۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ضرورت بکارگیری اتوبوس های مجهز و مدرن مسافرتی برای افراد نخاعی کشور

امروزه بخش زیادی از مردم ما در شهرهای بزرگ و در آپارتمانها زندگی می کنند و از طرفی به علت ضعف در سیستم شهرسازی ، دیگر جایی برای فضای سبز در محیط های آپارتمانی پیش بینی نشده است.
برای حفظ سلامتی و تندرستی مردم جامعه، حضور در فضاهای سبز و طبیعی و بهره مندی از مناطق خوش آب و هوا بسیار ضروری است.
در حال حاضر علمی به نام طبیعت درمانی در حال مطرح شدن است که متخصصین آن بیان می کنند، بعضی از بیماریها در انسان به علت دوری از محیط های طبیعی و سرسبز ایجاد می شود که تنها با رفتن در دل طبیعت قابل برطرف شدن هستند و این دوری از طبیعت در دل شهرها، باعث شده است که میل شدیدی در بین مردم ما برای حضور در فضای سبز و سفر کردن پدید آید، به گونه ای که در هر فرصتی که رخ می دهد، مردم تلاش می کنند سفر کرده و به نقاط خوش آب و وهوا بروند. برای افرادی که سالم بوده و نقص جسمانی ندارند، سفر کردن با موانع کمتری روبرو است. ولی برای افرادی که نخاعی هستند شاید به جرأت بتوان گفت، سفر به یک مشکل و معضل اساسی تبدیل شده است. شاید یکی از گزینه ها که فرد نخاعی بتواند راحت تر با کمک آن سفر کند، اتوموبیل شخصی است که در بسیاری از موارد راننده این اتوموبیل از همراهان فرد نخاعی خواهد بود و اگر در بین سفر نیز مشکلی برای او رخ دهد، معلوم نیست با چه معضلاتی روبرو می شود.

یک فرد نخاعی به علت مشکلات بسیار زیادی که دارد نیاز او و خانواده اش به سفر، چندین برابر یک فرد عادی است و متاسفانه علیرغم وجود دهها هزار نخاعی در سطح کشور، با این سئوال روبرو هستیم که چرا نباید یک حمل و نقل زمینی مسافرتی مدرن برای مسافرت افراد نخاعی در سطح کشور داشته باشیم؟ این یک معضل اساسی است که در نهایت صدمات جبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی فرد نخاعی و خانواده او وارد می سازد و در این رابطه نهادهای دولتی باید به یک تصمیم گیری نهایی دست یابند و چاره ای بیندیشند. برای مثال پیشنهاد می شود، شرکت هایی نظیر واحد گشت شرکت واحد که دارای قابلیت بالایی هستند ، در زمینه جابجایی مسافران و خدمات رسانی افراد نخاعی فعال شده و اتوبوس های مدرن و مجهز ویژه افراد نخاعی خریداری نمایند و سازمان های دولتی متولی افراد نخاعی با خرید خدمت از این اتوبوس ها، زمینه سفر را برای افراد نخاعی فراهم نمایند. در صورت فراهم شدن دو عامل مهم یعنی وجود اتوبوسهای مدرن و مجهز و مکان های اقامتی مناسب سازی شده. آژانس های ایرانگردی قادر خواهند بود با ایجاد تورهای مسافرتی ویژه افراد نخاعی شرایط سفر را برای این عزیزان مهیا نمایند و آنان بتوانند از این نعمت بزرگ بهره مند شوند. چه بسا عزیزانی نظیر جانبازان نخاعی که برای دفاع از کشور فداکاری های فراوان کرده و اکنون علاقمند هستند که این سرزمین زیبا و پهناور را سیر و سیاحت کنند و بی شک هر سازمانی که بتواند اقداماتی را جهت مهیا نمودن سفر در این دسته از اعضای جامعه ، آغاز نماید ، کاری بزرگ و ماندگار را به انجام رسانده است که سبب خواهد شد بخشی از جامعه ما دلبستگی های بیشتری به این آب و خاک پیدا کنند و همبستگی های ملی افزایش یابد.

****

منبع:مقاله: “ضرورت بکارگیری اتوبوس های مجهز و مدرن مسافرتی برای افراد نخاعی کشور “-تهیه کننده : مرکز ضایعات نخاعی جانبازن -www.isaarsci.ir – انتشار تیرماه ۱۳۸۷