۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نگاهی اجمالی به ویلچرایستا

ویلچر ایستا نوعی فن آوری کمکی شبیه به تجهیزات کمکی مخصوص ایستادن است که به کاربران ویلچر کمک می کند تا از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهند . ویلچر ایستا شخص را در وضعیت عمودی یا ایستاده نگه داشته و او را قادر می سازد تا با مردم تعامل بهتری داشته باشد و اشیاء در سطح چشم او قرار گیرند .


ویلچرهای ایستا که توسط افراد مبتلا به کوادری پلژی یا پاراپلژی استفاده می شوند ، با تنوعی از گزینه های مختلف ، برای ایستادن افراد مبتلا به  ناتوائی های جزئی تا شدید از جمله : آسیبهای نخاعی، اسپینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی، مولتیپل اسکلروزیس، سکته مغزی، سندرم رت، ضایعات حاصل از جراحات مغزی ، فلج مغزی، فلج اطفال و …. در دسترس هستند  .
ویلچرهای ایستا می توانند به صورت دستی یا برقی کار کنند و برای جابجائی های عادی روزمره و همچنین قرار دادن شخص در حالت ایستاده استفاده شوند . این تجهیزات قابلیت کار با سیستم هیدرولیک و یا سایر منابع انرژی را دارا هستند   .
برخی از ویلچرهای ایستا این قابلیت را دارند که در حالت ایستاده هم رانده شوند . اما هنگام استفاده از این گونه مدلها تا حدی نگرانی در مورد افزایش خطر شکستگی استخوان های بلند افزایش می یابد و دلیل آن هم این است که در چنین شرایطی ، پاها باید متحمل وزن بدن شده و فشار حاصل ازآن را تحمل کنند که برای برخی افراد می تواند خطرناک باشد .

انواع ویلچر ایستا ، از این قرارند :
*  ویلچرهای ایستای دستی  –  مکانیسم حرکت و بالارفتن صندلی در این نوع ویلچرها برقی نیستند  .
* ویلچرهای ایستای نیمه اتوماتیک – در این ویلچرها حرکت صندلی بصورت برقی انجام می شود  ، اما مکانیسم های بالا وپائین رفتن آن بصورت دستی است.
* ویلچرهای ایستای تمام اتوماتیک – ویژگی جابجائی صندلی ، حرکت  و سیستم  هیدرولیک آنها کاملا” اتوماتیک انجام می شود .

معمولا” هزینه تهیه این ویلچرها بالا است . اما  امکان دارد سازمانهای بیمه یا  برخی از آژانسهای دولتی کشورها ،  تا حدی بابت هزینه های ویلچر ایستا به افراد نیازمند کمکهائی را ارائه  کنند .  در ایالات متحده کمک های مالی پزشکی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است . برای آشنائی با جزئیات چگونگی دریافت این گونه کمکها و اطلاعات بیشتر ، هر کسی باید به دفاتر ذیربط محل زندگی  خود مراجعه کند .

امروزه علاوه بر شرکت های بیمه ، سازمانهای توانبخشی شغلی و اداره کنندگان امور پزشکی ، به دلیل مزایای زیاد حاصل از ایستادن های ثابت و غیر فعال برسلامت و بهبود کیفیت زندگی در طولانی مدت ، به طور فزاینده ای در تامین مالی ویلچر ایستا کمک می کنند .

 

منبع مورد استفاده : سایت : http://www.disabled-world.com–  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران