۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ضرورت مناسب سازی و آموزش کارکنان هتل ها برای افراد نخاعی

سالیانه هزاران نفر در کشور ما دچار آسیب نخاعی می شوند و از این میان حدود ۱۱۰۰ نفر نام آنان در سازمان بهزیستی ثبت می شود و تعداد زیادی نیز بدون آنکه نام آنها ثبت شود بدون حمایت های مورد نیاز به سختی زندگی می کنند. حدود ۹۰۰۰ نفر در حال حاضر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و حدود ۲۰۰۰ نفر از جانبازان نیز از آسیب نخاعی رنج می برند و در کل کشور حدس زده می شود بیش از پنجاه هزار نفر فرد نخاعی وجود دارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است که همه ما با وقوع یک حادثه در معرض خطر آسیب نخاعی قرار داریم و متاسفانه تلاش های لازم جهت مناسب سازی جامعه نیز برای حضور فعالانه افراد نخاعی صورت نگرفته است، به گونه ای که هر کسی که نخاعی می شود گویی وارد دنیای جدیدی می شود که برای زندگی در این شرایط جدید باید به مبارزه ای سخت بپردازد.
جامعه ایران به سوی سالمندی به پیش می رود و در بیست سال آینده جمعیت سالمندان کشور به حدود هفت برابر می رسد که بخشی از آنان مجبور به نشستن بر روی صندلی چرخدار خواهند بود و این خود دلیل دیگری بر اهمیت مناسب سازی جامعه برای افراد ویلچر سوار است.

ناتوانی در ارائه خدمات در زمینه های مختلف از جمله ، امور تفریحی و رفاهی باعث خواهد شد که این عزیزان در انزوا بسر برده و این خود ضربه سختی بر سلامتی این عزیزان خواهد بود و به جای آنکه این عزیزان به افراد سالم و توانمند تبدیل شوند و در پیشرفت جامعه مشارکت فعال داشته باشند، به افرادی بیمار و نیازمند تبدیل خواهند شد که علاوه بر تاثیرات نامطلوب روانی بر روی نزدیکان، هزینه های سنگینی را نیز بر جامعه تحمیل خواهند نمود و این تاوان فراموشی جامعه نسبت به این عزیزان است.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند زمینه ساز حضور فعالانه افراد نخاعی باشد، آماده نمودن هتل ها، مراکز اقامتی و تفریحی برای این عزیزان و خانواده آنان است. برای دستیابی به این هدف مهم، اولین قدم آموزش کارکنان و دست اندرکاران این گونه مکان هاست ، به گونه ای که فرد نخاعی بتواند در هنگام مسافرت با آرامش خاطر در مکان های اقامتی و هتل ها حضور یافته و از مسافرت خویش لذت ببرد و این خود باعث رشد سلامت جسمی، روانی فرد نخاعی خواهد شد. در این رابطه لازم است مجموعه ای از مطالب ضروری جهت شناخت کارکنان در خصوص افراد نخاعی تهیه و در بین تمامی هتل ها و مراکز اقامتی توزیع گردد و همچنین لازم است تمامی مسوولین و کارکنان هتل ها با مطالعه این مطالب، شناخت لازم را در خصوص آسیب نخاعی کسب کنند و حتی پیشنهاد می گردد سازمان های متولی پس از کسب شناخت و انجام آزمون از کلیه کارکنان، گواهی ” هتل دوستدار افراد نخاعی ” را به هتل مربوطه اعطاء کرده و دریافت این گواهی برای تمامی هتل ها و مراکز اقامتی دارای امتیاز تلقی گردد تا بدین وسیله کارکنان آنها بتوانند در هنگام برخورد با افراد نخاعی، ارتباط منطقی و درست و به همراه احترام برقرار کرده و آنگاه با مناسب نمودن شرایط، بهترین خدمات را به وی ارائه دهند .

بخاطر داشته باشیم همه ما می بایستی با سرعت برای رسیدن به این هدف تلاش نماییم، چرا که امروزه فاصله سالم بودن و دچار آسیب نخاعی بسیار وسیع نیست ، بلکه این فاصله چه بسا از مو باریکتر است. پس بکوشیم جامعه را برای آینده ای بهتر مهیا کنیم.

****

منبع: مقاله ” ضرورت مناسب سازی هتل ها و آموزش کارکنان برای افراد نخاعی ” – تالیف : سمیه اردلان – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی – مهر ۱۳۸۶