۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات ایمنی استفاده از ویلچر

مسئله ایمنی کاربران ویلچر هنگام جابجائی ها از اهم موضوعات ایمنی محسوب می شود . توجه به نکات زیر نقش مهمی در سلامت آنان ایفاء می کند :
نسبت به مرکز ثقل خود هوشیار باشید .  
کاربران ویلچر در بسیاری از فعالیت ها از جمله دسترسی به اشیاء مورد نظر ، خم شدنها و جابجا ئی هائی مانند نشستن روی ویلچر یا خارج شدن از آن  نیاز به تغییر وضعیت بدن خود دارند  . این حرکات باعث می شوند که تعادل طبیعی ، مرکز ثقل ، و توزیع وزن روی ویلچر دچار تغییر شود . برای تعیین و ایجاد محدودیتهای خاص ایمنی خود تان ، عمل خم شدن و فعالیت های دسترسی و جابجائی به شکل ترکیبات مختلف در حضور افراد دیگر قبل از اقدام به استفاده فعال از ویلچر  .
مناسب بودن وضعیت استقرار تان ، برای ایمنی شما خیلی ضروری است . هنگام دسترسی پیدا کردن به اشیاء ، تکیه دادن ، خم شدن رو به جلو یا به پهلوها ، مهم است که از کاسترها به عنوان ابزار حفظ ثبات و تعادل استفاده کنید .
در شکل زیر وضعیت مرکز ثقل ویلچر در حالت با سرنشین و بدون سرنشین مشخص شده است .


مواجه  با موانع روزمره
مواجه با مشکلات حاصل از موانع روزمره را می توان از طریق یادگیری نحوه کنترل خودتان روی ویلچر تا حدودی کاهش داد . به خاطر داشته باشید که مرکز ثقل شما در حفظ ثبات و تعادل شما نقش مهمی دارد .

دسترسی به اشیاء ، تکیه دادن و خم شدن رو به جلو
کاسترها را در موقعیتی قرار دهید که دورتراز چرخ های رانش امتداد پیدا کنند  و برای ترمز چرخها مشکلی ایجاد نکند  . هنگامی که روی ویلچر نشسته اید ، برای دسترسی به یک شی هیچ وقت سعی نکنید بدن خودتان را رو به جلو حرکت دهید . همچنین هیچگاه تلاش نکنید که ازبین زانوهای خودتان به شی ء که روی زمین قرار داده دسترسی پیدا کنید .


دسترسی ، خم شدن به سمت عقب
تا حد ممکن ویلچر خودتان را نزدیک به شی ء مورد نظرتان مستقر کنید . کاسترها را طوری قرار دهید که از چرخهای رانش دورتر باشند ، بطوری که طولانی ترین فاصله ممکن را از محورچرخ داشته باشند .  تنها مجاز هستید به اندازه ای دستهای خود را به سمت عقب ببرید که وضعیت نشستن شما تغییر نکند .

کج کردن ویلچر
هنگام مایل کردن ویلچر ، باید شخص کمک کننده ، پشت ویلچر را از قسمتهای غیر قابل برداشت بگیرد . قبل از خم کردن ویلچر ، باید سرنشین آن آگاه گردد  و از او خواسته شود که به سمت عقب تکیه دهد .  اطمینان حاصل نمائید که پاها و دستهای سرنشین ویلچر با چرخها یا دیگر قسمتهای درگیر شونده تماس نداشته باشند .

توانائی ها و محدودیتهای خود را شناسائی کنید .
قبل از اقدام به عبور از یک سرازیری یا کج کردن ویلچر خود ، توانائی ها و محدودیتهای خودتان را از نظر قدرت و میزان تحمل بشناسید . قبل از تلاش برای عبور از هر گونه سرازیری ، سربالائی ، جدول یا رمپ ،  با یک فرد کمک کننده یا مراقب خودتان تمرین نمائید .  همیشه قبل از حرکت دادن ویلچر خود روی سطوح رمپها و مسیر تردد سرازیری یا سر بالائی ها ، آنها را از نظر خطراتی مانند وجود حفره ها ، موانع ، لیزی یا سطوح ناهموار وغیر هم سطح و از این قبیل موارد بازرسی نمائید . اگر امکان مشاهده کامل رمپ توسط خودتان میسر نباشد ، از کسی بخواهید که این کار را برای شما بررسی کند .


جدول خیابانها  
جداول باید تنها با کمک یک مراقب طی شوند . مهم این است که شما روش ایمنی را برای خودتان ایجاد کنید بطوریکه با توانائی های شما و مراقب تان متناسب باشد . جداول ، پله ها و راه پله ها از جمله موانع خطرناکی هستند که کاربران ویلچر با آن مواجه می شوند . هنگامی که شما با این گونه موانع روبرو می شوید ، سعی کنید که از معابر اطراف آنها را که برای افراد ناتوان طراحی شده را پیدا کرده و ازآنها استفاده کنید .


منبع : سایت : http://www.phc-online.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  ،انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی تهران