۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پیشگیری و مراقبت های اساسی درضایعات نخاعی

• روشهای غربالگری سرطان کولون
• روشهای غربالگری بیماریهای قلبی عروقی
• روشهای غربالگری سرطان پروستات
• روشهای غربالگری سرطان پستان
• روشهای غربالگری پوکی استخوان
• روشهای غربالگری ارولوژیک ( اولتراسوند شکمی )

• آیا من احتیاج به پزشک مراقبت اولیه، فیزیوتراپ و یا هر دو دارم؟

• معمولا” به چه نحوی بایستی به پزشک مراجعه کنم؟

• سئوالاتی درمورد آزمایشات غربالگری سرطان پوست، مراقبت پا و مطالعات ارودینامیکی

توضیح مترجم : غربالگری عبارتست از معاینه یک گروه برای جدا کردن افراد سالم از آنان که دچار حالت مرضی تشخیص داده نشده ای هستند یا آنانکه در معرض خطر قراردارند.

افراد نخاعی خیلی سریع یاد می گیرند که پیشگیری در حفظ سلامت و جلوگیری از بروز عوارض نقش کلیدی دارد. اما آیا آنها می دانند که معمولا” چگونه باید معاینات عمومی را انجام دهند؟ یا اینکه آیا آنها جهت مراقبتهای اولیه و منظم خود نیاز به پزشک یا فیزیوتراپ ( پزشک متخصص توانبخشی ) یا هر دوی آنها دارند؟ و طبق برنامه روزانه چه آزمایشات تشخیصی را آنها بایستی در مورد سرطان یا سایر بیماریها انجام دهند؟
دکتر کریس نایت ( Chirs knight ) دستیاردانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، پاسخ این سئوالات را در این کلام خود یعنی پیشگیری جستجو می کند .”به این معنی که: گاهی یک اقدام کوچک می تواند ارزش انجام یکسری اقدامات را داشته باشد. ”
دکتر نایت می گوید: همه ی شما شنیده اید که می گویند کمی پیشگیری از مقدار زیادی درمان با ارزش تر است و ما نیز همه به این موضوع معتقدیم و در این چارچوب عمل می کنیم. ” ولی چگونه شما اطلاع پیدا می کنید که آیا مثلا”به آزمایشی که هم اکنون در باره آن در مقاله ای خوانده اید نیاز دارید یا خیر؟

دکتر نایت با بررسی اصول کلی غربالگری که می تواند جهت تصمیم گیری به صورت یک راهنما مورد استفاده قرار گیرند، آغاز نمود. در مورد هر آزمایشی ، باید مزایا ( ازجمله عوارضی که بوسیله آن مشخص می شوند و تاثیر آن برنجات زندگی افراد ) و معایب احتمالی آن ( هزینه ها، زحمات و خطرات احتمالی) بررسی و سپس مورد قیاس قرار گیرند.

اصل اول دکتر نایت : اگر چیزی قابل اثبات نیست، آنرا نقض نکنید”. دکتر نایت می گوید: اگر شما برای چیزی آزمایش می دهید برای این است که بتوانید آن چیز را ثابت کنید. ” او می گوید : ” همیشه آزمایشات نمی توانند درمورد یافتن عیوبی که نمی توانید در مورد تشخیص آنها کاری انجام دهید، کمک زیادی را ارائه دهند. اگر کسانی فکر کنند که سالم هستند و شما به آنها ” نه ” بگوئید ، از نظر آنان شما در اشتباه هستید.بنابراین بهتر خواهد بود که آنچه می توانید جهت درمان انجام دهید.

دومین اصل : شما باید بدانید چه چیزی می تواند به شما آسیب برساند. دکتر نایت بر این عقیده است که نتایج مثبت نادرست (یعنی نتایجی که نشان می دهند شما مشکلی دارید، در حالیکه واقعا” اینجور نیست) معمولا” یک مشکل بزرگتری نسبت به نتایج منفی نادرست ( یعنی نتایجی که نشان می دهند شما مشکلی ندارید، در حالیکه که واقعا” مشکل وجود دارد) محسوب می شوند. او می گوید : ” مردم از این موضوع نگرانند که یک آزمایش ممکن است به ضرر آنان باشد” همچنین می گوید: ” خوب! اگر آنان چیزجزئی را هم از دست دهند، بدتر از این نیست که به هیچ وجه آزمایشی را انجام ندهند. در هر صورت اگر چیزی تشخیص داده شود. معمولا” بعد از آن بایستی فرد متحمل آزمایشات پر هزینه تر و استفاده ازروشهای تهاجمی تر (یعنی روشهائی که نیازمند واردکردن ابزار یا قسمتی از وسیله به داخل بدن هستند)شود. ”

