۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

راهنمای ایمنی استفاده از ویلچر

 

ویلچر وسیله ای است که ضمن کمک به جابجایی افراد ناتوان و ایجاد استقلال برای آنها ، نیازمند رعایت یکسری نکات ایمنی می باشد تا از بروز حوادث و عوارض احتمالی جلوگیری شود . در زیر مهمترین نکات ایمنی هنگام استفاده از ویلچر ذکر شده است :

۱٫دفترچه دستورالعمل کار با ویلچر را مطالعه کرده و تمام احتیاطات مربوطه مندرج در آن را به دقت اجرا کنید . اطمینان حاصل کنید که مرکز تهیه ویلچر آموزشهای خاص مربوط به مسائل ایمنی و سرویس نگهداری ویلچر جدید را به طور کامل به شما آموزش دهند .

۲٫سرویس و نگهداری منظم  ویلچر موضوع بسیار مهمی است. نگهداری ویلچر را به خوبی انجام دهید . با این کار از تصادفات و بیشتر خرابیها جلوگیری خواهید کرد .

۳٫همیشه قبل از نشستن روی ویلچر و خارج شدن از آن ، ترمز را قفل کنید . در مورد ویلچرهای برقی ، همیشه قبل از انتقال ، برق آن را قطع کنید . این کار می تواند از حرکت ناگهانی حاصل از ضربه خوردن به جوی استیک جلوگیری کند و همچنین موجب صرفه جویی در باتری می شود.

۴٫هنگامی که روی ویلچرنشسته اید، درها یا دیگر اشیاء را به سمت عقب نکشید . ممکن است درب به طور ناگهانی آزاد شده و شما به سمت دیگر واژگون شوید .

۵٫قبل از نشستن روی ویلچر یا خارج شدن از آن ، جاپائی ها را کنار بزنید .

۶٫اگر دستگیره ها و جاپائی ویلچر از نوع جداشدنی است ، اطمینان حاصل کنید که با بالا بردن دستگیره ها و کنار زدن آرام جاپائی ها ، از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنید . این کار را قبل از هر بار استفاده از آنها انجام دهید .

۷٫از قراردادن بارهای سنگین در پشت ویلچر پرهیز کنید . این کار می تواند باعث واژگونی ویلچر به سمت عقب شود .

۸٫چرخ ها یا میله های ضد واژگونی ویلچر را برندارید . آنها در پیشگیری از واژگونی رو به عقب تاثیر زیادی دارند .

۹٫ هر گونه اشیاء شل و لق را از پره های چرخها دور نگه دارید .

۱۰٫ اجازه ندهید کودکان با ویلچر شما بازی کنند . آنها باید یاد بگیرند که هرگز به ویلچر یا کنترل های آن دست نزنند . به آنها اجازه ندهید روی محفظه باتری سوار شوند  یا پا روی جاپائی ها بگذارند ؛ این کارها می تواند باعث شکسته شدن آنها شود .

۱۱٫اگر در خیابان ها تردد می کنید ، از پرچم استفاده کنید . اگر شب به خیابان ها می روید ، از چراغ های جلو و عقب استفاده کنید . بهتر است ویلچرهای رنگ روشن انتخاب کنید .

۱۲٫از بالا رفتن یا پایین آمدن از شیب ها و یا دامنه های شیب دار جلوگیری کنید . روی چنین سطحی ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و ویلچر واژگون شود .

۱۳٫مراقب لقی کاستورها ( چرخهای جلو ) باشید . این موضوع باعث ایجاد حرکتهای جانبی کاستورها می شود که معمولا” در سرعتهای بالا اتفاق می افتد . اگر کاستورها دچار لقی  شدند ، بلافاصله آنها را تعمیر یا  تعویض کنید.

۱۴٫تنظیمات ویلچر برقی خود را طوری برنامه ریزی کنید که سریعتر یا آهسته تر از آنچه که می خواهید ، حرکت نکند .

۱۵٫از حرکت در باران پرهیز کنید . ویلچرها ضد آب نیستند ودر چنین شرایطی ایمن نمی یاشند . خیس شدن ویلچرهای برقی را کنترل کنید . یادتان باشد که اصطکاک چرخ ها روی زمینهای خیس کاهش پیدا می کند .

۱۶٫مراقب باشید و به روشهایی فکر کنید که قبل از وقوع مشکلات از آنها جلوگیری کند .  در مورد وقوع موارد اضطراری از جمله نقص ترمز ها ، واژگون شدن به عقب و یا حرکت خودبخودی ویلچر برقی از قبل برنامه داشته باشید .