۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مهاجرت معلولین و بررسی علت های آن

معلولین در بعضی از کشورها به آن صورت که باید موردتوجه قرار گیرند دیده نمی‌شوند و اقداماتی برای رفاه و راحتی آن‌ها صورت نمی‌گیرد از همین رو بسیاری از معلولین خواهان مهاجرت به کشورهایی هستند که در آنها رفاه معلولین از اهمیت بالایی برخوردار است.

تحصیل دانشجویان ناتوانی جسمی در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان دارای ناتوانی جسمی بر این باور هستند که ادامه تحصیل برای این دسته از افراد در خارج از کشور عملاً غیرقابل امکان است درصورتی‌که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بر این باورند که با معلولان نیز باید همانند دیگر افراد جامعه رفتار شود و برای آن‌ها امکانات کافی مانند داشتن یک پرستار خصوصی برای انجام کارهای شخصی و یا داشتن جلسات فیزیوتراپی را فراهم می‌کنند.

موسسه تحصیلات بین‌المللی (IIE ) که در حال مطالعه بر روی دانشجویان معلولی است که در خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه می‌دهند اطلاعاتی را منتشر کرده که با توجه به آن‌ها درمی‌یابیم در این زمینه پیشرفت‌های بسیاری رخ‌داده است و حمایت‌ها و یاری‌رسانی‌ها از راه‌های گوناگون به کسانی که مستحق دریافت این امکانات هستند خواهد رسید. بریا داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با مشاوران متخصص ما در توانیتو مشاوره آنلاین داشته باشید و از آنها کمک و راهنمایی بگیرید.

حمایت از معلولین در آلمان:

در کشور آلمان قوانین متعددی برای این افراد وجود دارد و معلولیت یک وضعیت دائمی برای به شمار می‌رود که به محدود شدن توانایی‌های ذهنی و جسمی می‌انجامد. اگر در این کشور شما دارای معلولیت باشید کارت مخصوصی دریافت خواهید کرد که روی آن درجه معلولیت شما ذکر خواهد شد و با توجه به امکانات موردنیاز و کارت موردنظر می‌توانید از امکانات عمومی و مختص معلولین استفاده کنید.

همچنین سیستم ادارات دولتی المان به نحوی فعالیت می‌کنند که هر فرد با توجه به منطقه و مکان زندگی‌اش می‌تواند از امکانات موردنیاز بر اساس درجه معلولیت خود بهره ببرد.

معلولین فنلاند

طبق قوانینی که در فنلاند تصویب‌شده است هیچ فردی به خاطر داشتن معلولیت مورد تبعیض واقع نمی‌شود. همچنین شخص معلول حق زندگی معمولی همانند سایر افراد جامعه را دارد مثلاً شاغل باشد، تحصیل کند و خانواده تشکیل دهد، چراکه فنلاند متعهد به رعایت معاهدهٔ حقوق معلولین سازمان ملل است. همچنین در کشور فنلاند اگر معلولی به دلیل معلولیت یا بیماری خود قادر به انجام امور روزمره خود نباشد شهرداری‌ها موظف هستند که مشکلات روزمره این افراد را حل کنند.

در کشور فنلاند چندین سازمان وجود دارد که باهدفی مبتنی بر بهبود جایگاه افراد معلول در کشور فعالیت می‌کنند. از طریق سازمان‌های موردنظر می‌توانید برای درخواست و نحوه چگونگی خدمت‌رسانی کمک و مشاوره بگیرید.

معلولین در کانادا

در حدود سال‌های ۱۹۸۰ انجمن معلولین کانادا تلاش خود را در راستای تغییر قوانین مهاجرت معلولین به این کشور آغاز نمود. درگذشته نه‌چندان دور در کانادا از مهاجرت افراد معلول و یا خانواده‌هایی که دارای فرزند یا عضوی معلول بودند جلوگیری می‌شد اما باگذشت زمان و دخالت انجمن معلولین کانادا این قانون برداشته شد.

کبک یکی از استان‌های بزرگ کانادا است که در آن امکانات رفاهی شهری برای معلولین ایجادشده است. به‌عنوان‌مثال افراد معلول می‌توانند با استفاده از تاکسی‌های مخصوص و یا اتوبوس‌هایی که برای معلولین تهیه‌شده است و همگی دارای سطح شیب‌دار هستند در سطح شهر تردد کنند. همچنین در متروها و اتوبوس‌ها نیز صندلی‌هایی مخصوص این افراد قرارگرفته است و با نمادی مشخص‌شده تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین در کبک کمک‌هایی از طرف دولت به افراد ناتوان صورت می‌گیرد که بسته به نوع شرایط این افراد متغیر است. این کمک‌ها فقط مختص افراد نیست بلکه این کمک کردن شامل خانواده‌های این افراد نیز می‌شود. برخی از افراد ناتوان که شامل کمک‌های دولتی در کشور کانادا می‌شوند به‌صورت زیر است:

افراد کم‌توان جسمی و حرکتی، افراد کم‌توان ذهنی، کم‌توانی مادرزادی، کم‌توانی دائمی، کم‌توانی موقتی، کم‌توانی براثر تصادف، کم‌توانی در حین کار،کودکان کم‌توان،سالمندان کم‌توان و …

حقوق معلولین در کشورهای توسعه‌یافته

حمل‌ونقل عمومی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به نحوی است که برای معلولین آن کشور همانندسازی شده است. به‌طور مثال استفاده از اتوبوس‌های سطح پایین که به‌جای پله از سطوح شیب‌دار در آن‌ها استفاده‌شده است تا افراد معلول بدون نیاز به دیگران و با ویلچر خود بتوانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند یا تاکسی‌های شهر لندن که مختص معلولین است و به بلک‌کپ ها مشهور هستند و نقش مؤثری را در جابه‌جایی معلولین دارند.

مناسب‌ترین کشورها

در حال حاضر اکثر کشورها به دلیل نبود امکانات مناسب جای مناسبی برای زندگی افراد معلول نیست و این افراد به‌اجبار به خانه‌نشینی روی آورده‌اند. در طرف مقابل هستند کشورهایی که تمامی زیرساخت‌های مناسب برای زندگی افراد معلول در آن‌ها به‌درستی ایجادشده است و این افراد به‌راحتی می‌توانند در شهر جابه‌جا و یا به زندگی عادی خود بپردازند.

تیم توانیتو نیز در تلاش است تا همراه با ارائه‌دهندگان خدمات مختص معلولین بستری را برای زندگی بهتر و راحت‌تر افراد معلول ایجاد کند تا از این مهاجرت ها به این کشور ها کم شود. در زیر برخی از کشورهایی که امکانات مناسب معلولین را ایجاد کرده‌اند نام‌خواهیم برد:

فرانسه، آلمان، ایرلند، ژاپن، ایتالیا، روسیه، آمریکا، کانادا و …