و سوم اینکه : “برای پیدا کردن یک سوزن، آتش به خرمن گاه نزنید”. دکتر نایت می گوید: هر چه بیماری نایاب تر باشد، لازم است آزمایشات بصورت ایمن تری انجام شوند. ” ” حتی اگر شما آزمایشی را خیلی ایمن انجام دهید، گفته می شود که تنها یک در ده هزارم ازافرادی که آزمایش می شوند، از اجرای آن آزمایش دچار عارضه می گردند. یعنی اگر یک میلیون نفر آزمایش دهند، احتمالا” ۱۰۰ نفر دچار عارضه خواهند شد. بنابراین اگر ما اجرای آزمایشی را برای عده کثیری از مردم پیشنهاد کنیم، بایستی تعداد افرادی که مبتلا به عارضه می شوند ،به اندازه ای باشد که بتوانیم عوارض احتمالی حاصل از آزمایش را به کل آنها نسبت دهیم.

دکتر نایت برای هر آزمایشی ، یک میزان تاثیر خاصی را (به شکل زیر) تعیین کرده است:
• “قطعا” کمک می کند “- به این معنا است که مدارک علمی معتبری وجود دارند که نشان می د هند آزمایش مورد نظر مفید است و توسط آن معمولا” می توان زندگی فرد را نجات داد .
• “احتمالا ” کمک می کند” – به این معناست : از آنجایی که مدارک ممکن است کافی نباشد ولی حداقل یک رضایت کلی در بین شرکت کنندگان درآزمایش وجود دارد ،بطوریکه احتمالا” سود انجام آن بیشتر از ضرر آن است.
• “ممکن است کمک کند” – به این معناست: که بنظر می رسد انجام آزمایش فکر خوبی باشد ولی تنها مدارک بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد این آزمایش موثر است و در طولانی مدت هم رضایت کمی وجود داشته که نشان دهد واقعا” برای مردم مفید بوده است.

روشهای غربالگری سرطان کولون :

۱٫ آزمایش در مورد وجود خون در مدفوع – [قطعا” کمک می کند]

این آزمایش مراحلی بسیار ساده ای دارد که طی آن نمونه ای از مدفوع در منزل گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می گردد. روشی غیر تهاجمی بوده (یعنی نیاز به وارد کردن وسیله ای به بدن ندارد ) و خیلی ارزان است . به گفته ی دکتر نایت ” این روش واقعا” کارآمد و موثر است ” و آزمایش مهمی است که در اواسط دهه ۱۹۸۰ باعث شد یک کاهش ۳۰ درصدی در مرگهای ناشی از سرطان کولون ( در میان افرادی که این آزمایش را داده اند ) حاصل شود. ” زیرا افرادی که آزمایش خون مدفوع آنها مثبت بوده جهت بررسیهای پولیپ و سرطان تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند و برای هر مشکلی که داشتند درمان شدند”.
نقطه ضعف این آزمایش لزوم تکرار (یعنی اینکه بایستی هر سال انجام شود ) و امکان اشتباه در آن است. دکتر نایت می گوید ” میزان نستبا” بالایی از نتایج مثبت ولی اشتباه وجود دارد : به این معنا که تعداد زیادی از افراد که دارای کولون های سالم هستند به خطاء جهت کولونوسکوپی ارجاع می شوند و همچنین برخی از سرطانها، تشخیص داده نمی شوند ولی ثابت شده که این آزمایش، یکی از آزمایشاتی است که در غربالگری سرطان کولون بسیار مفید می باشد. ”

۲- سیگموئیدسکوپی با لوله قابل انعطاف – [احتمالا” کمک می کند]

سیگموئیدسکوپی عبارتست از نوعی اندوسکوپی سخت یا قابل انعطاف مجهز به لامپ مناسب برای معاینه کولون سیگوئید .
دراین روش ۳/۱ انتهایی کولون (سیگموئید ) بوسیله یک لوله بسیار باریک قابل انعطاف که به داخل رکتوم( راست روده)فرستاده می شود، مورد بررسی قرار می گیرد. در مقایسه با کولونوسکوپی (پائین )، سیگموئیدسکوپی قابل انعطاف روشی تهاجمی و ارزانتر است و نیاز به پاکسازی و شستشوی ( با آب ) تمامی کولون ندارد، اما با این روش نمی توان ناهنجاریهای ۳/۲ بالایی کولون را تشخیص داد، در حالی که بطور کلی اکثر پولیپ ها و سرطانها در ۳/۱ انتهایی کولون به وجود می آیند.
همچنین اکثر افرادی که مبتلا به سرطان در ناحیه ۳/۲ بالایی کولون هستند، در ۳/۱ پائینی کولون خود دارای پولیپ نیز هستند و معمولا” تشخیص پولیپ ها سریعا” به وسیله کولونوسکوپی تشخیص داده میشوند.

۳- کولونوسکوپی -[ احتمالا” کمک می کند]

این آزمایش دقیقترین روش جهت تشخیص سرطان کولون و معاینه کل کولون می باشد. دکتر نایت می گوید: ” این روش خیلی راحت تر از سیگموئیدسکوپی انعطاف پذیر است زیرا بیمار بیهوش می شود و چیزی را بخاطر نمی آورد” . او می گوید: ” بطور کلی آماده سازی روده ها بسیار حائز اهمیت است زیرا پاکسازی روده ها از طریق نوشیدن مایعات شفاف بمدت ۲ روز انجام می شود و با مصرف ۴ تا ۶ لیتر مواد مسهل که باعث اسهال می گردد ،ادامه پیدا می کند بطوری که دقیقا” شبیه موشک محتویات روده ها با فشار به بیرون خارج می شوند.” بخصوص آماده سازی روده ها می تواند برای افرادی که بعلت ضایعه نخاعی دارای روده نروژنیک هستند، چالش انگیز و مشکل زا باشد. عیب بزرگ این روش، عوارض حاصل از آن از جمله عفونت ، پارگی روده و خونریزی به میزان یک در هزار است که احتمال دارد نیاز به بستری شدن هم وجود داشته باشد. همچنین روشی گران می باشد و بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار بسته به نحو پرداخت، هزینه برمی دارد.

۴- کولونوسکوپی مجازی ( CT ) – [ ممکن است کمک کند]

دکتر نایت گزارش می دهد که این روش جدیدترین روش برای مطالعه انسدادهای کولون می باشد ولی هنوز هم روشی بحث انگیز است. در این روش روده بوسیله هوا ( شبیه کولونوسکوپی ) باد می شود و بوسیله دستگاه سی تی اسکن داخل روده مشاهده می گردد.
دکتر نایت می گوید: در مقایسه با اسکوپی که به قسمتهای فوقانی روده فرستاده می شود، روشی بسیار ساده تر بوده و کمتر تهاجمی است” . ولی هنوز هم لازم است که آماده سازی کامل روده صورت پذیرد و در هر صورت اگر هم چیز غیر طبیعی دیده شود، لازم است که یک کولونوسکوپی نیز انجام گیرد. او اظهار می دارد که این روش می تواند یک ” روش کمکی” باشد زیرا اگر چه مطالعات انجام شده در سالهای گذشته نشان می دهند که به اندازه کولونوسکوپی مفید است اما مطالعات بعدی مشخص کرد که این موضوع نمی تواند حقیقت داشته باشد.

روشهای غربالگری بیماریهای قلبی عروقی

۱- آزمایش کلسترول – [قطعا” کمک می کند]

دکتر نایت می گوید: با این آزمایش ( آزمایش خون) می توان پیش بینی مناسبی از خطرات احتمالی داشت بطوری که در برخی موارد آزمایشی جهت تشخیص صحیح محسوب می شود چرا که افراد دارای کلسترول بالا بیشتر در معرض بیماریهای قلبی قرار دارند، و کاهش کلسترول خطر را کم می کند. با وجود آن که ۱۲ ساعت ناشتا بودن قبل از آزمایش می تواند باعث ناراحتی فرد شود ولی این آزمایش فرصتی را فراهم می آورد تا همزمان در مورد دیابت نیز آزمایش تشخیصی داشته باشیم. در عین حال دستورالعملهای درمانی دائما” در حال تغییر هستند و این مسئله باعث شده که آن دسته از افرادی که به دنبال مطالعه راههای درمانی خود در نشریات مشهور هستند، با بررسی مکتوبات پزشکی کمی دچار گیجی و سردرگمی شوند. از سوی دیگر درمان نیز گران است. دکتر نایت می افزاید ” بیشتر داروهای تجویز شده بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه هزینه در برخواهد داشت. ”

۲- آزمایش پروتئین واکنش دهنده – C – [ ممکن است کمک کند]

پروتئین و اکنش دهنده C ماده ای است که وجود التهابات را در بدن نشان می دهد. دکتر نایت می گوید: اگر هیچ عفونت یا التهاب پیش رونده دیگری ( مثل آرتریت ) در بدن وجود نداشته باشد با افزایش پروئتین واکنش دهندهc در بدن می توان ” تا اندازه ای ” بیماری قلبی را پیش بینی کرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که شما نمی توانید واقعا” برای پائین آوردن آن کاری انجام دهید یا خطر را کم کنید و در نتیجه این موضوع اصل اول دکتر نایت را که می گوید ” اگر چیزی قابل اثبات نیست، آنرا نقض نکنید ” را رد می کند. این آزمایش می تواند در مورد اشخاصی که کلسترول آنان در حد مرز خطر قرار دارد، مفید باشد. دکتر نایت می گوید که : ” این آزمایش بخشی از اطلاعات را که من می توانم جهت تصمیم گیری درمان استفاده کنم، در اختیارم قرار می دهد ولی من به انجام آن برای هر کسی اعتقاد ندارم” .

۳- سی تی پرتو – الکترونی -[ ممکن است کمک کند]

Computerized Tomographic= CT) )- با این روش غربالگری که شیوه ای سریع و غیر تهاجمی است ،می توان پیش بینی مناسبی از آترواسکلروزیس داشته و به شناسائی انسداد سرخرگهای کرونری یا سایر عروق بدن پرداخت . به هر حال، شبیه پروتئین واکنش دهنده C ( که در بالا اشاره شد) و طبق نظر دکتر نایت ” شما نمی توانید آنچه را که طی این روش تشخیص می دهید عوض کنید” همچنین معمولا” نحوه تفسیر نتایج نیز مشکل است. بعلاوه اغلب روشی پرهزینه برای بیمار است و من معمولا” مردم را به انجام این روش تشویق نمی کنم “.

اجرای آزمایشات قلبی عروقی در افراد نخاعی: یک معمای منحصر به فرد
افرادی که بعلت ضایعات نخاعی، ظرفیت فعالیتهای هوازی آنها به شدت کاهش می یابد، بطور قابل ملاحظه ای در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند و متاسفانه، استفاده از روش های شاخص که ما از طریق آن بیماریهای قلبی را مطالعه می کنیم ( یعنی بررسی سطح تحمل فرد در برابر تمرینات بدنی ) جهت افراد نخاعی بسیار مشکل است. دکتر نایت می گوید ” ما می توانیم توان بخش فوقانی بدن افراد نخاعی را با اجرای آزمایش مربوط به فعالیت دستها از طریق یک نوار نقاله مورد ارزیابی قرار دهیم”. در صورتی که این روش امکان پذیر نباشد ، متخصصین می توانند با استفاده از تزریق داروهایی مثل آدنوزین ( adenosine ) ، و دی پایریدامول ( dipyridamole ) یا دوبوتامین ( dobutamine ) فشاری را به بدن فرد القا نمایند. بهر حال به گفته دکتر نایت : ” ما نمی توانیم در مورد افراد نخاعی شبیه افراد عادی عمل کنیم چرا که آنان کمی بیشتر از افراد عادی در برابر فعالیتهای بدنی در معرض خطر قرار دارند و اطلاعات حاصله از این روشها نیز کاملا” کاربردی نمی باشد.

سایر روشهای غربالگری :

روشهای غربالگری سرطان پروستات – [ممکن است کمک کند]

دو روش برای غربالگری سرطان پروستات وجود دارد که عبارتنداز:
۱٫ آزمایش خون به نام PSA ( آنتی ژن ویژه پروستات = prostate specific antigen )
۲٫ معاینه فیزیکی مقعد
PSA آزمایش ساده ای است ولی خیلی دقیق نمی باشد. دکتر نایت می گوید: ” اکثر افراد دارای PSA مثبت سرطان پروستات ندارند و خیلی از افراد نیز با PSA منفی مبتلا به سرطان پروستات هستند.” اگر شما دارای PSA مثبت هستید، بایستی سریعا” به یک متخصص ارولوژی مراجعه نمائید تا بیوبسی ( بافت برداری ) پروستات برای شما انجام گیرد. این روش، تهاجمی است و معمولا” چیزی یافت نمی شود. ولی اغلب این آزمایش برای یافتن مشکل کفایت می کند.
معاینه مقعد ارزانتر و آسانتر است و لی دقت کمتری دارد. دکتر نایت توضیح می دهد که : اگر شما چیزی را بتوانید حس کنید، ( سرطان ) معمولا” آنقدر بزرگتر از قبل شده که قادر نخواهید بود آن را از

طریق جراحی بردارید. تاکنون مطالعات زیادی انجام نشده که نشان دهد این روش غربالگری زندگی افراد را بیشتر نجات دهد. همچنین بطور کلی نتایج حاصل از آزمایش PSA طی ده سال آخرزندگی فرد مورد استفاده قرار می گیرد.
در مراحل پیشرفته تر، هیچک از افرادی که دارای سرطان پروستات هستند، نیاز به جراحی ندارند. دکتر نایت می گوید: ” همانطور که سن افزایش پیدا می کند، از طریق اتوپسی مشخص شده که تقریبا” در نیمی از افراد سرطان پروستات تشخیص داده نشده است” ” در حالیکه احتمال داشتن سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود. احتمال مرگ ناشی از آن به آن اندازه در افراد جوانتر بالا نیست. بنابراین احتمال دارد که وقتی شما جوانتر هستید نیاز به آزمایش حس شود. با توجه به مطالعات بیشتری که انجام شده، دکتر نایت در مورد آزمایش PSA توصیه کرده که احتیاطاتی انجام گیرد.

ماموگرافی – [کاملا” کمک می کند]

علیرغم وجود مباحث روبه رشدی که در باره این آزمایش وجود دارد، متخصصان بالینی عموما” بر این موضوع توافق دارند که ماموگرافی در سنین ۵۰ سالگی و بالاتر از آن مفید است و به هیچ وجه در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سال نمی تواند ناراحت کننده باشد و اگر نتیجه آن به اشتباه هم مثبت باشد می تواند منجر به بیوبسی های غیر ضروری گردد که البته این موضوع تقریبا” بطور مکرر اتفاق می افتد. دکتر نایت بر این عقیده است که ” ماموگرافی روشی بسیار مناسب برای کشف سرطانهای سینه در مراحل اولیه محسوب می گردد و وقتی که این بیماری تشخیص داده شود ،از آن به بعد می تواند یک بیماری وخیم به حساب آید” لذا دکتر نایت افراد را به انجام ماموگرافی تشویق می نماید” .

روشهای مربوط به غربالگری ویژه افراد نخاعی

استئوپروزیس – [ممکن است کمک کند]
دکتر نایت می گوید: با توجه به اینکه بسیاری از افراد نخاعی مبتلا به پوکی استخوان ( کاهش تراکم استخوانی ) به خصوص در ناحیه استخوانهای ران و تهیگاهی هستند، این موضوع می تواند دلیل قابل قبولی جهت نادیده گرفتن مرحله غربالگری در نظر گرفته شود به این معنی که بایستی سریعا” به درمان افراد مبتلا پرداخته شود.
او ادامه می دهد که ” مشکل این است که هیچکس نمی داند که درمورد استئوپروزیس در افراد نخاعی چه کاری باید انجام دهد. ما می دانیم که جهت درمان می توان تراکم مواد معدنی استخوان یعنی مقدار کلسیم را در استخوانهای فرد افزایش داد و نیز ارتباطی بین مقدار کلسیم استخوانهای بدن فرد و خطر شکستگی وجود دارد. ” اما با وجود اینکه روشهای درمانی در زنان یائسه بطور قابل ملاحظه ای تحت مطالعه قرار گرفته است اما در مورد جامعه افراد نخاعی این مسئله مصداق ندارد. همچنین بدلیل وجود تفاوتهائی که در استخوانهای مردم سالم و افراد نخاعی وجود دارد، چنانچه استئوپروزیس، آنان را در معرض خطر شکستگی قرار دهد متخصصان به راحتی متوجه نمی شوند.
دکتر نایت می گوید: این موضوع یک مسئله خیلی پیچیده محسوب می شود و من نمی توانم یک تاکید جدی بر روی یک روش یا روش های دیگر داشته باشم. بنابراین بسیار با ارزش است که با پزشکان ابتدا در مورد آزمایشات غربالگری صحبت کنید و سپس چنانچه به احتمال خیلی زیاد استئوپروزیس تشخیص داده شد در باره درمان آن اقدام نمائید. ”
او این چنین به سخن خود ادامه می دهد که ” طول عمر استخوانها به وزن بدن بستگی دارد ” و جهت تحمل وزن دائما” در حال تطبیق و تنظیم می باشند. و به همین دلیل هم هست که استخوانها در پاها خیلی نازکتر هستند. ما پزشکان می توانیم داروهایی برای شما تجویز کنیم که باعث شوند تمامی استخوانهای بدنتان مواد معدنی بیشتری را نگهداری نمایند. ولی این کار هزینه زیادی دارد و بقیه عمرتان نیز به آن نیازمند خواهید شد .از سوی دیگر در مورد کاهش خطر شکستگی بطور کامل مطمئن نیستیم. یکی از دلایلی که ما میزان استئوپروزیس را در استخوانهای افراد نخاعی تشخیص نمی دهیم این است که در واقع بطورمتوسط میزان آن نسبت به زنان یائسه وخیم تر می باشد. این اختلاف باعث شده است که حتی تجویز دارو نیزممکن است کافی نباشد.”
دکتر نایت با شک و تردید اظهار می دارد که :”استفاده از یک چارپایه ثابت جهت ایستادن فردنخاعی، تاثیر مفیدی بر روی تراکم استخوان خواهد گذاشت “. زیرا انجام کمی تمرینات بدنی مربوط به تحمل وزن در بین افرادی که بطور طبیعی می توانند بر روی پاهای خود قرار بگیرند ،می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد”اما احتمالا” افراد نخاعی نمی توانند زمان کافی جهت بهبود وضعیت خود داشته باشند. استفاده از هر دو روش یعنی مصرف دارو و استفاده از چارچوب های ثابت و یا تجهیزاتی که جهت تحمل وزن بدن استفاده می گردند، می توانند تا اندازه ای تراکم استخوانی را بهبود بخشد .ولی اینکه آیا جهت کاهش شکستگی استخوانهای افراد نخاعی کفایت خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نشده است.

اولتراسوند شکمی – [احتمالا” کمک می کند]

یکی ازروشهای متداول غربالگری در مورد تشخیص مشکلات ارولوژیکی، اولتراسوند شکمی است که روشی غیر تهاجمی می باشد و همچنین می تواند جهت تشخیص بموقع آنورسیم شریانی مورد استفاده قرار گیرد. طبق نظر دکتر نایت، بیشتر پزشکان در مراحل مراقبتهای اولیه از اینکه افراد نخاعی بیشتر در معرض خطر عوارض ارولوژیکی قرار دارند آگاه نیستند و با پروتکلهای غربالگری این مقوله نیز آشنائی ندارند.
دکتر نایت می گوید: ” میزان عوارضی از جمله انسدادهای دستگاه ادراری و بروزسنگهای کلیوی از یک سو در افراد نخاعی بیشتر هستند و از سوی دیگر معمولا” علائم هشدار دهنده ای نیز در این افرادوجود ندارد. گاهی تشخیص های غیر قابل انتظار یا آنوریسم های کوچک باعث شگفتی می شوند. ، بنابراین آزمایش مذکور در مورد افراد در معرض خطر از جمله افراد نخاعی ارزش زیادی دارد.

آیا فرد نخاعی به یک پزشک مراقبتهای تخصصی ، یا یک فیزیوتراپ و یا به هر دو احتیاج دارد؟

پزشکان مراقبتهای تخصصی علاوه بر مهارت در مورد مشکلات عمومی بالینی نظیر فشار خون بالا و دیابت، باید در مورد تمامی خطرات و مزایای مجموعه گسترده ی روشهای غربالگری دانش لازم را دارا باشند. دکتر نایت می گوید” مطالب علمی بطور مرتب در حال تغییر هستند بنابراین این موضوع باعث می شود که من همیشه وقت زیادی صرف کنم تا جدیدترین اطلاعات را داشته باشم. در هر صورت متاسفانه بیشتر پزشکان مراقبت های تخصصی نیز، مهارت لازم در مورد افراد نخاعی را ندارند. فیزیوتراپ ها نیز بایستی متخصصین با تجربه ای باشند که در زمینه کنترل موضوعات خاص افراد نخاعی و ایجاد حداکثر توان بدنی آنان مهارت کافی را داشته باشند.
دکتر نایت اشاره می کند که : ” بیماران جوانتر از ۵۰ سال که مشکلات بالینی کمتری دارند اغلب می توانند بدون نیاز به پزشکان مراقبت های تخصصی به خوبی سپری کنند ،زیرا بیشتر تمرکز مراقبت های آنان بر روی عوارض مزمنی است که مربوط به ضایعه نخاعی آنها بوده و جهت ایجاد حداکثر توان فردبه کار برده می شود اما همین که سن افراد به بالای ۵۰ سال می رسد، چیزهایی تغییر می کنند. “درسنین ۵۰ سالگی به بالا شرایطی برای افرادنخاعی به وجودمی آید که بسیاری از روشهای غربالگری که در این مقاله مطرح شده بایستی انجام شوند و همچنین مشکلات مربوط به افزایش سن نیز بروز می یابند و احتمالا” ارتباط بیشتر با پزشکان مفید خواهد بود. ما هیچوقت نباید کسی را با فیزیوتراپ خود عوض کنیم ،زیرا نه تنها تخصص لازم را ندارد، بلکه آموزشهای مورد نیاز و مرتبط را در طول دوره پزشکی یا تخصص خود ندیده است. من اعتقاد دارم که ما پزشکان نقش بسیار مهمی داریم، ولی خود من هنوز هم می خواهم که همراه با یک فیزیوتراپ کار کنم.

معمولا” فردنخاعی باید به چه نحوی و به چه پزشکی مراجعه کند؟

پزشکان در بخش توانبخشی بالینی دانشگاه واشنگتن توصیه می کنند که افراد نخاعی حداقل سالی یکبار به یک فیزیوتراپ مراجعه نمایند، حتی اگر فرد هیچ مشکلی نداشته باشد .زیرا بسیاری از عوارض بهداشتی و مشکلات بالینی که در افراد نخاعی شایع هستند،با این کار قابل پیشگیری هستند.

پاسخ به چند سئوال حاضرین:

سئوال: آیا آزمایشات غربالگری سرطان پوست ضرورت دارند؟

پاسخ :دکتر نایت می گوید: فکر بسیار خوبی است که آزمایشات منظم پوست را نیز به عنوان بخشی از معانیات عمومی بدن قرار دهیم. البته این معاینات به وسیله هر پزشکی قابل انجام است زیرا جراحات پوستی به راحتی قابل مشاهده بوده و تشخیص داده می شود.

در مورد مراقبت پاها چطور؟

دکتر نایت پاسخ می دهد که : افرادی که در پاهای خود حس ندارند، بایستی در مورد مراقبت از پاهای خود بسیار وسواس داشته باشند. معاینه پاها بایستی توسط خود بیمار و یا متخصصین مربوطه و یا چنانچه مشکلی ندارند ،توسط فیزیوتراپ ها انجام شود.

آیا می توان با استفاده ازمطالعات ارودینامیک، عملکرد کلیه را مورد ارزیابی قرار داد.؟

هدف از ارودینامیک این است که مطمئن شویم آیا مثانه بطور موثری ادرار را مکش می کند یا خیر تا برنامه کنترل مثانه را بر مبنای آن انجام دهیم.بنابراین مطالعات ارودینامیک برای تشخیص عوارضی از جمله کاهش کنترل ادرار و احتباس ادرار ( ناتوانی در ادرار کردن )، عفونت های مزمن دستگاه ادراری و تکرر ادرار و غیره اهمیت زیادی دارند. باآزمایش کراتین خون نیز می توان وضعیت عملکرد کلیه ها را ارزیابی نمود.

منبع: مترجم «مهندس عباس کاشی» – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان