۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

معرفی بم به عنوان شهر بدون مانع برای معلولان

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان بم گفت: با توجه به اینکه شهر بم بافت جدیدی دارد، موانع معابر و پیاده‌روها برای عبور معلولان برداشته شده و در پایان امسال شهر بم را شهری بدون مانع برای معلولان در سطح کشور معرفی می‌کنیم.

یدالله دانشیار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: شهرستان بم به دلیل موقعیت جغرافیایی و ترانزیت مواد مخدر جزو آسیب‌پذیرترین شهرستان‌های استان کرمان است.

وی افزود: اداره بهزیستی شهرستان بم با مشکلات زیادی مواجه شد از جمله بعد از زلزله افرادی به عنوان نیروی کار به این شهرستان آمدند و مدتی اقامت داشتند و تشکیل خانواده دادند و پس از مدتی زن و فرزندان خود را رها کردند و به شهرهای خود بازگشتند.

دانشیار ابراز داشت: به دلیل اینکه شهرستان بم هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان است، بعضی از معتادان به خیال اینکه در این شهرستان مواد مخدر به راحتی در دسترس است به این جا آمده‌اند و در خیابان‌ها سرگردان و کارتون خواب شده‌اند و این یکی دیگر از مشکلات بهزیستی بم است.

وی عنوان کرد: بعضی افراد از غرب کشور برای درمان و استفاده از پزشکان خارجی و داروی مجانی که بعد از زلزله در بم وجود داشت، آمده‌اند که به دلیل مشکلات مالی دیگر قادر به بازگشت به شهرهای خود نسیتند و در این شهر سرگردان هستند و به بهزیستی برای دریافت کمک مراجعه می‌کنند.

دانشیار گفت: قبل از زلزله بم تعداد مددجویان زیر پوشش بهزیستی شهرستان بم ۷۰۰ نفر بوده و مدت کمی بعد از زلزله بم تعداد مددجویان به ۱۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، اما در حال حاضر تعداد مددجویان به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی بیان داشت:  ۵ هزار نفر از مددجویان زیر پوششش بعد از زلزله از حمایت سازمان بهزیستی خارج شدند و به توانمندی رسیدند، اما ۲ هزار نفر زن سرپرست خانواده در شهرستان بم وجود دارد.

دانشیار افزود: در شهرستان بم قبل از زلزله هفت مهد کودک وجود داشت که در حال حاضر به ۵۰ مهد کودک می‌رسد و ۱۸ مهد کودک در شهر و ۳۲ مهد کودک در روستاها وجود دارد که در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مهد کودک‌ها در حال آموزش و فعالیت هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه شهر بم بافت جدیدی دارد موانع معابر و پیاده‌روها برای عبور معلولان برداشته شده و در پایان سال جاری شهر بم را شهر بدون مانع برای معلولان در سطح کشور معرفی می‌کنیم.

دانشیار عنوان کرد: ۱۰ مرکز شبه خانواده در شهرستان بم وجود دارد که وظیفه آن نگهداری از بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست است که بعد از مرکز استان رتبه دوم را دارا هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان بم بیان داشت: از دیگر خدمات بهزیستی توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای گروه‌های همیار زن است که در بم هشت مرکز همیار زن داریم و برای زنان سرپرست خانواده شغل ایجاد کرده‌اند.

دانشیار گفت: با سرمایه بلاعوضی که سازمان بهزیستی در اختیار زنان سرپرست خانواده قرار داده است، ۵۶ نفر از آنها به خودکفایی کامل رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی مددجویان بهزیستی مسئله مسکن است، عنوان کرد: سهم آورده هر مددجوی زیر پوشش ۳ میلیون تومان است که این افراد توانایی پرداخت آن را ندارند و از خیران درخواست داریم به کمک این مددجویان بیایند و سهم آورده این افراد را بپردازند تا مشکل مسکن آنها برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس