۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

سوندهای خارجی مردانه

سوندهای خارجی مردانه ، که به عنوان سوند کاندومی شناخته می شود ، برای مردانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند ، کاربرد دارد . این وسیله یک روکش ساده است که درست همانند یک کاندوم ، روی آلت تناسلی کشیده می شود . انتهای سوند ادراری خارجی ، به یک لوله تخلیه وصل می شود که جریان ادرار را به داخل کیسه ادرار هدایت می کند . بسیاری از مردم ، سوندهای کاندومی را به سوندهای دائمی ترجیح می دهند ؛ چرا که برای استفاده از سوند پایدار لازمست سوند ازطریق فرو بردن به داخل مجرای آلت ، داخل مجرای ادرار کار گذاشته شوند . بنابراین ، استفاده از سوندهای خارجی برای مردان ، بسیار ساده و آسان تر است ، چراکه  فقط لازم است روی آلت کشیده شوند .

انواع سوندهای خارجی مردانه

سوندهای ادراری خارجی درانواع و اقسام مختلف موجود هستند . بطورکلی این سوندها بر اساس جنس ، شکل و نوع چسبندگی متفاوت هستند .

بر اساس جنس : لاتکس ، سیلیکون ، PVC و PU

بر اساس شکل : یک تکه ، دو تکه

بر اساس چسبندگی : غیر چسبنده ، خود چسبنده

انواع سوندهای خارجی – بر اساس مواد سازنده

بر اساس نوع مواد استفاده شده در ساخت آنها ، چهار نوع سوند مردانه وجود دارد که عبارتند از : لاتکس ، سیلیکون ، پلی وینیل کلراید و پلی اورتان .

 

لاتکس

لاتکس یک محصول بسیار نرم و انعطاف پذیر است . سوند های کاندومی خارجی که از لاتکس تشکیل شده اند ، به دلیل انعطاف پذیری بالا ، براحتی روی آلت تناسلی کشیده می شوند . همچنین ، احساس می شود که روی پوست بسیار نرم هستند.

 

 

سیلیکونی

سیلیکون یک ماده جامد ، شفاف ، دارای قابلیت تبادل هوایی و سازگاربا بدن است. برای کسانی که نسبت به لاتکس حساسیت دارند، سوندهای ادراری خارجی سیلیکونی می توانند یک جایگزین عالی باشند. شفافیت  و سازگاری آنها  با پوست اجازه می دهد تا کاربران آنها بتوانند پوست خود را بازرسی و از هر گونه تحریک و یا مشکل پوستی آگاه شوند  .

لاتکس

PVC یا پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید یک پلیمر پلاستیکی مصنوعی متشکل از مواد مقاوم است که می تواند در برابر ادرار و نیروهای مکانیکی مقاومت کند . سوند خارجی PVC ممکن است در طولانی مدت اثرات بیولوژیکی خطرناک داشته باشد.

سیلیکونی

پلی اورتان (PU)

پلی اورتان  نیز درست همانند انواع  PVC، یک ماده مصنوعی است . با این تفاوت که سوندهای کاندومی PU نازک تر هستند . از این رو ، راحتی بیشتری نسبت به سایر مواد فراهم می کنند. بیشتر سوند های بدون لاتکس از PU ساخته شده اند .

انواع سوندهای خارجی – بر اساس شکل

سوند های خارجی مردانه را می توان بر اساس شکل به انواع یک تکه یا دو تکه تقسیم بندی کرد .

یک تکه

این نوع سوندهای خارجی مردانه از یک قطعه واحد تشکیل شده اند و برای استفاده از آنها ،  فقط لازمست روی آلت کشیده شوند . پوشیدن دو یا چند قطعه نیازی به تلاش خاصی وجود ندارد .

یک تکه

دو تکه

سوندهای خارجی ادراری دو تکه ،  از دو قسمت تشکیل شده است . یک قسمت بر روی آلت تناسلی پوشیده شده و در آنجا باقی می ماند . قسمت دیگر یک نوک تخلیه قابل جابجایی است که به لوله تخلیه ادرار وصل شده است.

 

انواع سوندهای خارجی – بر اساس چسبندگی

دو نوع سوند خارجی براساس نوع خاصیت چسبندگی وجود دارد :

  • سوند خارجی غیر چسبنده
  • سوند خارجی با خاصیت چسبندگی .

سوندهای بدون خاصیت چسبندگی

این نوع سوندها هیچگونه خاصیت چسبندگی ندارند و برای کار گذاشتن آنها روی آلت لازم است از چسب های پوستی ، نوار چسبهای یک طرفه یا دو طرفه یا نوار های فوم کمک گرفته شود . چسبهای مخصوص پوست ، قبل از کارگذاشتن سوند بکار برده می شوند . نوارهای چسبنده نیز برای اتصال سوند به آلت تناسلی استفاده می شوند . فومهای با قابلیت استفاده مجدد و نوار های کشی ، مواقعی استفاده می شود که نیاز به تعویض مکرر سوند وجود دارد .

سوندهای بدون خاصیت چسبندگی

سوندهای دارای قابلیت چسبندگی

این نوع از سوند های خارجی دارای یک لایه نازک چسبنده در سطح داخلی خود هستند که به اتصال سوند به آلت تناسلی کمک می کند . این سوندها به سادگی به سمت بالا رول شده و سپس و به آرامی فشرده می گردند تا در جای خود ثابت شوند.

سوندهای دارای قابلیت چسبندگی

سوند با اندازه مناسب تهیه کنید  !

برای تهیه سوند خارجی با اندازه مناسب ، لازمست که قبل از هر کار  دور آلت تناسلی اندازه گیری شود. برای گرفتن اندازه مناسب دور آلت ، باید اندازه گیری در جایی از آن انجام شود که دارای بزرگترین قطر است . بیمار باید روی لبه تخت یا صندلی نشسته و کمی پاهای خود را باز کند. در این موقعیت ، بهترین اندازه گیری را می توان گرفت . نیازی به اندازه گیری طول آلت تناسلی نیست . معمولا” سوندهای کاندومی روی طول اکثر آلت تناسلی به خوبی تثبیت می شوند ، به جز درمواردی که آلت ، حالت تو رفتگی داشته باشد باشد یا خیلی کوچک باشد  .

اگر بین دو اندازه موجود سوند ، تفاوت زیادی وجود داشته باشد ، باید برای تثبیت بهتر و محافظت در برابر نشت ادرار ، اندازه کوچکتر انتخاب شود .همانطور که ذکر شد ، سوند های خارجی از مواد انعطاف پذیر هستند و به راحتی دراطراف آلت تناسلی تثبیت می شوند . انتخاب سوند بزرگتر از دو سایز می تواند باعث نشت ادرار و مشکلات بهداشتی حاصل ازآن شود .

سوند با اندازه مناسب تهیه کنید !

طرز استفاده از سوند خارجی

  1. قبل از هر اقدام ، ابتدا باید دستهای خود را با صابون و آب بشویید.
  2. آلت تناسلی را با صابون و آب  ،  بشویید. آن را آب کشی کرده و خشک کنید . قبل از استفاده از سوند ، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید ، تا آلت تناسلی کاملا”  خشک شود.
  3. موهای ناحیه آلت تناسلی را با قیچی بردارید تا از چسبیدن به چسب جلوگیری شود . همچنین می توانید از یک حوله کاغذی که وسط آن دارای سوراخ است ، استفاده کرده و آن را روی آلت تناسلی قرار دهید. این کار باعث می شود که موها به سوند نچسبند  .
  4. اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه قرمزی یا نقطه تحریک شده در آلت تناسلی وجود نداشته باشد.
  5. اگر کسی ختنه نشده باشد ، باید پوست آن ناحیه را پائین بکشد تا آلت در وضعیت عادی قرارگیرد .
  6. برای افزایش چسبندگی و برداشتن آسان سوند ، می توانید از یک خشک کننده محافظ پوست استفاده کنید ، اما بعد از استفاده از آن ، اجازه دهید کاملا” خشک شود .
  7. پس از قرار دادن سوند روی آلت ، یک کیسه تخلیه برای جمع آوری ادرار انتخاب نموده و انتهای آن را به سوند کاندومی وصل کنید .
  8. برای چسبیدن سوند به آلت ، بسته به نوع سوند ، از یکی از روش های زیر انتخاب کنید :

چسب نواری یک طرفه

چسب نواری یک طرفه

  1. سوند را روی آلت تناسلی قرار داده ، حدود ۱ تا ۱٫۵ اینچ ( حدود ۵/۲ تا ۳ سانت ) بین سوند و نوک آلت تناسلی را در نظر بگیرید .
  2. به آرامی سوند را روی کل طول آلت تناسلی باز کنید .
  3. از یک سمت نوار چسب ، کاغذ روکش آن را بردارید .
  4. از سر آلت تناسلی شروع کرده و نوار چسب را به صورت مارپیچی به سمت پائین آلت بچسبانید . خیلی سفت نکنید ، چرا که ممکن است باعث محدود شدن گردش خون شود .

چسب نواری دو طرفه

چسب نواری دو طرفه

  1. از یک طرف نوار چسب ، آستر کاغذی را بردارید .
  2. فقط از پشت سر آلت تناسلی شروع کرده و نوار چسب را روی طول آلت تناسلی بپیچانید .
  3. سپس آستر کاغذ را از سمت دیگر نوار بدارید و به صورت مارپیچی ادامه دهید ، بطوری که انتهای نوار با هم لب به لب شود . فراموش نکنید که محکم بستن نوار می تواند جریان خون را مختل کند.
  4. سوند کاندومی را روی سر آلت تناسلی قرار داده و فاصله ای بین ۱ تا ۱٫۵ اینچ ( حدود ۵/۲ تا ۳ سانت )   بین سوند و نوک آلت در نظر بگیرید .
  5. سوند را به آرامی روی کل آلت تناسلی کشیده و آن را به آرامی فشار دهید تا بطور ایمن تثبیت شود .

 

سوند خود چسب

  1. به آرامی آلت تناسلی را بکشید و سوند خارجی خود چسب را روی آلت به طرف پائین باز کنید .
  2. سوند را فشار داده تا حباب های هوا یا چروکهای آن از بین برود . این کار باعث می شود یک حالت درز بندی ضد آب ایجاد شود .
  3. برای ثابت کردن این نوع سوند ، نباید از چسب نواری یا چسب پوستی استفاده کنید .

 

برداشتن سوند خارجی

  1. آب گرم را برداشته و یک لیف داخل آن خیس کنید . آن را روی آلت تناسلی گذاشته و اجازه دهید چند دقیقه روی آن بماند . این کار باعث می شود چسب آن آزاد شود .
  2. سوند خارجی را بصورت رول بردارید . هنگام برداشته شدن سوند ، چسب نیز با آن بیرون می آید .
  3. برای برداشتن باقی مانده چسب ، آلت تناسلی را با صابون و آب بشویید. از به کاربردن پاک کننده های قوی بر روی پوست پرهیز کنید ، چراکه این کار ممکن است موجب آسیب یا ترک پوست شود .
  4. در انتها ، برای جلوگیری از الودگی ، دوباره دست ها را با آب و صابون بشویید .