۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

فشار خون بالا در افراد مبتلا به آسیب نخاعی

سئوالی که مطرح می باشد این است که آیا کسی که مبتلا به آسیب نخاعی است  ، باید در مورد داشتن فشار خون بالا (هیپرتانسیون) نگرانی داشته باشد . در پاسخ به این سئوال باید گفت که در واقع لازم است هر کسی فشار خون خود را به طور منظم  کنترل کند . فشار خون بالا یا هیپرتانسیون تنها مختص به آسیب نخاعی نیست و هر کسی ممکن است فشار خون بالا داشته باشد . در حال حاضر تعداد زیادی از ۵۰ میلیون آمریکایی دارای فشار خون بالا هستند .

با این حال عواملی وجود دارند که می توانند فرد را بیشتر در معرض خطر قرار دهند . از جمله این عوامل خطر می توان به عواملی همچون پیری ، استرس ، سابقه فشار خون بالا در خانواده و دیابت اشاره نمود . نژاد هم در این بیماری می تواند نقش داشته باشد . به عنوان مثال آمریکائی های آفریقائی تبار نیز بیشتر از سایر نژادها احتمال ابتلا به فشار خون بالا را دارند .

فشار خون بالا ، یک بیماری “ساکت ” محسوب می شود. علت آن در ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد شناخته شده نیست. بیشتر کسانی که فشار خون بالا دارند ، از آن بی اطلاع هستند . این بیماری به آهستگی ایجاد می شود. افراد معمولا احساس بدی ندارند و به همین دلیل هم است که یک بیماری بسیار خطرناک محسوب می شود .

فشار خون بالا به شما می گوید که قلب تان سخت تر از حالت طبیعی در حال کار کردن است و قلب و عروق تحت فشار هستند. بنابراین در صورتی که فشار خون  درمان نشود ، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی از جمله حمله قلبی ، سکته مغزی ، نارسایی کلیه ، صدمه به چشم ها ، و آترواسکلروز ( تنگ شدن سرخرگها ) شود .

فشار خون بالا به این معنا نیست که شما بیش فعال ،  ناراحت و هیجانی  و یا عصبی هستید. ممکن است شما فردی آرام و راحت باشید  اما درعین حال فشار خون بالایی هم  داشته باشید .

محدوده امن برای فشار خون هر فرد مبتلا به آسیب نخاعی چیست ؟

بطورکلی با اندازه گیری فشار خون  ۲ عدد متفاوت دیده می شود  ، یکی فشار سیستولیک (که گاهی رقم بالا نامیده می شود) ودیگری فشار دیاستولیک (که گاهی اوقات رقم  پایین نامیده می شود) . بطورکلی فشار خون طبیعی یا ایده آل ۱۲۰/۸۰ است . فشارسیستولیک یا رقم بالا ، فشار مربوط به  زمانی می باشد که قلب در حال ضربان است که  باید پایین تراز ۱۴۰ باشد و فشار دیاستولیک یا رقم پایین ، نشان دهنده فشار در زمانی است که قلب در حالت استراحت بین دو ضربه قرار دارد و باید پایین تر از۹۰ باشد .

یک فرد مبتلا به آسیب نخاعی ممکن است متوجه شود که  فشار خون او پس از آسیب کمتر ا زحد طبیعی شده است  .  در هر حال شما به عنوان یک فرد نخاعی باید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید محدوده  طبیعی برای فشار خون شما چقدر است .

به محض اینکه از محدوده امن فشار خون خود آگاه شدید  ، اگر شما خودتان در منزل قادر به کنترل فشار خونتان نیستید ، می توانید به مرا کز سلامت و بهداشت محل زندگی خود مراجعه و بطور منظم آن را تحت نظر قرار دهید . همیشه سعی کنید رقمهای فشار خون خود را یادداشت کرده و آن را به صورت یک پرونده نگهداری کنید ، در این صورت می توانید در برنامه پیگیری منظم  وضعیت سلامتی خود روند فشار خون خود را به پزشک تان اعلام کنید.

برای جلوگیری از فشار خون بالا چه کارهایی می توان انجام داد ؟
برخی از عواملی هستند که منجر به بالا رفتن فشار خون می شوند از جمله :  سیگار کشیدن ، کلسترول خون بالا ، اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی . بنابراین شما می توانید برای کمک به جلوگیری ازافزایش فشار خون اقدامات زیررا انجام دهید :

–          پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب

–         ورزش (که در وهله اول باید با پزشک خود مشورت داشته باشید )

–         ترک سیگار ( یا شروع آن هرگز ! )

–         کاهش وزن اضافی

–         محدود کردن مصرف نمک

–         عدم مصرف مشروبات الکلی

اگر کسی متوجه شود که ازمدتها قبل فشار خون او بالا بوده است  ، چه کار باید بکند ؟


یادتان باشد : تا وقتی که شما فشار خون بالا دارید ، در معرض خطر هستید . بنابراین باید سریع برای کنترل آن برنامه ریزی کنید . در درجه اول  ، دستورات پزشک خود را بطور جدی پیگیری کنید . اگر پزشک بر ای شما دارو تجویز نموده ، طبق دستور او داروهایتان را مصرف کنید . هرگز بدون مشورت با پزشک خود  مصرف داروی خود را متوقف نکنید .  مصرف داروها را در همان زمان از روز که تعیین شده ادامه دهید ، حتی یک وعده آن را هم  فراموش نکنید. همچنین توصیه های پزشک خود را درمورد یک برنامه غذایی سالم و فعالیت های بدنی بطوردقیق پیگیری نمائید .

منبع مورد استفاده :مقاله :  ” High Blood Pressure or Hypertension ” – نویسنده : پگ هیل ، RN ، CRRN – منبع : خبرنامه Pushin’ On اقتباس شده از سایت : http://www.spinalcord.uab.edu – ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی –  ( email: ohealth2007@yahoo.com) –  انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی جانبازان