۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ملاحظات مهم در انتخاب درست ویلچر

ملاحظات مهم در انتخاب درست ویلچر

ویلچر بخش مهمی از زندگی افراد ناتوانی حرکتی محسوب می شود ، بنابراین آنها باید مطمئن شوند که ویلچرشان با وضعیت بدن ، اولویتها ، فعالیت ها و شیوه زندگی آنان متناسب باشد .

فن آوری ویلچر یک صنعت پیچیده است و با تولید انواع جدیدی از ویلچرها و قطعات موجود در بازار های امرزوی ، این صنعت به سرعت در حال تغییر است . روزهای ” یک اندازه برای همه ” مدت زیادی است که از بین رفته است . بنابراین با وجود این همه گزینه های مختلف ، چطور می توانیم یکی ازآنها را انتخاب کنیم ؟ عوامل مختلف زیادی باید در هنگام تصمیم گیری در نظر گرفته شود .

کلینیک مناسب

انتخاب یک مرکز مناسب ( کلینیک ) ، یک گام خیلی مهم محسوب می شود . مرکز انتخابی شما باید فرایندی داشته باشند و متخصصان آن باید بتوانند درجهت انتخاب درست شما ، کمک کنند . شما می توانید قبل از مراجعه به کارشنایان این تیم با مرکز مورد نظر تماس بگیرید ، وسئوال کنید که آیا آنها مدرک تخصصی دارند و یا در مورد مدت زمان فرآیند انتخاب سئوالات خود را بپرسید . ممکن است لازم باشد که برای مراجعه به بهترین گروه ، مسافت زیادی را سفر کنید تا بر روی انتخاب ویلچر شما کار کنند .همانطور که درمورد انتخاب یک جراح مناسب و طی یک مسافت طولانی تردید نمی کنید ، انتخاب ویلچرتان نیز به همان اندازه مهم است .

کلینیک ها ، تیمی از افراد را برای کمک به انتخاب ویلچر دارند که اعضای آنها دارای تخصص های مختلف هستند.

  • شما : مهمترین عضو این تیم ، خود شما ، یعنی کاربر ویلچر، هستید . حتی هنگام انتخاب اولین ویلچرتان ، نظرات و خواسته های شما برای بهترین انتخاب ، ضروری است .
  • اعضای خانواده یا مراقبان : افرادی که با آنها زندگی می کنید یا کسانی که از شما مراقبت می کنند ، نیز بر روی انتخاب ویلچر تاثیر گذار هستند و باید مورد نظر قرار گیرند .
  • متخصصان تیم توانبخشی :
  • متخصص طب توانبخشی : این متخصصین ( که متخصص فیزیاتریست نیزنامیده می شود ) از کسانی هستند که از وضعیت سلامتی شما آگاهی دارند . پزشک متخصص این رشته ، کسی است که نسخه های مورد نیاز شما را تجویز می کند . بیمه ها و سایرمنابع به استناد این نسخه این متخصصان ، هزینه های ویلچر شما را پرداخت می کنند . بطورکلی مسئولیت نهایی را برای تعیین نیاز پزشکی به عهده دارند .
  • کاردرمان یا فیزیوتراپ : از کارشناسانی هستند که درارزیابی و آموزش ویلچر تجربه دارند .
  • مرکز واجد شرایط تهیه ویلچر : این مراکز با تیم درمانی و پزشکی که دارند شما را ارزیابی و آزمایشات ، سفارشات و سرویس – نگهداری تجهیزات را انجام می دهند .
  • مراکز مورد تائید و گواهینامه دار : بسیاری از متخصصان توانبخشی و فیزیوتراپی و تأمین کنندگان ویلچر دارای گواهینامه فن آوری امدادرسانی ( ATP) از RESNA ( انجمن مهندسی توانبخشی و فناورها ی کمکی آمریکای شمالی ) هستند که این گواهینامه نشان می دهد که آنها آزمونهای ملی را گذرانده اند و مدارک تخصصی لازم را اخذ کرده اند . در ایالات متحده ، سازمانهای حمایتی مانند مدیکر عهده دار پرداخت کمک هزینه های تهیه ویلچر هستند .  در مواردی که مدیکر پرداخت کننده باشد ، لازم است که فروشنده ویلچر حداقل یک متخصص دارای اعتبارنامه ATP را داشته باشد .

ملاحظات پزشکی و جسمی

تیم توانبخشی لازم است که عوامل زیادی را در نظر بگیرد تا اطمینان حاصل کند ویلچرمورد نظر برای بدن ، سلامتی و نیازهای مراقبتی شما مناسب است .

  • مدت زمان آسیب دیدگی : از عوامل مهم در انتخاب ویلچر مناسب محسوب می شود که شامل موارد زیر است :
  • افرادی که به تازگی آسیب دیده اند : کسانی که می خواهند برای اولین بار ، ویلچر انتخاب کنند ، احتمالا” در مورد تکنولوژیهای مناسب خود ، نیاز به مشاوره بیشتری خواهند داشت . علاوه بر این ، ممکن است طی ماههای آینده وضعیت جسمی فرد به گونه ای تغییر یا بهبود پیدا کند ؛ که  لازم باشد ویلچر انتخابی در ابتدا موقتی باشد . در نتیجه ، ممکن است تیم توانبخشی ، برای این افراد ،  توصیه بر اجاره ویلچر نمایند یا لازم بدانند که پیگیری های بیشتری به عمل آید .
  • آسیب های طولانی مدت : اگر کسی از ویلچر خود برای مدت زمان طولانی استفاده کرده باشد و دچار تغییرات بدنی یامشکلات جدیدی مانند ضعف و درد شده باشد ، ممکن است لازم باشد تغییراتی را در ویلچر خود ایجاد کند .
  • سن فرد : بالا رفتن سن ، بر روی استقامت و قدرت بدنی تاثیر می گذارد و ممکن است به عنوان یک عامل مهم در تصمیم گیری بین ویلچر دستی یا برقی مطرح باشد .
  • قدرت و دامنه حرکتی : تعیین خواهد کرد که آیا می توانید ویلچر خود را برانید یا چقدر می توانید آن را برانید ، بر روی موضوعاتی مانند انتقال به روی ویلچر و یا خارج شدن از آن ، بلند کردن و تا کردن ویلچر ، و غیره نیز تعیین کننده است .
  • اندازه و وزن فرد : بر روی اندازه ویلچری که نیاز خواهید داشت ، تاثیر خواهد گذاشت .
  • ثبات بالاتنه : هر چه سطح ضایعه بالاتر باشد ، احتمال ناپایداری بالاتنه بیشتر می باشد ، و این موضوع نیاز به توجه بیشتری جهت افزایش ثبات هنگام نشستن و استقرار بدن روی آن دارد.
  • توانایی های عملکردی : سطح ضایعه و کامل یا ناکامل بودن آن بر روی میزان عملکرد دست و بازو ها و اینکه آیا نیاز به ویلچر برقی دارید یا دستی ، تأثیر می گذارد .
  • عوارض یا خطرات پزشکی : عوارضی مانند اسپاسم ، سابقه داشتن زخم های فشاری یا نشت ادرار نیز می توانند بر روی انتخاب ویلچر تأثیر بگذارند و باید حتما”با تیم توانبخشی و گروخه درمانی خود به بحث گذاشته شود.

ملاحظات مراقبین

موضوع مهم این است که افرادی که از شما مراقبت می کنند ،  قادر به کار کردن با ویلچر شما باشند ، که می  تواند مواردی همچون هل دادن و بلند کردن ، تا کردن ، تنظیم کردن ، تمیز کردن یا تنظیم گاه به گاه ویلچر باشد .

 

ملاحظات محیطی و شیوه زندگی

ویلچر وسیله ای است که فرد ناتوان را قادر می سازد تا بیشتر از آنچه که در زندگی می تواند ،  انجام دهد . ارزیابی محیط زندگی و کار و محیط اجتماعی ، قبل از انتخاب ویلچر ، موضوعات مهمی هستند که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند :

  • محیط خانه : آیا خانه شما مفروش به قالی است ؟ آیا ورودی های خانه شما سراشیبی دارد ؟ آیا برای راندن ویلچر با شرایطی مانند سطوح ماسه ای و سنگریزه یا چمن مواجه هستید ؟ ممکن است لازم باشد تغییراتی را در خانه خود اعمال کنید .  اما اگر امکان تغییرات در محیط خانه وجود نداشته باشد یا مایل به انجام آنها نباشید ، این امکان نیز وجود دارد که ویلچرهای موجود در بازار بتوانند به شما کمک کنند و مشکل تان را برطرف کنند .
  • محیط کار : باید به مسائلی همچون : اینکه چه کارهایی می خواهید انجام دهید و یا اینکه ویلچر شما چطور باید برای محیط تنظیم شود ؟ مورد توجه قرار گیرند . برای مثال ، آیا ویلچر شما در زیر میز اتاق کنفرانس جایی که دو بار در هفته باید در آنجا حاضر شوید ، قرار خواهد گرفت ؟
  • موضوعات حمل و نقل : آیا شما خودتان رانندگی می کنید ؟ خودرو تان چیست ؟  ون است یا سواری ؟ آیا از وسائط حمل و نقل عمومی  استفاده می کنید ؟ آیا فرد دیگری برای شما رانندگی خواهد کرد؟ و …
  • فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت : آیا در فضاهای باز روی چمن می روید  یا فقط روی پیاده روها حرکت می کنید ؟ آیا از ویلچر برای ورزش نیز استفاده می کنید ؟
  • علائق شخصی / اولویتها : به عنوان مثال ، بعضی از افراد ممکن است ویلچرهای با ظاهر اسپورت  یا با یک رنگ خاص را ترجیح می دهند. ( اما توجه داشته باشید که معمولا” اقلام غیر از رنگهای معمولی ممکن است هزینه بیشتری هم داشته باشند ) .

ملاحظات مالی

  • پوشش بیمه : این موضوع اغلب در انتخاب ویلچر اهمیت زیادی دارد و ممکن است گزینه های شما را محدود کند . با این حال ، بهتر است ابتدا صندلی بهینه را انتخاب کنید ، و سپس تأمین مالی خود را در نظر بگیرید.
  • سایر منابع مالی : یکسری منابع محلی برای کمک به خرید ویلچر ممکن است از طریق سازمان هایی مانند انجمن ضایعات مغزی یا انجمن ام اس قابل استفاده باشد . این سازمان ها ، علی رغم نامشان ، اغلب به همه افراد ناتوان کمک می کنند . برخی از افراد نیز از طریق اماکن مذهبی یا معابد کمک خیریه می گیرند .

مراحل تهیه یک ویلچر

  1. بررسی سابقه و معاینات جسمی : توسط پزشک ، کاردرمان و / یا فیزیوتراپ ، که از این اطلاعات برای توجیه ( شرکت بیمه ) نوع سیستم ویلچر و صندلی مورد نیاز استفاده می شود و برای اطمینان ازاینکه مسائل پزشکی به درستی مورد توجه قرار گرفته باشد .
  2. راندن آزمایشی : همیشه باید وسیله انتخابی خود را بطور آزمایشی برانید . البته ، این کار ، بطور ایده آل ، در کلینیک و در طول زمان انجام معاینات و بعدا”هنگام ارزیابی خانه انجام خواهد شد . یک کلینیک ویلچر خوب باید این توانایی را داشته باشد که تمام امکانات را برای شما فراهم کند تا در طول معاینات تست راندن را انجام دهید .
  3. ارزیابی خانه : بهتراست که تامین کننده یا درمانگرتان ، خانه شما را برای ارزیابی تجهیزات مناسب بررسی کند . برخی از برنامه های بیمه ( ازجمله مدیکر Medicare ) این مرحله را الزامی می دانند .
  4. ارائه نسخه و اسناد : تیم بالینی احتمالا” لازم است که یک نامه مبنی بر ضرورت پزشکی تهیه ویلچر ( LMN) ارائه دهد .
  5. تحویل ، آموزش نهایی و آموزش مهارتهای راندن ویلچر : بطور ایده آل ، ویلچر به کلینیک تحویل داده خواهد شد ، جایی که تیم اطمینان حاصل می کند که ، در حقیقت ، ویلچر طبق سفارش داده شده تحویل داده شده است . علاوه بر این ، ویلچر ، به احتمال زیاد، باید برای بهترین شکل ممکن تنظیم شود. درنهایت ، تیم در مورد چگونگی استفاده از ویلچر برای جلوگیری از آسیب ، آموزش خواهد داد.

از قبل برنامه ریزی کنید

مهم این است که برای مواقعی که احتمال آسیب دیدگی ویلچر و نیاز به تعمیرات وجود دارد ، برنامه داشته باشید . اگر برای شما امکان دارد ، یک ویلچر یدکی در دسترس خود نگه دارید . درغیر اینصورت ، برنامه ای در دست داشته باشید که مطمئن شوید تعمیرات و بودجه آن به موقع تامین می شود.