۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مناسب سازی آشپزخانه برای ویلچر

هنگام بازسازی ومناسب سازی آشپزخانه برای کسی که از ویلچر استفاده می کند ، باید به تمام مقوله ها از جمله ارتفاع پیشخوان ها ، عرض آشپزخانه و دسترسی به سینک و غیره توجه شود .

خانم رزماری روزتی ( Rosemarie Rossetti ) ، که به دلیل آسیب نخاعی از ویلچر استفاده می کند، در مقاله ای که در مورد ” طراحی یک آشپزخانه مناسب و قابل دسترس برای ویلچر” ارائه داده ، آشپزخانه را به عنوان “مهم ترین فضای خانه” معرفی می کند . کسی که قادر به استفاده از آشپزخانه خود نباشد را تصور کنید ؟ خوشبختانه ، خیلی از پیمانکاران بازسازی ، معماران و طراحان بزرگ در زمینه طراحی جهانی آموزش دیده اند و از نیازهای شما آگاه هستند . اگر شما از جمله کسانی هستید که هم اکنون می خواهید روند باز سازی آشپزخانه خود را برای مناسب سازی ویلچر آغاز کنید ، در اینجا نکاتی مطرح شده که بهتر است آنها را به خاطر بسپارید :
وضعیت قسمتهای مربوط به آماده سازی مواد غذایی ، سطوح کارآشپزی ، سینک و یخچال :
با وجود اینکه امروزه طرح بندی آشپزخانه های اوپن با ویژگی های خاص خود از جمله : داشتن کابینت ومیز کار در فضای وسط آشپزخانه ، یخچالهای بزرگ ساخته شده در آنها و پیشخوانهای بلند مد شده اند ، اما وجود چنین ساختارها و تنها داشتن یک آشپزخانه اوپن و بزرگ برای یک کاربر ویلچری نمی تواند کاربردی باشد .

تنها توانائی حرکت دادن ویلچر از یک طرف و عبور از میز یا پیشخوانهای وسط و گذشتن از کنار یخچال به جلوی سینک ایده آل نیست . معمولا” هنگام طراحی یک آشپزخانه برای یک کاربر ویلچری ، چیدمان های L شکل از انواع آشپزخانه های بزرگ کارآمد تر هستند . همچنین باید تا حد امکان عمده قسمتهای پیشخوان وسط را با مجموعه ای از وسائل و تجهیزات مهم آشپزخانه جفت و جور نمود .
قطر چرخش ویلچر در آشپزخانه :
برای جلوگیری از برخورد ناگهانی ویلچر با کابینت ها یا سایراسباب و لوازم موجود ، لازم است که در حوزه فعالیت آشپزخانه ، قطر چرخش ویلچر اندازه ای نزدیک به ۵ فوت ( حدود ۱۵۲ سانتیمتر ) داشته باشد .
ارتفاع و ساختار کابینت ها :
کابینت ها باید در ارتفاع و زاویه ای نصب شوند که دسترسی فرد ویلچری به قفسه های فوقانی با استفاده از یک گیره دسته بلند فراهم شود .

انواع صفحات و طبقات چرخان می توانند کمک کنند تا کابینت ها قابل دسترس تر باشد . نصب کشوهای مناسب در کابینتهای پایینی می تواند اجازه دهد که کاربران ویلچر برای رسیدن به اقلامی که در قسمتهای پایین تر کابینت قرار داده می شوند ، مشکلی نداشته باشند . معمولا” دستگیره های خیلی کوچک برای افراد ویلچری قابل استفاده نیستند . از این رو هنگام بازسازی آشپزخانه برای ویلچر ، شما نیاز به نصب دستگیره های بزرگتر ، یعنی ارگونومیک تر دارید .

انواع صفحات و طبقات چرخان

فضا ی زیر سینک برای ویلچر :
یکی از موانع بزرگ برای کاربران ویلچر ،غیر قابل دسترس بودن سینک و شیرها است . به منظور قابل دسترس نمودن سینک ، لازم است که فضای زیر سینک کاملا” آزاد باشد ، بطوری که ویلچر بتواند براحتی در آنجا جای بگیرد . معمولا” سینکهای ظرفشوئی مورد استفاده کاربران ویلچر بصورت سفارشی هستند . در هر حال فرد باید قادر باشد که ویلچر خود را تا حدی حرکت دهد که پاها به راحتی در زیر سینک و دستها در داخل سینک قرار گیرند ، و همچنین شیرهای آب هم به سهولت قابل دسترس باشند .
ارتفاع پیشخوانها :
از آنجائی که معمولا” فضای زیر پیشخوان ها ، توسط کابینت ها اشغال می شوند ، لازم است در آشپزخانه های مورد نظر برای افراد ویلچری ، پیشخوان های کوتاهی ساخته شوند که در زیر آنها چیزی نباشد ، بطوری که برای ویلچر قابل دسترسی باشند . یک کاربر ویلچر باید قادر باشد ویلچرش را به زیر پیشخوان براند ، چنانکه گوئی پشت یک میز نشسته است . ارتفاع پیشخوان باید به اندازه ای پائین باشد که فرد ویلچری براحتی به سطح آن دسترسی داشته و بنواند کارهای مختلف آشپزخانه مثلا” خرد کردن سبزی ها را انجام دهد .
یخچال :
یخچال و فریزرهای ساید بای ساید بیشتر از سایر یخچال فریزرها ( که بصورت بالا و پائین هستند) ، مورد پسند کاربران ویلچر می باشند . این یخچالها کمک می کنند تا فرد بتواند یک صفحه گردان روی قفسه های یخچال و فریزر نصب کند . یخچال و فریزرهای کم عمق برای افراد ویلچری بهتر از یخچال و فریزر عمیق تر کارآئی خواهند داشت .

منبع : سایتhttp://www.mnn.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران