۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

هنگام مراقبت از بیماران تترا پلژی در منزل چه انتظاراتی باید داشت

اگر چه مراقبت از فرد مبتلا به تتراپلژی ( یا کوادری پلژی یا آسیب نخاعی گردنی ) می تواند کاری بسیار سخت باشد، اما این کار می تواند کار فوق العاده ارزشمندی باشد. در حالی که ممکن است مراقبت از بیماران، با نگرانی هایی همراه باشد، اما اطلاعات زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند که احساس آمادگی کنید. گاهی اوقات، مراقبت از بیماران تتراپلژی با گذشت زمان، می تواند یک کار سنگین و پرزحمت تلقی شود. با این حال ، راه‌های ساده‌ زیادی وجود دارند که می‌توان با بکارگیری آنها ، از سختیهای این کار جلوگیری کرده و به عنوان یک مراقب، تجربه ای مثبت داشته باشید.

دراین مقاله به بررسی موضوعاتی پرداخته می شود که باید هنگام مراقبت از یک فرد مبتلا به کوادری پلژی در خانه، مورد توجه قرار گیرند.

هنگام مراقبت از بیماران تترا پلژی در منزل چه انتظاراتی باید داشت

عکس : فرد مبتلا به تتراپلژی روی ویلچر همراه با مراقبی که در پارک نزدیک خانه هودشان در حال قدم زدن هستند.

تبدیل شدن به یک مراقب خوب برای یک فرد مبتلا به کوادری پلژی

برای تسهیل انتقال بیمار پاراپلژی از بیمارستان به خانه ، بهترین ایده این است که همه افراد درگیر با بیمار ، بصورت فعالانه آمادگی داشته باشند. با این حال، بطورکلی به منظور آمادگی کافی ، در مورد افراد کوادری پلژی اطلاعات خیلی زیادی نیاز نیست.

کوادری پلژی زمانی رخ می دهد که فرد آسیب دیده ، فلج چهار اندام ( دستها و پاها ) را تجربه می کند. اغلب اوقات، کوادری پلژی به دلیل آسیب نخاعی ایجاد می شود. به طور کلی، هر چه سطح آسیب بالاتر باشد، افراد مبتلا به کوادری پلژی بیشتر به مراقبان خود وابسته خواهند بود.

پس از آسیب نخاعی، بدلیل ضایعات ایجاد شده دراتصالات عصبی ، نحوه انجام یکسری از کارها و وظایف خاص با اختلال مواجه می شوند. برای افرادی که کوادری پلژی ناکامل دارند ، می توان خیلی از کارها را از طریق تمرین و تکرار دوباره یاد گرفت. چرا که هرچه یک حرکت بیشتر تکرار شود، ارتباط عصبی مرتبط با آن بیشتر ارتقاء یافته و اجرای آن کار آسان‌تر می‌شود. در حالی که مهم است که به افراد مبتلا به کوادری پلژی مراقبت های لازم داده شود، اما افراط در انجام آنها نیز می تواند به ضرر آنان تمام شده و از بهبودی آنها جلوگیری کند.

یطورکلی مواردی وجود دارند که در هنگام مراقب بودن از یک فرد مبتلا به کوادری پلژی باید مورد توجه قرار بگیرند که درزیر به یکسری از آنها اشاره می شود:

با درمانگران ، درباره آموزش مراقبان صحبت کنید

صدمات نخاعی از نظر شدت بسیار متفاوت هستند. به همین دلیل، فیزیوتراپها و متخصصان کاردرمانی، اغلب، قبل از ترخیص بیماران مبتلا به کوادری پلژی و بازگشت آنان به خانه ، یکسری جلسات آموزشی را برای مراقبین ترتیب می دهند. شرکت در این آموزشها، یک راه عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعاتی است که بیماران قادر به انجام آن نیستند، و همچنین آگاهی از اینکه این قبیل بیماران در چه زمینه هایی به کمک نیاز خواهد داشت.

درمانگران اغلب نشان می دهند که چگونه مراقبان می توانند به بهترین نحو از بیماران خود حمایت نمایند. این موضوع تضمین می‌کند که سطح مناسبی از مراقبت ها ارائه شود، نه اینکه با انجام کارهایی بیش از آنچه نیاز است، باری بیش از حد را به مراقبین تحمیل کند. علاوه براین، تشویق افراد کوادری پلژی به انجام هرچه بیشتر کارها به طور مستقل، درواقع، توانایی آنها را برای حفظ و بهبود بالقوه مهارت های عملکردی فعلی ارتقا می دهد.

آموزش مراقبین می تواند شامل موضوعاتی از جمله تمرینات جابجایی، لباس پوشیدن، حمام کردن و بیشتر فعالیت های روزانه باشد. همچنین، درمانگران می توانند در مورد اقدامات مهمی مانند ایمنی خانه، همچنین استقرار مناسب وضعیت بدن برای جلوگیری از تشکیل زخم فشاری و غیره آموزشهای لازم را ارائه دهند.

درخواست بازدید از خانه و تمرین انجام یکسری کارها قبل از بازگشت بیمار به منزل

در صورت امکان، جویا شوید که آیا بیمار مبتلا به کوادری پلژی می تواند توسط کادردرمانی، در خانه ویزیت داشته باشد یا خیر. این کار می‌تواند به بیمار و مراقب او، این امکان را فراهم کند که قبل از رفتن بیمار به خانه یک « کار آزمایشی» انجام شود .از جمله می توان به بکسری اقدامات ضروری اشاره نمود. ازجمله اینکه باید قبل ازانتقال بیمار به خانه، با از بین بردن شلوغی فضاهای داخلی، برداشتن قالیچه های که احتمال سرخوردن آنها وجود دارد و همچنین اطمینان از اینکه درها به اندازه کافی پهن باشند تا عبور راحت و ایمن ویلچر فراهم گردد. بطورکلی باید محیط خانه تا حد امکان در دسترس  و مناسب سازی شده باشد.

بازدید از خانه ، فرصت بسیار خوبی برای بیمار ومراقب فراهم می آورد تا نحوه جابجائی ها روی تخت، داخل حمام و وسیله نقلیه و از این قبیل موارد تمرین شود. علاوه بر این، افراد می توانند روشهای مانور دادن با ویلچر یا کار با سایر تجهیزات خود را در سرتاسر خانه تمرین کنند. مراقبین در این مدت می توانند در مورد هر مشکل یا مانعی که مشاهده می کنند، صحبت نموده و مشکلات را از قبل برطرف کنند.

از چند روز اول ، نهایت استفاده را ببرید

هنگامی که بیمار مبتلا به کوادری پلژی، برای اولین بار به خانه می رسد، باید فرصت دهید تا به یک روال عادی برسید. توجه داشته باشید که مراقبت از یک فرد مبتلا به کوادری پلژی کار ساده ای نیست، اما با گذشت زمان و تمرین ، همه افراد می توانند تجربه مثبتی را داشته باشند.

اجرای خدمات بهداشتی درخانه از جمله انجام برنامه های فیزیوتراپی و کاردرمانی ایده خوبی می تواند باشد. متخصصان می توانند تمرینات خانگی مناسب را به بیمار ومراقب او آموزش دهند. همچنین آنها می توانند به رفع هر گونه مشکلی که هنگام انتقال برای بیمار و مراقب او پیش می آید، کمک کنند.

جلوگیری از فرسودگی مراقبین

بهبود آسیب نخاعی می تواند به همان اندازه که یک چالش عاطفی باشد، یک نبرد فیزیکی محسوب شود. در نتیجه، مراقبت از فرد مبتلا به کوادری پلژی در خانه می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی خسته کننده باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا یکسری از راههای جلوگیری از فرسودگی مراقبین ذکر شده است.

جلوگیری از فرسودگی مراقبین

برای خودمراقبتی وقت بگذارید

تقریباً غیرممکن است که کسی بتواند از یک فنجان خالی چیزی برداشت کند. وقتی مراقبان فراموش می کنند که برای خود وقت بگذارند، ممکن است دچار استرس ، ناامیدی و فرسودگی شوند. بنابراین توصیه بر این است که سعی کنید هر روز حداقل چند دقیقه ای را برای انجام کارهای مورد علاقه و لذت یخش خود، اختصاص دهید. از جمله این موارد می توان به انجام تمرینات یوگا، کتاب خوانی، گوش دادن به موسیقی یا بیرون رفتن و صرف یک قهوه باشد.

گاهی اوقات، امکان دارد مراقبت از یک فرد مبتلا به کوادری پلژی در منزل یک کار شبانه روزی باشد. صرفاً اجازه دادن به خود، برای داشتن زمانی برای تنها بودن، می تواند مسئولیت های مراقبتی فرد را قابل کنترل تر نشان دهد.

 برای خود تان، مراقبین موقت در نظر بگیرید

به طور مشابه، هنگامی که مراقب احساس فشار شدید می کند، می تواند بطور موقت درخواست فرجه کند. مراقبین موقت می توانند زمان کوتاه مدتی را برای استراحت مراقبین اصلی فراهم کنند. بنابراین بسته به نیاز، می‌توانید کسی را برای یک ساعت در روز، چند ساعت در هفته یا چند روز در ماه، برای مراقبت‌های موقت بکار بگیرید.

کارکنان مراقبتهای موقت، اغلب، تجربه بیشتری نسبت به اعضای خانواده که از سر ناچاری مراقبت را انجام می دهند، دارند. به همین دلیل، ممکن است راه‌هایی را برای بهبود نحوه انجام کارها ارائه دهند. داشتن یک فرد کمکی با مسئولیت های مراقبتی موقت می تواند یک تجربه عالی برای همه افراد درگیر مراقبت باشد.

به یک گروه پشتیبانی مراقبان بپیوندید

گروه‌های حمایتی مجازی و حضوری متعددی وجود دارند که به راحتی در دسترس مراقبین بیماران کوادری پلژی در خانه قرار دارند. بطورکلی گروه‌های پشتیبانی، این امکان را فراهم می کنند که هم تجربیات مثبت و هم تجربیات چالش‌برانگیز با کسانی که در موقعیت مشابهی بوده‌اند، به اشتراک گذاشته شود. اعضای گروه پشتیبانی می توانند با بکدیگر همدردی کنند و ایده هایی را برای کمک به رفع مشکلات در پیش روی ارائه دهند. بطورکلی گروه های حمایتی منبع شگفت انگیزی از حمایتهای عاطفی محسوب می شوند.

روالهای خود را تغییر دهید

تغییر روال های معمول، می تواند به کاهش تنش ها و جلوگیری از احساسات منفی کمک چشگیری کند. تلاش برای گنجاندن فعالیتهای جذاب در برنامه های روال معمول و روزمره افراد مبتلا به تترا پلژی، نه تنها می تواند سرگرم کننده باشد، بلکه می تواند رابطه مثبت تری را با مراقبین ایجاد و توسعه دهد. از جمله برخی از ایده‌ها می توان به مواردی همچون: یافتن و پیگیری و آزمایش دستور العمل‌های جدید ، اجاره یک ویلچر برای اجرای آزمایش در مسیرهای خارج از روال ، یا بررسی یک رویداد محلی، اشاره نمود.

نکات مراقبت از یک فرد مبتلا به کوادری پلژی در منزل

مراقبت از بیماران تتراپلژی و مراقب بودن، یک رویداد تغییر دهنده زندگی است. مراقبان و بیماران، تجربیات چالش برانگیز زیادی را با هم پشت سر می گذارند. با این حال، با روشها و ابزارهای مناسب، این موضوع می تواند با وجود همه درگیرها، لذت بخش و رضایت بخش باشد.

امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد تا طرز تفکر صحیحی برای مراقبت از یک فرد مبتلا به تترا پلژی در خانه بدست آورید.