۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات مهم در خصوص نحوه تمیز کردن سوند و نواحی تناسلی

صرف نظر از نوع برنامه دفع ادرار ، افراد نخاعی تا حد زیادی در معرض خطر عفونتهای ادراری قرار دارند . عامل اصلی عفونت های ادراری ، باکتریها هستند . باکتریهای مولد عفونت می توانند از روی پوست بدن به خصوص نواحی تناسلی و مجرای ادرار به راحتی از طریق سوندهای مختلف اعم از سوندهای دائمی ، فولی و فوق عانه وارد مثانه شوند. آلوده بودن سوند و نواحی تناسلی اطراف آن می تواند یکی از کانونهای ورود باکتریها به مثانه محسوب شود . بنابراین بدیهی است که نظافت و پاکیزه بودن سوند وبدن ،  نقش مهمی در پیشگیری از بروز عفونت ادراری خواهد داشت . البته این موضوع در مورد مقاربت جنسی نیز اهمیت خاص و بسیار مهم خود را خواهد داشت .  متاسفانه بعضی افراد به این مسئله توجه جدی نمی کنند . در خصوص نحوه تمیز کردن سوند و نواحی تناسلی نکات ساده ای وجود دارند که باید رعایت شوند .

     

باکتریهای مولد عفونت دستگاه ادراری

مهمترین این نکات از این قرارند :

–  لازم است افراد دچار آسیب نخاعی که از سوند استفاده می کنند ، دو بار در روز ، نواحی آلت تناسلی و کل لوله سوند را با دقت و به آرامی ، با آب گرم و صابون تمیز کنند .

اگر برنامه ریزی شما به گونه ای باشد که کار نظافت را به طور منظم انجام دهید ، آن را آسانتر به خاطر خواهید سپرد . بطور مثال انجام اینکار هر صبح بعد از خواب و هر شب قبل از خواب کمک می کند که هیچگاه آن را  فراموش نکنید .

شما می توانید تمیز کردن سوند و نواحی تناسلی خودتان را در خارج یا داخل حمام انجام دهید . برای انجام اینکار در خارج از حمام ، باید از آب گرم و صابون  و یک پارچه مرطوب استفاده کنید و در حمام می تواندی نظافت آنها را به راحتی انجام دهید . اما یادتان باشد فرقی نمی کند کجا این کار را انجام دهید :  موضوع مهم این است که آلت تناسلی خود و سوند تان را به خوبی و با دقت تمیز نگه دارید ، تا دچارعفونت نشوید .

– سعی کنید هنگامی که سوند دارید ، از وان استفاده نکنید .

هنگامی که زیر دوش هستید :  آلت تناسلی و لوله سوند خود را  بسیار آرام بشویید و مراقب باشید سوندتان به جلو و عقب کشیده نشود .

  •  هنگامی که برای تمیز کردن خودتان و سوند تان دوش می گیرید، توجه داشته باشید که  : از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید .

هنگامی که در خارج حمام هستید ، برای تمیز کردن خود و سوندتان مراحل زیر را انجام دهید :

۱- قرار دادن تمام وسائل و تجهیزات مورد نیاز در دسترس خود : تمام چیزهایی که برای تمیز کردن پوست و سوند خود لازم دارید ، جمع و جور کرده و در دسترس خود قرار دهید . این وسائل شامل اقلام زیر هستند :

  • یک کاسه آب گرم، صابون، لیف حمام و حوله دستی ، یک پد جاذب آب و یا یک حوله حمام .

۲- شستشوی دقیق دستها : قبل و بعد از تمیز کردن پوست و سوند ، دست های خود را با دقت بشویید و برای این کار از آب گرم و صابون استفاده کنید .

۳– تمیز کردن سوند : سوند خود را تمیز کنید .

  • هنگام تمیز کردن سوند انتهای آن را نگه دارید ، تا آن از کشیده شدن آن جلوگیری کنید . اطراف سوند یعنی جائی که سوند وارد بدن شما می شود را با دقت بشویید.

– تمیز کردن بدن : پوست اطراف سوند خود را تمیز کنید .

 

  • با استفاده از یک لیف تمیز ، آب گرم و صابون ناحیه تناسلی خود را خیلی آرام بشویید . شستشو را  بصورت  حرکت دورانی انجام دهید ، و  شستن را از نوک آلت تناسلی شروع کرده و به سمت مقعد وعقب حرکت دهید . این کار از انتقال میکروبهای ناحیه مقعد به مجرای ادرار جلوگیری می کند .
  •  همیشه اطراف مقعد خود را به خوبی بشویید. پارچه های خیس را داخل لباسشوئی بیاندازید ، و تا قبل از شستشوی مجدد دیگر از انها استفاده نکنید . بعد از شستشو ، ناحیه تناسلی و سوند خود را با یک حوله تمیز ، خشک کنید .

 

منبع : http://urology.ucla.edu  –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران