرد ؟
  • آیا به تجهیزاتی نیاز دارید که به شما کمک کند ؟

 

اگر انتقال شما به داخل خودرو مشکل است یا اگر ترجیح می دهید در داخل خودرو روی ویلچر خودتان بمانید ، برخی از خودروها و ون ها می توانند این امکان را برای فراهم کنند .

گام دوم : جمع آوری اطلاعات

هنگام انتنخاب یک خودرو ، موضوعات خیلی زیادی هستند که باید در مورد آنها فکر شود . از این رو ، بعید است که بتوان تمام اطلاعات مورد نیاز را از یک جا پیدا کرد . آسایش وراحتی ، قابل اطمینان بودن ، عملکردهای خودرو – از جمله میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده ۲ CO – قیمت و هزینه های جاری و…. از جمله چیزهایی هستند که هر کسی باید آنها در نظر بگیرد . مجلات خودرویی ، اینترنت ، روزنامه ها ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و بروشورهای تولید کنندگان ، همگی می توانند در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به شما کمک کنند.

در حال حاضر ، طیف گسترده ای از مجلات خودرو همراه با ارائه مشاوره ، اخبار در مورد بررسی خودرو وجود دارد . اکثر این منابع می توانند اطلاعات لازم در مورد تجهیزات مورداستفاده مخصوص رانندگان مسن و افراد ناتوان از جمله انتقال اتوماتیک ، تهویه مطبوع ، فرمان برقی ، قفل مرکزی با کنترل از راه دور ، شیشه بالابرهای برقی و آینه ها ی برقی و تنظیمات برقی صندلی ها و … را به شما ارائه دهند .

بطورکلی برخی از وب سایت مجلات ، به شما امکان مقایسه تجهیزات موجود در اتومبیل های مختلف را فراهم می کنند . برای اخذ مشاوره و کسب اخبار و بررسی ها می توانید به منابع مختلف رجوع کنید . علاوه بر مقایسه اتومبیلها و اطلاعات مالی مربوطه ، اطلاعات مربوط به خودروهای جدید با قیمت های آنان ، فهرست می شود. در برخی از سایتها ، اطلاعات دقیقی همچون تستهای انجام شده برروی خودروها و همچنین تحقیقات مربوط به صاحبان خودروها از لحاظ رضایتمندی و قابل اطمینان بودن ارائه می شود . کاربران می توانند اطلاعات لازم را در وب سایت های مربوطه مشاهده کنند .

درهرحال اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد . سایتهای مختلف ، می توانند اطلاعات لازم در مورد ایمنی ، قیمت ها ، تجزیه و تحلیل ها ، ویژگی ها و مشخصات خودروها و هر آنچه لازم است را ارائه می دهند .

کسانی که ناتوانی دارند ، باید به یکسری از موضوعات فکر کنند . به عنوان مثال :

پس از جستجوی مقالات در مجلات خودرو و اینترنت و همچنین بروشورهای تولید کنندگان ، باید به این نکته توجه داشته باشند که چگونه می توانند امکانات موجود در خودروها را در رابطه با ناتوانی خود مورد استفاده قرار دهند .

 

مثلا” باید به دنبال خودرویی باشید که سوار و پیاده شدن از آن آسان باشد ، یا برای ویلچرتان به اندازه کافی بزرگ باشد . به طور متداول ، در جستجوی خودروهایی باشید که درب های پهن ، کفی پایین ، بیشترین فضای بالای سر یا صندلی های هم ارتفاع ویلچر داشته باشند . اگر نیاز به جا دادن ویلچر یا تجهیزات دیگر دارید ، بهتر است بدنبال خوروهایی باشید که دارای درب پشتی با اندازه مناسب باشند .

  • مراکز مربوط به جابجایی و سازمان های خدمات رسان در مورد خودورهای معلولین راپیدا کرده و بطور مستقل ازآنها مشاوره بگیرید .
  • مجلات ونشریات مربوط به خودروی افراد ناتوان اغلب حاوی اخبار ، ویژگی ها و توصیه ها و بررسی خودرو هایی است که توسط رانندگان ناتوان مورد آزمایش قرار گرفته اند . این نشریات معمولا” بطور رایگان برای اعضا ارسال می شود .
  • مراکز مربوط به خودروی ناتوانان ، لیستی از نمایندگی های خودرو دارد که این نمایندگی ها ، اطلاعات لازم در مورد ویژگی های خودروی مورد نیاز افراد مسن و معلول را دارند . همه آنها اطلاعات تخصصی و امکانات لازم را برای افراد ناتوان دارند.
  • همچنین می توان اطلاعات زیادی را ازوب سایتها پیدا کرده ومشاوره گرفت . معمولا” برخی وب سایتها در مورد شیوه زندگی ، اخبار، دیدگاه ها و بررسی ها ؛ اطلاعات لازم را دارند .

اکثر مردم صرفا” خودروی مورد نظر خود را از نمایندگی ها انتخاب می کنند . با این حال ، اگر کسی نیاز به مناسب سازی تخصصی یا ساخت تجهیزات متناسب با وضعیت خود داشته باشد ، بهتر است قبل از انتخاب خودروی خود و اطمینان از مناسب بودن آن ، با یک شرکت متخصص در زمینه مناسب سازی خودرو مشورت نماید. اگر از طرحهای کلی مناسب سازی استفاده می کنید ، درصورت تمایل ، این شرکتها می توانند روند مناسب سازی خودروی مورد نظرتان را مدیریت کنند .

گام سوم : قبل از خرید هر خودرو ، آن را بطور کامل امتحان کنید

نمایندگی ها ممکن است خودروهایی را به شما معرفی کنند . سعی کنید قبل از خرید هر نوع خودرویی ، آن را امتحان کنید . قبل ازهر چیز سعی کنید چند بار سوار وپیاده شوید تا ببینید برای ویلچر مورد استفاده شما مناسب است یا خیر .

شما باید بتوانید خودروهای مناسب سازی شده را در مرکز مربوطه ، یعنی شرکتی که مناسب سازی را انجام داده ، آزمایش کنید .معمولا” آنها شما را ارزیابی کرده و به شما می گویند که آیا مناسب سازیهای موجود برای شما خوب است یا نه ؟ .

گام چهارم : خیلی زیاد تمرین کنید

در واقع هنگامی که خودروی مورد نظرتان را تحویل می گیرید ، نباید اولین باری باشد که با آن رانندگی می کنید . بنابراین باید خیلی تمرین کنید . باید به اندازه ای تمرین کنید که مطمئن شوید که کاملا” تسلط پیدا کرده اید . ایده خیلی خوبی است که با توجه به مناسب سازی هایی که انتخاب کرده اید ، توسط یک مربی کارآزموده آموزش ببینید و مهم است که هنگام آموزش با تجهیزات مربوطه کار کنید تا کاملا” مسلط شوید . معمولا” مراکز مربوطه می توانند جزئیات رانندگی با سیستمهای مناسب سازی را برای شما فراهم کنند . اگر در حال یادگیری رانندگی یا بازگشت به رانندگی هستید ، مراکز مناسب سازی می توانند به شما کمک کنند تا یک مربی متخصص پیدا کنید . آنها با استفاده از اتومبیل های دارای کنترل های مناسب سازی شده یا با خودروی خودتان آموزشهای لازم را به شما ارائه خواهند داد .