۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکاتی در مورد مسافرت با ویلچر

مسافرت در روزهای تعطیلات همیشه جذاب بوده است.  در واقع ، مسافرت در ایام تعطیل سال ،  یکی از برنامه هائی است  که به خصوص در برخی فصول سال انتظار می رود ، بیشتر از سایر ایام باشد .
امروزه مسافرت برای کسانی که از ویلچر استفاده می کنند ، خیلی آسانتر شده است . در واقع ، تا همین چندی پیش ، افراد ویلچری هیچ گزینه ای برای رفتن به سفر در دسترس نداشتند  و گزینه هائی هم که در دسترس بودند ، احتمالا” بطور آشکار هزینه هایی داشتند که با بودجه اکثر آنها تناسب نداشتند . اما در حال حاضر ، سیستمهای مختلفی در دسترس هستند که افراد ویلچری می توانند جهت  تسهیل مسافرت با هواپیما و ترن و غیره از آنها بهره ببرند .
بدیهی است که افراد مبتلا به ناتوانی علاقمند هستند که از محدوده ی ویلچر خود فراتر بروند  و از زندگی خود در حد تمام و کمال لذت ببرند و بدانند که هنوزهم دنیای شگفت انگیزی وجود دارد که در انتظار آنها است . در هر حال ، در خصوص آماده سازی و برنامه ریزی سفر برای کاربران ویلچر ملاحظات خاصی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند .

مطابق با مقاله ای تحت عنوان ” نکات مهم در مورد مسافرت افراد ویلچری در ایام تعطیل ” که در سایت (parelyzed.com ) درج شده ، نویسنده به مجموعه ای از نکات اشاره نموده که  بطوری امیدوارانه در ایام تعطیلات برای برنامه ریزی سفر کاربران ویلچر قابل استفاده خواهد بود . بسیاری از این  نکات و راهنمایی ها ، بر مبنای عقل سلیم ارائه شده ، اما امکان دارد موارد ی هم وجود داشته باشند که تا به حال  به فکر شما خطور نکرده باشند !   در مجموع ، در این مقاله نکات راهنمائی بر حسب  ، مکان ها و هتل ها ، پروازها  و نوع سفر ، داروهای مصرفی و توانائی حرکتی افراد  ارائه شده است .
ابتدا باید نگاهی به چند واقعیت مهم داشته باشید که هیچگاه نباید هنگام رزرو هتل و انجام مقدمات سفر خود فراموش شوند .
در واقع اول و مهمتر از همه برای شما به عنوان یک فرد نخاعی ، این است که ، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید کجا بروید . در صورتی که مبداء شما جائی باشد که پرسنل آن ، کارهای مربوط به افراد ناتوان را اانجام می دهند ، دیگر نباید نگران زیادی باشید . اما دیدگاه های مختلفی را باید در نظر داشته باشید ، از جمله اینکه ” از خود بپرسید : من می خواهم به یک مکان خاص بروم  ، من همیشه دلم می خواست به آنجا بروم ” .
قدم بعدی این است که شما باید پرواز و محل اقامت خود را رزرو کنید . هنگام رزرو کردن ،  باید با شرکت های هواپیمایی چک کنید که آیا آنها برای دسترسی ویلچر ، تمهیدات لازم را  فراهم کرده اند یا خیر .  شما باید شرکتی (هواپیمایی ) را پیدا کنید که راحتی سفر را برای شما تامین وتضمین نماید . پس از موفقیت در پیدا کردن یک خط هوائی مناسب ، باید به دنبال یک محل اقامت خوب باشید. این موضوع ممکن است کمی سخت باشد ، به خصوص هنگامی که بخواهید به خارج ازکشور مسافرت کنید ، چرا که برخی از کشورها ممکن است امکانات دسترسی مناسب حال شما را نداشته باشند .
هنگامی که می خواهید اتاق خودتان را رزرو کنید ، بهتر است جائی را سفارش دهید که در طبقه ی همکف باشد ، در غیر اینصورت اگر طبقات فوقانی را در نظر دارید ، باید بررسی کنید که امکانات آسانسور ، متناسب با وضعیت شما موجود باشد . همچنین باید امکانات مورد نیازتان در اتاق تان در دسترس تان باشند . مثلا” ببینید که آیا عرض درها به اندازه کافی با ابعاد ویلچرتان، هماهنگی دارد یا خیر ؟ یا اینکه بپرسید که آیا حمام اتاقها دارای امکانات لازم برای افراد ناتوان  هست یا نه ؟
هنگام انتخاب محل سفر واقامت خود ، اگر هتل را مستقیما” بصورت تلفنی یا ایمیل رزرو می کنید ، از آنها بخواهید که تاییدیه رزرو را برای تان ارسال نمایند تا هنگام عزیمت به آنجا ، مدارک رزرو هتل را به همراه داشته باشید ، تا اگر بنا به دلایلی ، منکر رزور شما شدند ، بتوانید آن را ارائه دهید . به خاطر بسپارید که این مشکل ممکن است واقعا” برای شما اتفاق بیافتد ! .
هنگام انتخاب هواپیما برای سفر خود ، به یاد داشته باشید که همه ی شرکت های هواپیمایی هنگام ارائه خدمات به مسافرین معلول  به یک شکل عمل نمی کنند.
با توجه به داروهایی مصرفی خود و وضعیت جابجائی که دارید ، بعضی از شرکتهای هوایی ممکن است ، از شما درخواست گواهی پزشک در خصوص سفر و نیاز شما به مصرف داروهای خاص تان را داشته باشند . بنابراین شما باید گواهی پزشک را بهمراه داشته باشید  ، تا در صورت نیاز به قسمتهای بازرسی ارائه نمائید .
درمورد سفر افراد ناتوان ، این نکات ، خیلی مهم هستند . ممکن است شما تصور کنید که تنها داشتن یک ویلچر برای یک فرد ناتوان کافی باشد ،  اما قطعا” چنین نیست !   یادتان باشد که هر کسی شایستگی لذت بردن از نعمات این دنیا را دارد .  خواه سالم باشد ، یا ناتوان  . اما شما به عنوان یک فرد نخاعی همیشه باید در قبال حوادث غیر منتظره ، به خصوص در طول سفر ، تلاش بیشتری را در مراقبت از خود انجام دهید  .  برای پیشگیری از اتفاقات ناخواسته بهتر است حدومرز خاصی را برای فعالیت های خود تعیین کنید . با وجود اینکه برای افراد دارای ناتوانی ، وقت گرفته می شود ، اما فراموش نکنید که شما نسبت به دیگران با محدودیتهائی مواجه هستید .
پس از خواندن مطالب فوق بالا ، اگراحساس می کنید که انجام مقدمات لازم برای سفر ، برایتان گرفتاری زیادی دارد و کمی طاقت فرسا است ،  می توانید به آژانسهایی رجوع کنید که تخصص واطلاعات لازم در زمینه ی مسافرت افراد ناتوان را دارند . معمولا” این  آژانسها دارای کارشناسان خبره ای هستند که تجربه ی زیادی در مورد نحوه زندگی افراد ناتوان  وخانواده آنان دارند.  بنابراین بهتر است اجازه دهید که آنها تمام کارهای شما را به عهده بگیرند  . در اینصورت خیالتان راحت تر خواهد بود و تنها کاری که شما باید انجام دهید ، این است که چمدا نهایتان را ببندید .
هیچ دلیلی وجود ندارد ،  کسی که به نوعی دچار ناتوانی است ،  نتواند مانند بقیه ی افراد از تعطیلات خود لذت ببرد . خواه به دنبال یک سفر آرامش بخش باشید ، خواه به دنبال یک سفر پر ماجرا ، بهترین کار این است که به دنبال آژانس های مسافرتی بگردید که بتوانند در ارائه راه حل های مناسب ، به شما  کمک کنند .

منبع : http://www.disabled-world.com   –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران