۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پنج موضوع ضروری که در مراکز توانبخشی آموزش داده نمی شوند

تصور اینکه زندگی به چه صورت خواهد بود ، آسان نیست . اما این موضوع پس از آسیب نخاعی سخت تر است . شناخت زندگی بعد از آسیب نخاعی می تواند با آنچه که در مراکز توانبخشی به شما آموزش داده می شود ، به شدت متفاوت باشد . برخی از مراکز توانبخشی به موارد ضروری پرداخته و دیگر با بیمار کاری نداشته و او رها می کنند ، در حالی که در بعضی جاها وقت زیادی برای بیمار گذاشته و سعی می کنند هر آنچه که تصور می کنید ، آموزش دهند . اما مشکل این است که واقعا” پوشش دادن وپرداختن به همه موضوعات اصولی  امکان پذیر نیست . لذا همیشه چیزی وجود دارد که آموزش آن فراموش شود و یادگیری آن بستگی به این دارد که خودتان آن را یاد بگیرید .

 

امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان خیلی چیزها را به راحتی از دیگران یاد گرفت . اما این موضوع مورد پسند خیلی ها نیست ، چراکه آنها به جای اینکه آموزشها را بلافاصله بعد از آسیب نخاعی یاد بگیرند ، مجبورند آنها را به سختی وبه روشهای دیگر یاد بگیرند . در این مقاله چند مورد مهم برای کسانی که به تازگی دچار آسیب نخاعی شده اند ، ارائه شده تا با توجه به تجربیاتی که در مراکز توانبخشی بدست آورده اند ، بتوانند نکات فراموش شده را آموزش ببینند .
پنج موضوع ضروری که در مراکز توانبخشی آموزش داده نمی شوند

  1. نحوه تعامل با خانواده و دوستان

بازگشت به خانه پس از آسیب نخاعی ، یکی از سخت ترین چیزهایی است که باید انجام شود . پس از برگشتن به خانه همه چیز کاملا” جدید به نظرمی رسد وبه هیچ وجه مانند زمانهایی که دوستش داشتید ، نیست . به نظر می رسد که در بسیاری جهات همانند یک روح هستید و این موضوع به خصوص هنگام ارتباط برقرارکردن با خانواده و دوستانتان بیشتر احساس می شود . می بینید که رفتار خیلی از آنها با شما تغییر پیدا می کند ، و متاسفانه در بیشتر مراکز توانبخشی به مردم یاد نمی دهند که چگونه باید با این مسئله برخورد کنند . این موضوع می تواند برای بیمار احساس ناامیدی زیادی را در پی داشته و حتی باعث افسردگی او شود . بنابراین بسیاری از مراکز توانبخشی باید برنامه های بهداشت روانی را به بهترین وجه ممکن تدارک ببینند تا به گذر فرد از این مرحله مهم کمک کنند . اما فراموش نکنید که این کار آسان نیست ، چراکه  شما با آن چالش دارید ، و بدانید که شما در میان دوستان خود هستید .

  1. نحوه لباس مناسب پوشیدن و شیک بودن روی ویلچر

یادگیری چگونه لباس پوشیدن روی ویلچر فوق العاده دشوار است و بسیاری از مراکز توانبخشی فقط چیزهایی مانند محلهای خرید لباسهای مناسب سازی شده را ​​آموزش می دهند . اما نحوه شیک پوشیدن یا مناسب سازی لباسهایی را که قبلا” می پوشیدید را یاد نمی دهند . حتی ، در این مراکز ، چه به آقایان و چه به خانمها ، هیچگاه آموزش داده نمی شود که چطور پس از آسیب نخاعی لباس جذاب بپوشند . خیلی از زنان مجبورند پوشیدن مثلا” کفشهای پاشنه بلند را از دیگران یا رسانه های اجتماعی یاد بگیرند . اگر در مراکز  توانبخشی آموزش این نوع چیزها شروع شود، این کار بسیار عالی خواهد بود ، چرا که به مردم کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری در خود احساس کنند.

  1. تاثیرات درازمدت آسیب نخاعی و چگونگی مقابله با آنها

در بسیاری از مراکز توانبخشی چگونگی مراقبت از بدن پس ازآسیب ددیگی نخاع ، نحوه بازگشت مجدد به کار قبلی و برقراری قرار ملاقاتها ، به شما آموزش داده می شود ، اما یکی از چیزهایی که به ندرت به شما یاد می دهند ، اثرات آسیب نخاعی دردراز مدت و و نحوه تاثیر آنها بر روی بدن شما است .  بسیاری از افراد چند سال پس راندن ویلچر ، درد شانه ها یا سایر مشکلات مفصلی را تجربه می کنند . پوکی استخوان ، هموروئید ، مشکلات پوستی و موضوعات سلامت روانی همگی همراه با زندگی با آسیب نخاعی و با گذشت زمان و افزایش سن بروز پیدا می کنند . اگر نه تنها چنین موضوعاتی ، بلکه نحوه مقابله با ناامیدی که به موازات آنها ایجاد می شود به فرد آموزش داده شود،  بسیار عالی خواهد بود .

  1. نحوه استخدام یک مراقب خوب

موضوع دیگری که آموزش آن در مراکز توانبخشی فراموش می شود ، نحوه استخدام مراقب هایی است که بتوانند احترام شما را حفظ کرده و قابل اعتماد شما باشند. اغلب اوقات فقط به شما گفته می شود که چگونه می توانید  یک آژانس مراقبت در منزل خوب پیدا کنید ، اما مهارت های یافتن مراقبین را که یکی از مهارتهای زندگی محسوب می شود ، به شما آموزش داده نمی شود. متاسفانه بسیاری از مردم باید خودشان وآن هم هنگام مواجهه با مراقبین باید این کار را تجربه و یاد بگیرند ، که این موضوع هیچگاه چیز خوبی نیست . باید بدانید که شما می توانید مراقبان خود را همراه با خیلی از برنامه های بیمه پیدا کنید . می توانید آمدن آنها را به منزل خود کنترل کنید . در هر حال مهارت هایی وجود دارند که می توانید از آنها برای یافتن افراد مناسب استفاده کنید  .

  1. چگونگی حفظ خودباوری و افزایش اعتماد به نفس

موضوع مهم دیگر توجه به  حفظ عزت نفس سالم است . چیزی که خیلی از افراد ، پس از آسیب نخاعی با آن مواجه هستند . خودباوری پس ازآسیب نخاعی می تواند کاهش پیدا کند و یا اینکه می تواند بسته به آنچه که در زندگی شما اتفاق می افتد ، جریان داشته باشد . بسیاری از مردم در پیدا کردن یک درمانگر مناسب که بتوانند با او صحبت کنند احساس راحتی می کنند . اما توجه داشته باشید که اغلب اوقات ، لباس مناسب پوشیدن ، بهداشت خوب و مشغول به کار بودن ، به اندازه کافی ، برای داشتن عزت نفس خوب پس از آسیب نخاعی کفایت می کند که بیشتر مراکز توانبخشی به ندرت به آموزش آنها می پردازند .

فراموش نکنید که متخصصان هرگز همه چیز را نمی دانند و همیشه در زمان زندگی با آسیب نخاعی ، چیزهای زیادی برای یاد گیری وجود دارند که باید آموزش داده شوند . خوشبختانه ، در عصر حاضر اینترنت وجود دارد که اگر اینطورنبود ، باید به مراکز توانبخشی برمی گشیتم و سختی های آن را تحمل می کردیم .  که مطمئنا”  دوره ای نیست که ما بخواهیم این کار را بکنیم .