۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مشخصات سرویس بهداشتی برای ویلچر

ابعاد سرویسهای بهداشتی برای افراد ویلچری باید به اندازه ای باشد که آنها بتوانند به راحتی وبطور ایمن از تجهیزات موجود در آن استفاده کنند. ابعاد ذکر شده در این مقاله بر اساس ابعاد بدنی و شرایط کشور امریکا ذکر شده است . با این حال ، مشخصات ارائه شده ممکن است در مورد دیگر کشورها هم صدق کند .توجه داشته باشید که اندازه های ارائه شده در این مقاله حداقل هستند .

اندازه های مورد نیاز برای فضای سرویس بهداشتی و دربها

مجموعه سرویس بهداشتی و حمام باید یک فضای حداقل پنج در پنج فوتی ( ۵/۱ در ۵/۱ متر ) و بدون مانع داشته باشد . در واقع بعضی از سرویسهای بهداشتی ابعاد کوچکتری دارند. البته از لحاظ تئوری ،یک ویلچرمی تواند در فضاهای کوچکتری هم جای داده شود ، اما توصیه نمی شود.

پهنای درب باید بیشتر از ۲۸ اینچ ( ۷۱ سانتیمتر ) باشد . میانگین عرض ویلچرها  ۲۸ اینچ ​​است. اما ، عرض برخی از ویلچرها به ۳۰ اینچ ( ۷۶ سانتیمتر) هم می رسد . بنابراین عرض درب باید خیلی پهنرتر از آن باشد .

روشوئی

ایده آل ترین روشوئی ها ، روشوئی های بدون پایه هستند . نبود پایه اجازه می دهد برخی از ویلچرها بتوانند به راحتی زیر آنها  بروند . این موضوع باعث می شود شخص بتواند شستشوی دست ها را آسان تر انجام دهد. با یک طراحی خوب یعنی باز شدن درها به سمت بیرون و حذف کابینت پائین روشویی ، امکان دسترسی راحت به آن را می توان افزایش داد. اگر لوله ها ایزوله نشده اند ، باید سریعا” نسبت به عایق بندی آنها اقدام کرد .

اندازه های توالت

علاوه برابعاد روشویی برای ویلچر ، باید مشخصات توالت نیز درنظر گرفته شود . ارتفاع استاندارد توالت ۱۵ اینچ ( حدود ۳۸ سانتیمتر ) است .اما آنهایی که مورد استفاده معلولان هستند ، ارتفاعی حدود ۱۷-۱۹ اینچ ( حدود ۴۳ تا ۴۸ سانتیمتر) دارند . این ارتفاع به عنوان ارتفاع آسایش یا ارتفاع ADA شناخته شده است . پهنای فضای توالت باید حداقل ۶۰ اینچ ( حدود ۱۵۲ سانتیمتر ) باشد و طراحی حمام باید به گونه ای باشد که اجازه حرکت آسان برای ویلچر فراهم شود .

وان حمام در مقایسه با دوش

دوشهای دارای صندلی گردان نسبت به وان ترجیح داده می شوند . اگر می خواهید از وان استفاده کنید ، بهتر است یک نیمکت برای انتقال به داخل وان قراردهید . دو پایه نیمکت باید در قسمت بیرون وان و دو پایه دیگر آن در داخل وان قرار گیرد . نشیمن باید طوری باشد که فرد بتواند از روی ویلچر به راحتی به داخل وان منتقل شود . یک دوش دستی هم باید نصب شود تا برای شستشوی بدن مورد استفاده قرار گیرد .

نکاتی  در مورد آبریزگاه ویژه معلولین

آبریزگاه باید روی دیوار نصب و یا یک جایگاه ویژه جداگانه داشته باشد. در اکثر سرویسهای بهداشتی معلولین ، آبریزگاه در ارتفاع ۱۷ اینچی ( ۴۳ سانتیمتری ) بالاتر از زمین نصب می شود . هیچ قانون خاصی درمورد افزایش حد و مرزی برای افزایش اندازه دهانه آبریزگاه وجود ندارد. اما معمولا” اندازه آن ۱۴ اینچ ( حدود ۳۵ سانتیمتر) در نظر گرفته می شود . دسته سیفون هم نباید بیش از ۴۴ اینچ ( ۱۱۰ سانتیمتر ) ارتفاع داشته باشد .

لوله کشی ها

تمامی لوله کشی های موجود در سرویسهای بهداشتی باید مجهز به عایق بندی باشند . تمام گوشه ها و لبه های تیز آنها که احتمال برخورد با آن وجود دارد ، باید گرد شوند یا به نحو مطلوب ایمن سازی گردند . همچنین یکی از مهمترین الزامات نصب دستگیره و شیرآلاتی است که  تنها با یک دست قابل استفاده باشند .

در پایان :

مجددا” یا دآوری می شود که ابعاد دستشویی ویلچر باید بطور جدی رعایت شود .

ضمن اینکه ابعاد سرویسهای بهداشتی مهم هستند ، اما طراحی کلی محل ، موضوع واقعا” مهمی است . اگر سرویس بهداشتی به خوبی طراحی شود ، کاربران ویلچر در استفاده از آنها با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد .