۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکاتی برای پیشگیری از آسیب دیدگی در هنگام جابجائی با ویلچر

گستره وسیعی از استراتژیها وجود دارند که می توان با کمک آنها  میزان  ریسک آسیب افراد ویلچری را تا سطح قابل قبولی کاهش داد .
البته فهرست مواردی که در اینجا اشاره شده ؛ کامل نیست . اما می تواند به شما کمک کند تا راهبردهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث و آسیبهای ناشی از آنها را بدست آورید  :
•  خطرات احتمالی مرتبط با نقص تجهیزات را کم کنید :

– تنها از تجهیزات استاندارد و تائید شده یعنی ویلچرهای تست شده ، استفاده کنید . ( به اطلاعات ارائه شده توسط سازنده ویلچر رجوع نمائید ) .
– فقط از نگهدارنده های بسته شده در پائین ویلچر (  لنگر ) و سیستم های نگهدارنده ی فرد نشسته بر روی ویلچر
( کمربند ایمنی ) که دارای تائیدیه هستند ، استفاده کنید .
•  در صورت امکان ، برای سیستم صندلی ویلچر ، وسائل کمکی فراهم کنید ، که برای حمل و نقل هم مناسب هستند  .
•  کلیه اجزاء تشکیل دهنده ویلچر باید مورد توجه قرار گیرند :
–     یک تکیه گاه مناسب برای استقرار سر فراهم کنید ، بطوری که این تکیه گاه نباید از برجسته ترین نقطه پشت او و بالای گوش شخص یعنی نزدیک به پشت سراو کوتاه تر باشد . ضمن اینکه باید لایه خوبی هم داشته باشد .
–    بستها ( گیره های ) تکیه گاه سر نباید برای سایر افراد ایجاد خطر کند .
–    یک تکیه گاه استاندارد هم باید برای پشت فراهم باشد  .
–    ترمزویلچر باید طبق دستورالعمل های مربوطه به خوبی عمل کرده و در موقع جابجائیها بتواند آن را متوقف نماید .
–    ابعاد ویلچر باید در با حالت های مطرح برای حمل و نقل هماهنگ باشد .
–    ارتفاع ویلچر و کاربر آن باید با ارتفاع داخلی وارتفاع درب وسائط نقلیه مورد نظر سازگار باشد .
–    فراموش نکنید که وضعیت محور چرخ ( عقب ، وسط و یا جلو) می تواند بر ورود و خروج ایمن ویلچر به وسائط نقلیه تاثیر داشته باشد.
•  باید یک سیستم مهار کننده مناسب برای نگهداشتن سرنشینان استفاده شود بطوری که بتواند ویلچر را به خوبی  به وسیله نقلیه متصل نماید ( باید قسمتی از کمربند ایمنی که روی پاها قرار می گیرد یا تسمه ایمنی پاها  نه  تسمه ایمنی ناحیه لگن ، به ویلچر متصل گردد) . کمر بند ایمنی باید درعرض قفسه سینه و قسمت میانی شانه قرار گیرد و بخش روی پاها نیز باید روی ناحیه لگن قرار گیرد نه روی شکم .

• وضعیت ویلچر در وسیله نقلیه باید طوری باشد که ویلچر و فرد نشسته ، هنگام حرکت وسیله نقلیه فرد رو به جلو باشد .
• مواضع مناسب سازی شده و حالت هایی را برای جابجائی ها در نظر بگیرید که بطور بالقوه در دسترس باشند  ( اعم از محلهای عمومی یا خصوصی ) ، در غیر اینصورت  هر گونه جایگزین دیگر را در نظر بگیرید.
• به تاثیر متقابل ویلچر و خودرو توجه داشته باشید . مهمترین آنها از این قرارند :
–    ابعاد ویلچر
–    نحوه ی ورود و خروج ایمن به خودرو ( به عنوان مثال : استفاده از رمپ –  از عقب یا پهلوی وسیله نقلیه بکار گرفته می شوند ، استفاده از بالابر های دستی یا برقی ، اندازه وابعاد درب ورودی ).
–    درصورت جابجا شدن ، باید به وضعیت ایمنی استقرار ویلچر و باتری آن ( برای ویلچرهای برقی ) در تمام اشکال پیش بینی شده هنگام استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی و خصوصی ، از جمله هواپیما توجه شود  .
–    کاربر ویلچر باید تا حد امکان صاف بنشیند ، ۳۰ درجه  نسبت به عمود . هنگام حرکت وسیله نقلیه هم نباید ویلچر در حالت شیب قرار داشته باشد  .

–    تصمیم بگیرید که تجهیزات اضافی مانند سینی و یا دستگاه های ارتباطی همراه خود را چگونه می خواهید مدیریت نمائید . وسائلی مانند سینی های سفت ، وسائل ارتباطی و تجهیزات بالابرنده ، باید هنگام سفر برداشته شوند و بطور ایمن نگهداری شوند تا از بروزمشکلاتی مانند مزاحمت عبور و یا یک پرتاپ آنها در وسیله نقلیه  جلوگیری گردد .
–    کنترل های دهانی (که در ناحیه چانه فرد نصب می شوند  ) می توانند خطرناک محسوب شوند و باید در صورت امکان به دور از جلوی صورت چرخانده شوند .
–    صفحات کنترل کننده در ویلچرهای برقی باید در طول سفر در حالت خاموش قرار گیرند .

•  بایدعوامل فردی را نیز به حساب بیاورید : از جمله :
–     نگرانی های پزشکی . برای مثال ، نیاز به یکسری دستگاه های پزشکی از جمله دستگاه تنفس مصنوعی که باید در طول سفر بطور ایمن در محل باقی بمانند . یا در صورتی که کاربر ویلچر دارای عارضه ای ( مانند مشکلات صرع یا داشتن مشکلات راههای هوایی ) باشد که واکنشهای فوری را بطلبد ، چنین تجهیزاتی باید در دسترس باشند .
–    مسائل رفتاری از جمله  اینکه مثلا” ممکن است کاربر بصورت عادت ، کمربند ایمنی یا مهار های ایمنی خود را در زمان نامناسب باز کند . در این راستا گزینه ارجح این است که یک برنامه مداخله رفتاری توسط یک روانشناس ارائه و اجرا گردد . در صورت نیاز به  مداخله بیشتر ، باید گزینه های دیگر مثل اسکورت یا پوشش دادن کمربند ایمنی را مد نظر قرار داد .

 

منبع: سایت : http://www.enable.health.nsw.gov–  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران