۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مناسب سازی منزل در یک نگاه

– تمام مسیرهای تردد باید عرض کافی داشته و همواره  باز وعاری از هر گونه وسائل و کالاهایی  باشند  . اتاقها نباید به هم ریختگی داشته باشند تا امکان حرکت و دور زدن ویلچر به راحتی وجود داشته باشد .

–          فرش حرکت ویلچر را دشوار می سازد . هر جا که چیزهائی مثل فرش ، موکت ، قالیچه و پوست و امثالهم وجود دارد باید برداشته شود .   کف منزل باید صاف و صیقلی باشد و بهترین آن چیزهائی مانند سرامیک  و پارکت  یا کف پوش پلاستیکی که به خوبی به کف چسبیده باشد ، است  .

–          کلید و پریز چراغها باید در سطح دسترسی فرد ویلچری نصب شده باشند  .

–          پنجره ها باید در سطح پائین و در ارتفاع دسترسی قرار گرفته باشند .

–          درب ها باید از نوع کشویی بوده و دستگیره آنها در سطح ویلچر باشد . و عرض درها باید به اندازه ای باشد کگه امکان عبور ویلچر بطور ایمن تامین گردد .

–          درهای غیر کشویی باید به سمت بیرون باز شوند ( هر دو لنگه )  .

–          سیستم های آب گرم باید بوسیله ترموستات کنترل شوند و دمای آب را در حد ایمن نگه دارند .

–          برای ایجاد دسترسی به فضاهای دارای اختلاف سطح باید از رمپ با شیب ملایم ( حداکثر ۵ درجه )  و یا بالابر مناسب و ایمن استفاده کنید .

–          زیرسینک آشپزخانه باید فضای کافی وجود داشته باشد تا امکان قرار گرفتن ویلچر وجود داشته باشد و کلیه لوله ها ی آب گرم زیر آن برای جلوگیری از سوختگی پا با آب داغ باید به خوبی عایق بندی شده باشند . حتی سطوح زیرین سینکهای فلزی نیز باید عایق بندی شوند .

–          میز های آشپزخانه ، گنجه ها ، بوفه ها و اجاق گاز و مایکروویو باید در سطح پائین و در دسترس قرار گرفته باشند .

–          بهتر است توالت و حمام در یک فضا قرار داشته باشند تا امکان سهولت حرکت از یکی به دیگری با استفاده از صندلی حمام آسانتر انجام شود .

–          نصب دستگیره از نوع میله ای در کنار توالت ، وان ، و سایر جاهای ضروری الزامی است .

–          شیرآلات سرویسهای بهداشتی باید ازنوع اهرمی باشند .

–          کلیه تلفنهای ضروری دردسترس فرد وجود داشته باشد .

تهیه وتنظیم : –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران