۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سازگاری با از دست دادن قدرت تحرک در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی

سازگاری با از دست دادن قدرت تحرک در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی

افرادی که در حال سازگاری با مشکل کاهش یا فقدان قدرت حرکتی هستند ، با یکسری چالشهای روانی و عاطفی مانند غم و غصه مواجه می شوند . طبیعی است که این افراد قبل از رسیدن به سازگاری ، موضوعاتی مانند انکار، عدم اعتقاد ، غم و خشم و از این قبیل موارد را تجربه می کنند . اما هر کسی با این احساسات بطورمتفاوتی رفتار می کند.

نکته مهمی که بیماران ، اعضای خانواده و دوستان آنها باید به آن توجه کنند این است که آنها باید به یاد داشته باشید که سازگاری با ناتوانی هایی مانند از دست دادن  قدرت حرکتی  ، نیاز به ” گذشت زمان ” و ” پشتیبانی ” دارد.

معمولا” در مراکز توانبخشی ، کمکهای ابتدایی ، از طریق سرپرست تیم توانبخشی ارائه می شود ، و یا اینکه از طریق مشاوره افرادی همچون روانشناسان و مددکاران و  رهبران مذهبی آمادگی های روحی روانی در فرد آسیب دیده ایجاد می شود .

البته یکسری گروه های مشاوره و پشتیبانی خصوصی نیز وجود دارند که در صورت در خواست خود فرد یا خانواده او می توانند به بیمار، کمکهای  لازم فکری و آمادگی های ذهنی را ارائه دهند . یا اینکه ممکن است شما را به شخص دیگری بسپارند که با مشکلات ناتوانی یا از دست دادن قدرت تحرک خود سازگار شده است .

استفاده از تجهیزات حرکتی و مناسب سازی منزل

بکارگیری تجهیزات کمکی می تواند ، جابجایی و اجرای فعالیت های روزمره خانه را برای فرد ناتوان راحت تر کند . اگر شما یا یکی از عزیزان تان ، دارای مشکلات حرکتی هستید ، یک متخصص کاردرمانی می تواند نیاز های مربوط به وسایل حمل و نقل و مناسب سازی خانه شما را ارزیابی نموده و تجهیزات کمکی متناسب با وضعیت شما را تعیین نماید . از جمله وسائل و تجهیزاتی که می توانند به مناسب سازی خانه شما کمک نمایند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • دستگیر های میله ای برای گرفتن دست
  • رمپ برای دسترسی ویلچر
  • بالابر پلکان یا بالابر ویلچر
  • تجهیزات ارتباطی برای پاسخگویی به درب
  • عریض کردن چارچوب درب ها برای دسترسی ویلچر
  • انواع هشداردهنده ها یا سنسورهای سقوط و حرکت
  • وغیره

در هر حال بسته به موقعیت مالی خود می توانید از تجهیزات مختلف استفاده نمائید . درهر حال بهتر است قبل از هر گونه اقدامی ، با مراجعه به مراکز محلی و دولتی ، وضعیت شما بررسی شود .