۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

راهنمای ارزیابی و مدیریت سقوط برای افراد نخاعی

سقوط یکی از موضوعات مهم ایمنی افراد نخاعی و ناتوان محسوب می شود . سقوط یا افتادن فرد ، در نقاط مختلف منزل و در مواقعی از جمله هنگام جابجا ئی ها از روی ویلچر به روی جاهای دیگری همچون تخت ، توالت و غیره یا هنگام انجام کارهائی مانند استحمام واز این قبیل و همچنین موقع جابجایی ها در محیطهای بیرونی از موضوعات مهمی محسوب می شود که افراد نخاعی کمابیش با آن مواجه اند که گاهی اوقات آسیبهای جبران ناپذیری را به فرد تحمیل می نماید . از این رو ضمن توجه به رعایت نکات ایمنی لازم است که همواره به موضوعات پیشگیرانه این موضوع توجهات خاص شود . دراین مقاله اشاراتی اجمالی به نکات مهم در ارزیابی سقوط شده است که می تواند شما را به اقدامات پیشگیرانه از آن رهنمود سازد .

داروهای مصرفی

داروهایی که فرد مصرف می کند ، را مورد بررسی قرار دهید . تمامی داروها ی مورد استفاده ، از هر گروهی که هستند را لیست کرده و تاثیر هر یک از آنها را بروی افراد دقیقا” مطالعه نموده و در برنامه ارزیابی سقوط مورد توجه قرار دهید .

وضعیت حرکتی فرد

یک ارزیابی کامل از وضعیت تحرک و آمد و شد فرد ، به خصوص کسانی که بدون کمک انسانی حرکت کرده یا جابجائی داشته باشید . ازجمله این افراد می توان به کسانی اشاره کرد که وسائل کمک حرکتی مانند عصا، واکر، و یا ویلچر استفاده می کنند . به خصوص در مورد وضعیت افرادی که هنگام جابجائی نیاز به کمک دارند ، و در واقع بدون کمک نمی توانند بطور ایمن بدن خود را بلند کنند .

تست بلند شدن و رفتن

اگر فردقادر به راه رفتن است ، یک ارزیابی دقیق از وضعیت بلند شدن و حرکت او به عمل آورید . برای این کار از از او بخواهید که روی یک صندلی دسته دار معمولی بنشیند ، بلند شود و ۱۰ فوت ( حدود ۳ متر ) راه برود ، بچرخد و به سمت صندلی برگردد و بنشیند . فرد باید کفش معمولی خود را بپوشد و از وسایل کمکی همیشگی خود برای راه رفتن استفاده کند .

هر گونه بی ثباتی ، عدم تعادل و یا وجود مشکل هنگام بلند شدن و یا نشستن ، یا زمان راه رفتن را جستجو کنید . میزان سطح کمک انسانی مورد نیاز برای تامین ایمنی را نیز تعیین کنید .

تست جابجائی

از فرد بخواهید که روی تخت برود و از روی آن پائین بیاید ، روی توالت بنشیند و بلند شود، و روی یک صندلی راحتی بنشیند وبلند شود . هنگام جابجا شدن تعیین کنید که آیا او ایمن است یا خیر ؟ . آیا ارتفاع تخت ، توالت ، یا صندلی نیاز به تنظیم دارد یا خیر ؟ . اگر دستگیره ای برای کمک گرفتن موجود است یا نه ؟ اگر وجود دارد آیا نیاز به تنظیم دارد یا خیر ؟ . آیا دستگاه های کمکی فرد نیاز به ارزیابی بیشتری دارند ؟ و از این قبیل موارد .

غربالگری ویلچر

برای کسی که از ویلچراستفاده می کند و یا به هر دلیل دیگری غیر از آمد و شد از ویلچر استفاده می نماید ، اندازه گیریها و ارزیابی های زیر را در مورد وضعیت استقرار او انجام دهید . بر اساس ارزیابی های بدست آمده ، تعیین کنید که آیا فرد هنگام نشستن روی ویلچر ایمن است یا خیر .

با استفاده از اندازه گیریهای بدست آمده و مقایسه با تصاویر ردیف بالا ، تعیین کنید که آیا صندلی ویلچر و دسته صندلی و سایر قسمتها ، اندازه مناسبی برای کاربر دارد یا خیر .

پس از اینکه فرد حداقل یک ساعت روی ویلچر نشست ، وضعیت او را با عکسها ی ر دیف پائین مقایسه کنید و ببینید که آیا درست نشسته است یا خیر .

در نهایت :

ارزیابی کاملی از وضعیت فرد بدست آورده و میزان ریسک او را مشخص نمائید .

 

منبع: سایت http://www.ahrq.gov –  مقاله Falls Assessment Cue Sheet – ترجمه  و تنظیم از مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران