۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سامانه تایپ گفتاری فارسی-با خواندن متن آن را تایپ نمایید

کمک به افرادی که بر اثر بلایای طبیعی یا مصنوعی معلول شده‌اند -که ممکن بود (و ممکن است) ما هم یکی از آنها باشیم- بر همگان لازم است. امروزه پیشرفت سریع تکنولوژی‌های مختلف، در کنار بهبود سطح رفاه و آسایش عامه مردم، موجب برآورده شدن برخی از نیازهای معلولین نیز شده است.

رایانه‌ها به عنوان یکی از جلوه‌های تکنولوژی امروزی، در کاربردهای زیادی مورد استفاده معلولین قرار گرفته و آنها در انجام امورات روزمره، آموزش و اشتغال یاری می‌نمایند. سیستم‌های بازشناسی یا تشخیص خودکار گفتار (Automatic Speech Recognition) به عنوان یکی از زمینه‌های دانش هوش مصنوعی بسیاری از کارهای غیرممکن را برای معلولین ممکن ساخته است.

گفتار برای انسان‌ها همیشه ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برقراری ارتباط بوده و هست و سیستم‌های تشخیص گفتار ارتباط گفتاری با رایانه‌ها (یا سایر ماشین‌ها) را امکان‌پذیر ساخته‌اند. این سیستم‌ها که گفتار انسان را به متون تایپ شده معادل و یا فرامین متناسب تبدیل می‌کنند، علاوه بر استفاده توسط افراد عادی، افراد نابینا و ناتوان حرکتی را قادر می‌سازد تا درخواست‌های خود را به جای استفاده از ماوس و یا صفحه کلید به صورت گفتاری و از طریق میکروفون به رایانه وارد کنند یا اینکه وسایل منزل و داخل خودرو را با فرامین صوتی کنترل نمایند. آموزش ناشنوایان را با تبدیل گفتار معلم به حرکات ایما و اشاره امکان‌پذیر می‌سازد، افراد نابینا را قادر به استفاده از ماشین‌هایی که نیاز به ورود اطلاعات و تعامل دارند (مانند تلفن‌بانک‌ها) را ممکن می‌سازد.

سیستم‌های تشخیص خودکار گفتار و معلولین

سیستم‌های تشخیص خودکار گفتار کاربردهای بسیار وسیعی دارند. از آنجا که در همه کاربردهایی که ارتباط بین انسان و ماشین مورد نیاز باشد (و تقریباً در همه موارد چنین نیازی وجود دارد)، سیستم‌های بازشناسی گفتار انسان را قادر به برقراری این ارتباط می‌سازند. از این‌رو دامنه کاربردهای این تکنولوژی چه به تنهایی و چه به صورت ترکیبی با سایر تکنولوژی‌ها می‌تواند بسیار وسیع باشد. برخی از کاربردهای این تکنولوژی با رویکردی به معلولین عبارتند از:


تایپ گفتاری و سیستم دیکته : با تایپ گفتاری دیگر احتیاجی به تایپ نمودن متون با صفحه کلید نیست بلکه می‌توان اطلاعات را برای سیستم به صورت گفتاری بیان کرد و کار تایپ به صورت خودکار انجام می‌گیرد. این امر می تواند باعث افزایش سرعت ورود اطلاعات و افزایش سرعت تایپ گردد و می‌تواند در کاربردهایی مانند تایپ متن نامه و گزارش به کار گرفته شود. معلولین حرکتی و بینایی می‌توانند به کمک این سیستم به راحتی متون خود را تایپ نمایند و علاوه بر رفع نیازهای شخصی، این مساله می‌تواند در بعد اشتغال به آنها کمک کند.


سیستم‌های تلفنی: قابلیت گفتاری در سیستم‌های تلفنی خودکار که هم اکنون با سیستم تُن فعال می‌باشند می‌تواند به کار گرفته شود. امکان استفاده از گفتار در این سیستم‌ها با توجه به سریع‌تر نمودن و راحت‌تر نمودن ارتباط، می‌تواند ارزش این سیستم‌ها را دو چندان نماید و افراد معلول را قادر به استفاده از این سیستم‌ها نماید. این تکنولوژی می‌تواند در همه کاربردهای سیستم‌های تلفنی منشی‌های تلفنی (جهت متصل نمودن تماس گیرنده با یک فرد یا یک بخش با بیان گفتار نام فرد یا بخش)، سیستم‌های IVR، سیستم‌های ارتباط با مشتری و CRM، سیستم‌های تلفن بانک، سیستم‌های اطلاع رسانی تلفنی، قرآن تلفنی، دایرکتوری‌های گویای تلفنی، فرم‌های تلفنی و نظر سنجی‌های تلفنی، رزرواسیون تلفنی با شبیه سازی مکالمه انسانی، دایرکتوری‌های تلفنی با بیان نام فرد یا موسسه، سیستم‌های خودکار رزرو بلیط (در پایانه‌های حمل و نقل، سینماها، تئاترها) و . . . به کار رود.

تشخیص فرامین و دستورات صوتی : استفاده از گفتار به صورت دستورات صوتی برای کنترل و یا انجام کارها می‌تواند جایگزین کلیدها گردد و کارهای غیر ممکن را برای معلولین حرکتی و بینایی عملی‌تر و بسیار راحت‌تر انجام دهد. برخی از این کاربردهای مهم این حالت عبارتند از: اجرای برنامه‌های رایانه با گفتن نام آنها، کنترل لوازم خانگی با دستورات صوتی، اتوماسیون اداری و خانگی مثل در ساختمان‌های هوشمند، فرمان دادن به ربات‌ها و وسایل صنعتی، فرمان‌های صوتی در خودرو، کنترل برنامه‌های کامپیوتری مثل office و …، فرم‌های گویا برای ورود اطلاعات با فرامین صوتی، تشخیص اعداد، ورود اطلاعات، کیوسک‌های اطلاعات، دستگاه‌های خود پرداز بانک‌ها و موارد مشابه.

کاربرد مربوط به معلولین شنوایی: یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیستم‌های تشخیص گفتار استفاده از آن برای معلولین شنوایی است. تبدیل گفتار به حرکات ایما و اشاره یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها جهت آموزش و ارتباط گفتاری با ناشنوایان است که منجر به ایجاد ارتباط راحت دیگران با فرد ناشنوا می‌گردد. در این سیستم گفتار فردی که در حال صحبت کردن با فرد ناشنواست، ابتدا توسط سیستم تشخیص گفتار به متن معادل تبدیل می‌شود و سپس کلمات تایپ شده به حرکات ایما و اشاره معادل تبدیل می‌شود و روی صفحه نمایش مربوط به فرد ناشنوا نمایش داده می‌شود.

نویسا: سامانه تشخیص گفتار فارسی

نویسا نرم‌افزار تشخیص گفتار زبان فارسی است که توسط شرکت عصر گویش پرداز توسعه داده شده است. از این موتور می‌توان کلیه سیستم‌های مبتنی بر تکنولوژی تشخیص گفتار را برای زبان فارسی استخراج نمود. سامانه تایپ گفتاری نویسا که اولین سیستم کاربردی تایپ گفتاری (دیکته) زبان فارسی است، از این موتور استخراج شده است.

با سامانه تایپ گفتاری زبان فارسی دیگر نیازی به تایپ یا نوشتن متن نیست، شما می‌توانید تنها با خواندن متن، آن را تایپ نمایید. از نویسا می‌توان درتایپ هرگونه متنی که مستلزم تایپ با صفحه کلید است، استفاده کرد. استفاده از این سامانه برای معلولین، آنها را قادر به تایپ متون و نوشته‌های خود با کمترین حرکت دست می نماید. واضح است که علاوه بر معلولین، نویسا را می‌توان در کاربردهای اداری برای تایپ نامه‌های اداری و شخصی، نوشتن تایید (پاراف) نامه‌ها، نوشتن گزارش‌ها و غیره استفاده کرد که در این صورت مزایای چون افزایش سرعت و کارایی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ را به دنبال دارد.

برخی از ویژگی‌ های سامانه نویسا در زیر آورده شده است:
دقت تشخیص بسیار بالا
تایپ سریع متون، همزمان با صحبت گوینده
امکان نوشتن در تمام محیط‌های تایپی (مانند Word، سیستم‌های اتوماسیون و …)
قابلیت تایپ اعداد و علائم نگارشی (مانند نقطه، علامت سؤال و …) با گفتار
شامل تمامی کلمات پرکاربرد زبان فارسی
قابلیت یادگیری لهجه و لحن بیان گوینده و ایجاد پروفایل شخصی برای هر گوینده
توانایی تطبیق با شرایط محیطی جدید و حفظ کارایی در شرایط نویزی
امکان افزودن کلمه جدید به واژگان نرم‌افزار توسط کاربر
قابلیت تخصصی نمودن دایره کلمات برای کاربردهای خاص
نصب نرم‌افزار به صورت تک نسخه یا تحت شبکه

لازم به ذکر است که شرکت عصر گویش پرداز جهت آشنایی علاقمندان به خرید این نرم افزار ، به مدت ۱۵ روز این نرم افزار را بر روی رایانه علاقمندان به صورت آزمایشی نصب خواهد کرد و در صورت تمایل خریدار ، اقدام به فروش آن خواهد کرد. شماره تلفن تماس شرکت : ۶۶۰۰۳۷۱۰-۰۲۱

منبع:مقاله ” سامانه تایپ گفتاری فارسی-با خواندن متن آن را تایپ نمایید” –تهیه کننده : هادی ویسی-شرکت عصر گویش پرداز