۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

چالشهای سازگاری با آسیب نخاعی

 چالشهای سازگاری با آسیب نخاعی

افراد پس از اینکه دچار ضایعه شدند ، در زندگی خود توقعات متفاوتی دارند . بعضی ها ممکن است شاد باشند . بعضی ها ممکن است فعالیتهای هدفمند و لذت بخشی داشته باشند . برخی نیز ممکن است از استرس ، افسردگی یا اضطراب جلوگیری کنند . ممکن است همه این چیزها وجود داشته باشد یا اینکه چیزهای دیگری باشد ، اما اکثر مردم می توانند با داشتن برنامه ریزی و برآورد انتظارات خود ، به خوبی با زندگی پس از آسیب نخاعی ، سازگاری پیدا کنند .

 

اما باید به نکته های زیر توجه داشت :  

 شخصیت شما و روشهای سازگای شما با تغییرات زندگی ، معمولا” پس ازآسیب تغییر نمی کنند . بنابراین ، هرکسی به شیوه خود و در چارچوب زمانی خود ، می تواند با زندگی بعد از آسیب نخاعی سازگاری پیدا کند .

  • در هفته ها و ماههای اولیه پس از آسیب نخاعی ، ممکن است در بدن شما ” تغییرات ” محسوسی اتفاق بیافتد . اما این احساسات معمولا ” تغییر می کنند ، چرا که شما با تصویر بدنی خودتان راحت تر می شوید ، و یاد می گیرید که چگونه از خودتان مراقبت کنید ، درک بهتری از بدن خودتان بدست می آورید ، و در واقع متوجه می شوید که هنوز همان فرد هستید .
  • شما ممکن است به برخی از ارزشهای شخصی خود و در مورد مهمترین مسائل زندگی خود پس از آسیب نخاعی دوباره فکرکنید . به عنوان مثال ، ممکن است توجه بیشتری نسبت به روابط خود با خانواده و دوستان تان نسبت به قبل داشته باشید.

اما برای داشتن یک سازگاری خوب چه باید کرد

هیچ ” راه و روش خاصی” برای سازگاری با زندگی بعد ازآسیب نخاعی وجود ندارد . اما ، بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، تاحد زیادی ، نگرشها در مورد آنچه که یک سازگاری خوبی به نظر می رسد ، ارائه شده است . بر این اساس کسانی می توانند به خوبی با آسیب خود سازگار شوند که :

  • افسردگی را تجربه نکنند ، یا اگرهم بلافاصله پس از آسیب افسرده شدند ، در عرض چند هفته احساس بهبودی نمایند.
  • یک استراتژی موثر برای مقابله با مشکلات خود داشته باشند .
  • “روحیه مبارزه” داشته باشند و از هر وسیله ای که لازم است برای غلبه بر چالش ها و ناکامی ها استفاده کنند.
  • آسیب های خود را به عنوان یک چالش ببینند و به پتانسیل رشد شخصی خود برای بهبود زندگی خود توجه نمایند. بپذیرند که آسیب اتفاق افتاده است و تصمیم بگیرند که با آن زندگی کنید.
  • انعطاف پذیرباشند . به این معنی که ، وقتی دوره مشکلات و یا تغییر در زندگی را تجربه می کنند ، آنها را سخت نگیرند . شما می توانید از برخی ویژگی های رایجی استفاده کنید که افراد انعطاف پذیردارند .
  • هدفمند باشند . درمورد خواسته های خود در زندگی فکر کنید . خواسته های تان : آیا شغل است ؟ آیا خانواده است ؟ این افراد می توانند شغل ، یک خانواده و هر چیز دیگری که در زندگی می خواهند داشته باشند . در ای راستا ؛ موضوع کلیدی این است که اهداف مورد نظر خود را برنامه ریزی کنید تا با تلاش بی وقفه به هر آنچه که می خواهید برسید .
  • ارتباطات را با شبکه پشتیبانی خود را حفظ کنند . خانواده ، دوستان ، هم کیشان و دیگرافراد جامعه می توانند یک منبع عالی برای کمک به زندگی پس از آسیب و رسیدن به اهداف شما باشند .
  • برای بهبود زندگی خود از منابع موجود استفاده کنید. بسیاری از سازمانها ، آژانس ها و منابع اجتماعی وجود دارند که می توانند به افراد مبتلا به آسیب نخاعی کمک کنند . از جمله این منابع می توان به شبکه های حمایتی مشاغل که در مقوله های مشاغل افراد ناتوان فعال هستند ، وب سایتهایی که دارای فهرست مشاغل محل زندگی شما هستند ، و سازمانهای توانبخشی و … اشاره نمود . این منابع می توانند به افراد آسیب دیده کمک کنند تا به بازار کار بازگردند .
  • انعطاف پذیر بمانند . هنگامی که اهداف را تعیین کنید، ممکن است دقیقا” همانطور که برنامه ریزی کرده اید ، به آنها دسترسی پیدا نکنید . طبیعی است که معمولا” با یکسری مشکلات مواجه خواهید شد ، اما برای رسیدن به اهداف خود می توانید تلاش کنید .
  • مشکلات را حل کنند . این را بدانید که نمی توانید از بروز تمام مشکلات پرهیز کنید . افراد دچار آسیب نخاعی مهارتهای حل مشکلات را بخوبی پیدا می کنند ، ومعمولا” می توانند یک کیفیت زندگی بالاتر با عوارض کمتر را تجربه کنند . در اینجا چند تا از روشهای حل مشکلات مطرح می شود :
  • تشخیص دهید که مشکل یا چالش چیست – در صورت نیاز ، مسائل بزرگ را به بخشهای کوچکتر و قابل کنترل تر تقسیم کرده و هر مشکل را در یک زمان حل کنید .
  • در مورد حل مشکل فکر کنید – در مورد تمام راه حل های احتمالی فکر کنید و از خانواده و دوستان خود کمک بگیرید . اگر می خواهید شخص دیگری را درگیر حل مشکل خود کنید ، اطمینان داشته باشید که او می تواند به ارائه راه حل کمک کند.
  • راه حلی را که فکر می کنید بهترین است ، انتخاب کنید . اطمینان حاصل نمائید که راه حل مورد نظر برای همه قابل قبول است .
  • راه حل موردنظر را امتحان کنید – تا ببینید آیا این کارآمد است یا خیر .
  • نتایج را ارزیابی کنید – اگر راه حل انتخابی شما موثر واقع شد ، شما مشکل را حل کرده اید . در غیر اینصورت ، باز فکر کنید و راه دیگری را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید . بدیهی است که بیشتر راه حل ها برای اولین بار موثر نخواهند بود. بنابراین کلید موفقیت در گرو تلاش دوباره و تنظیم برنامه ها ، است .

مشکلات رایج در سازگاری با آسیب نخاعی

این طبیعی است که بعد ازآسیب نخاعی روزهایی را داشته باشید که احساس ناامیدی یا ناخوشی کنید . در هر حال ، افرادی که بطور مداوم افسردگی دارند ، معمولا” درسازگاری با آسیب نخاعی دچار مشکل می شوند . گاهی اوقات افسردگی بلافاصله پس از آسیب نخاعی اتفاق می افتد . و در مواردی اندک ، افسردگی کمی دیرتر شروع می شود .

افرادی که دچارافسردگی هستند ، معمولا ” گرفتار موانع تفکری و رفتاری می شوند . صحبت کردن با همسانان ، متخصصان ، خانواده یا دوستان می تواند به فرد کمک کند تا از این موانع گذر کرده و راه حل های مربوطه را پیدا کند . در اینجا چند نمونه از گیرهای تفکری و رفتاری موجود در افراد که مانع از ایجاد یک سازگاری خوب می شود ، بیان می گردد :

  • به جای تمرکز بر آنچه که می توانند کنترل کنند ، اعتقاد فرد براین باشد که هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارد .
  • وابسته شدن به دیگران بیش از حد لزوم ، به جای یافتن راه هایی برای افزایش استقلال .
  • تمرکز بر چیز های بدی که ممکن است اتفاق بیفتد، و نه چیزهای خوب که می تواند اتفاق بیفتد.
  • انصراف از تلاش برای مقابله با مشکلات ناشی از آسیب نخاعی بجای مقابله با مشکلات در طول زمان .
  • تمرکز بر آنچه که آنها نمی توانند انجام دهند ، به جای فعالیت های هدفمند یا لذت بخشی که هنوز قادر به انجام آن هستند .

بطورکلی بر اساس تحقیقات انجام شده ، بیش از ۲۵ درصد افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، قبل از ضایعه خود افسردگی داشته اند . مستعد افسردگی بودن ، اضطراب و یا سایر مشکلات سلامت روانی همگی می توانند سازگاری با ضایعه نخاعی را سخت تر کنند . بنابراین اگر در این وضعیت هستید ، بهتر است در مدت توانبخشی و بعد از آن ، به طور منظم تحت نظر مراکز خدمات بهداشت روانی قرارداشته باشید.

درد یک عامل خطر شایع برای افسردگی محسوب می شود . بهتر است در مورد انواع درد و گزینه های درمانی آن اطلاعات بیشتری را کسب کنید . این را هم بدانید که تمام افرادی که پس از آسیب درد دارند ، دچار افسردگی نمی شوند.

در هر حال اگر فکر می کنید که ممکن است دچار افسردگی شوید با یک متخصص صحبت کنید . بیشتر موارد افسردگی با دارو و مشاوره قابل درمان هستند . سعی کنید در مورد “افسردگی در آسیب نخاعی” و ایده ها و گزینه های درمانی درد اطلاعات بیشتری را کسب نمائید.

 

چالشهای سازگاری با آسیب نخاعی