۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نشست مشترک تشکل‌های مردم نهاد حوزه معلولان با فراکسیون معلولان مجلس برگزار شد

در آستانه ۱۲ آذر روز جهانی معلول، نشست مشترک تشکل‌های مردم نهاد حوزه معلولان با فراکسیون معلولان مجلس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که عصر امروز(دوشنبه) برگزار شد، نمایندگان NGO ها و تشکل‌های معلولان کشور، مسائل و مشکلات خود را با ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس، فاطمه آلیا رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان، همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی، رضایی، رحماندوست و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس در میان گذاشتند.

حسن ابوترابی‌فرد نایب رییس اول مجلس در این نشست بیان کرد: خوشحالم در جمع کسانی هستم که به مسائل و مشکلات معلولان اشراف کامل دارند، بنده شهادت می‌دهم این حضور جدی که در این فراکسیون می‌بینم در سایر فراکسیون‌ها ندیده‌ام.
وی گفت: با استفاده از ظرفیت‌های کشور می‌توان امیدوار بود که در این دوره قدم‌های بلندی درخصوص احقاق حقوق معلولان برداشته شود، لذا در نظر داریم نشست فصلی داشته باشیم تا روند پیشرفت کارها مورد ارزیابی قرار گیرد واز مسوولان ذی‌ربط، گزارش دریافت شود
ابوترابی‌فرد، اجرای قانون را یکی از مهم‌ترین اقدامات دانست و افزود: احترام به قانون در اجرا بین مسوولان، مردم و مجریان باید سرلوحه امور قرار گیرد، هم‌چنین ارتقای قانون‌گذاری است تا قانون ظرفیت اجرا داشته باشد و به آن توجه   شود.

نایب رییس اول مجلس ادامه داد: نکته دیگر برای برون‌رفت از این تنگنا ارایه تجهیزات مورد نیاز به عزیزان دارای معلولیت است، هم‌چنین به بحث بیمه تکمیلی، مناسب‌سازی اماکن ومعابر و نیز بحث مدیریت بحران و دیدن جامعه معلولان باید اهتمام جدی شود.
فاطمه آلیا رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان هم با بیان این‌که ما هر دوشنبه صبح با افراد دارای معلولیت ملاقات حضوری داریم، گفت: این فراکسیون از مجلس هفتم راه‌اندازی شده است                                                                .
وی افزود: یک ماه پیش که ما در اجلاس بین‌المجالس ژنو شرکت کردیم پارلمان ایران مورد تشویق قرار گرفت و به پارلمان‌های دیگر نیز توصیه شد که چنین فراکسیونی را راه اندازی کنند

                                                         .
نماینده مردم تهران تصریح کرد: محتوای کنوانسیون جهانی معلولان که در ۱۳ آذر ۸۷ در مجلس به تصویب رسید با روح قانون اساسی خیلی فاصله ندارد، از اهداف این کنوانسیون که معروف است به CRPD احترام به جامعه هدف، آزادی انتخاب، مشارکت کامل و موثر و ورود به جامعه، احترام به تفاوت‌ها و پذیرش افراد دارای معلولیت، برابری فرصت‌ها، دسترسی در بخش حقوق اجتماعی است                                                                                                         .
آلیا با بیان این‌که این کنوانسیون دولت‌ها را موظف به اجرای مفاد آن کرده، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، دولت و مجلس، لایحه اصلاحیه قانون جامع حقوق معلولان نیز آماده شود، این قانون یک سال است در دولت است، امیدوار بودیم وزیر جدید در آستانه روز جهانی معلولان آن را تقدیم مجلس کند که فعلا خبری از آن نیست.
همایون هاشمی رییس بهزیستی نیز با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان مبنی به اینکه «قوانین را بشکنیم، درها را بگشاییم» گفت: همه ما یک آواز و یک سرود را سر می‌دهیم و آن هم رسیدگی به امور معلولان است، درست است در شرایط آرمانی نیستیم اما در شرایط بحرانی هم قرار نداریم                                                                                 .
وی افزود: یدالله مع الجماعه، هرگاه جماعتی با هم جمع شدند هماهنگی ایجاد می‌شود، متاسفانه بارهمه کم‌کاری‌ها به دوش سازمان بهزیستی افتاده است، به طوری که بعد از قانون هدفمندی یارانه‌ها روزانه ۴۳۰۰ مراجعه غیرمددجو به بهزیستی مراجعه می‌کنند که اکثرشان مشکلات معیشتی دارند

                                                                                      .
رییس بهزیستی هم‌چنین به مشکلات بودجه اشاره و تاکید کرد: ۲۴ هزار نفر پرسنل بهزیستی حقوقشان زیر یک میلیون تومان است.
هاشمی به وظایف مجلس هم اشاره کرد و گفت: ما از مجلس گلایه داریم، مجلس باید از ما بازخورد بخواهند، باید یک مسیر نوین و گفتمان نوین را طراحی کنیم ودر این حرکت همه باید وارد شوند                                                                .
به گزارش ایسنا، سهیل معینی رییس هیات مدیره انجمن باور نیز در این نشست گفت: معلولان دستشان کمتر به راهروهای قدرت می‌رسد، بنابراین وظیفه‌ دستگاه‌های متولی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای استیفای حقوق این افراد سنگین‌تر می‌شود و مشکلات باید به گونه‌ای مطرح شود که منجر به راه حل شود                                                                              .
هم‌چنین آتشک از رعد الغدیر درخصوص زمینه‌های کارآفرینی افراد دارای معلولیت توضیحاتی ارایه کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد معلولان جویای کار فاقد مهارت لازم هستند که باید زمینه‌های آموزش این افراد فراهم شود، پیشنهاد من اجرای طرح ملی دانش کار است.
نماینده‌ی کم‌توانان ذهنی نیز با اشاره به بار سنگینی که خانواده‌های کم‌توانان ذهنی به دوش می‌کشند تصریح کرد: در برنامه توسعه پنجم هیچ برنامه‌ای برای کم‌توانان ذهنی در نظر گرفته نشده است که امیدواریم در اصلاحیه قانون ۱۶ ماده‌ای حقوق معلولان به این امر توجه شود                                                                                                                     .
هم‌چنین نیکبخت از انجمن ضایعه نخائی گفت که هیچ‌کس مشکلات پنهان افراد ضایعه نخائی را نمی‌بیند، حق پرستاری به آنها داده نمی‌شود و اگر هم داده می‌شود بسیار اندک است.                                                                                  .
علی صابری نماینده تشکل نابینایان و کم‌بینایان هم رسیدگی به مشکلات معلولان را در قالب پنج اولویت بیان و اظهار کرد: پی‌گیری اصلاحیه قانون جامع، بررسی مهیا شدن مقدمات پیوستن دولت ایران به پروتکل الحاقی، توجه مجلس به اسناد بین‌المللی سازمان مالکیت معنوی جهانی حقوق معلولان، پی‌گیری اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات و سازماندهی و نهادینه کردن سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط به معلولان از جمله این اولویت‌ها هستند.

هم‌چنین ترانه میلادی دبیرکل کانون معلولان شهرداری تهران در این نشست گفت: مشکل اساسی ما علاوه بر بحث اشتغال، معیشت، مسکن و ازدواج، این است که هنوز نمی‌دانیم کجا هستیم، تا یک قدم به جلو برداریم؛ هیچ سازمانی هنوز یک آمار دقیق از معلولان به تفکیک نوع معلولیت ارایه نکرده تا متناسب با نیازهای آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد، تحقق حقوق شهروندی امکان‌پذیر نیست بجز این‌که ما پشتوانه قانونی داشته باشیم و بدانیم نمایندگانمان کنارمان هستند.
نجفی هم از انجمن ام‌اس ایران هم به قیمت بالای داروهای بیماران ام‌.اس اشاره و خاطرنشان کرد: بحرانی که اخیرا اتفاق افتاد قیمت این دارو را ۲ تا ۳ برابر کرد که خوشبختانه کمی فروکش کرد، الان بیماران ام‌.اس را نه به عنوان بیمار قبول دارند ونه به عنوان معلول که من تقاضا دارم این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گیرند.
هم‌چنین موسوی رییس هیات مدیره کانون توانا گفت: ما این صحبت‌ها را بارها شنیده‌ایم، روز جهانی معلولان را تبریک می‌گویم و یادی می‌کنم از همه زخم بستری‌ها، یادی می‌کنم از کسانی که ویلچرسوارند در حالی که یک مرکز تعمیرات ویلچر نداریم، یادی می‌کنم از کسانی که مجبورند نصف قیمت یک پراید را به خرید ویلچر بدهند                                  .
وی افزود: من صاحب کارخانه‌ای هستم که ۸۶ درصد کارگرانش را معلولان تشکیل می‌دهند، من می‌توانم به راحتی یک دستگاه اتوماسین از خارج بیاورم و آن دستگاه تولید کند اما برای اشتغال معلولان این کار را نمی‌کنم، مشکل ما این است که قوانین حمایتی وجود دارد اما آن‌چه می‌تواند معلولان را توانمند کند زیر سایه قوانین حمایتی شکل می‌گیرد                      .
شهیدی رییس هیات مدیره کانون تشکل‌های مردمی سراسر کشور هم اظهار کرد: همه معلولان بهزیستی را می‌شناسند، در حالی که توان بهزیستی هم تا حدی است، من پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی مثل وزارت راه و شهرداری هم صندوقی ایجاد کنند که این صندوق برای هزینه‌کرد فعالیت‌های بهزیستی اختصاص یابد

                                         .
لیلا اعتماد رییسه هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران نیز گفت: ناشنوایان از بدو تولد تا زمان پیری احتیاج به استفاده از فرصت بهینه جهت یادگیری در هر زمینه‌ای دارند؛ چرا که به دلیل مشکلات در مدارس تلفیقی و نیز مدارس ویژه استثنایی و کمبود زمان به میزان دو برابر آموزش در مقایسه با افراد عادی نیاز دارند                                        .
در پایان جلسه نیز احمد فدایی دبیر فراکسیون حمایت از حقوق معلولان با تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: در حال حاضر بهزیستی باید مسوولیت ارگان‌های دیگر را هم بر دوش بکشد، ما در فراکسیون استخدام معلمین را پی‌گیری کردیم و به نتیجه رساندیم، هم‌چنین ما با کمک خانم آلیا به همه ارگان‌ها نامه فرستادیم و خواستار ارایه دستاوردهای آنها درخصوص معلولان شدیم که بعضا می‌گفتند مگر ما باید کاری در این خصوص انجام دهیم؟ از اقدامات دیگر راه‌اندازی سایت فراکسیون معلولان طی روزهای آینده است .
منبع: ایسنا