۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رانندگی با آسیب طناب نخاعی


 

پیدا کردن تجهیزات تطبیقی ​​مناسب و وسیله نقلیه مناسب

 

افراد مبتلا به آسیبهای نخاعی به خاطر هیجان رانندگی و شتاب برای داشتن استقلال ، معمولا”  قبل ازاینکه بدانند چه نوع تجهیزاتی برای آنان و رفع نیازهایشان مناسب است ،  تصمیم می گیرند که سریع یک وسیله نقلیه خریداری کنند .

 خانم آننه هگ برگ (Anne Hegberg ) که در زمینه ی توانبخشی افراد نخاعی و ناتوان جهت رانندگی در بیمارستان توانبخشی ماریانجوی (Marianjoy )مشغول فعالیت است ، می گوید: ” یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که قبل از خرید یک وسیله نقلیه مشاوره های لازم را از متخصصین امر نمی گیرند . او ادامه می دهد :

اولین قدم این است که یک ارزیابی کامل از برنامه توانبخشی رانندگی داشته باشیم . با توجه به قوانین سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک ، آزمون های ارزیابی استاندارد در خصوص موارد زیر انجام خواهد شد :

• قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، و دامنه حرکتی آنها

• مدت زمان عکس العمل و انجام هماهنگیهای لازم

• توانائی تصمیم گیری و اجرا

• توانایی استفاده از تجهیزات تطبیقی برای رانندگی

• وضعیت بینائی و ادراک

پس از اینکه ارزیابی های لازم توسط متخصصین توانبخشی رانندگی انجام شد ، با توجه به نتایج حاصله ، بهترین تجهیزاتی که برای فرد مناسب هستند ، تعیین می گردند . از ضروری ترین تجهیزات برای رانندگی افراد مبتلا به ضایعات نخاعی می توان به انواع متنوع  کنترل کننده های دستی و فرمان اشاره نمود . امروزه گستردگی قطعات کنترل کننده باعث شده کسانی که در دستهای خود محدودیت حرکتی دارند ، یا قد و بدن آنها کوتاه تر از حد طبیعی است ، بتوانند دسترسی و تسلط بهتری داشته باشند . تجهیزات تطبیقی و کمکی برای رانندگی ،براساس سطح ضایعه ومیزان آسیب دیدگی ، و همچنین اولویتهای شخصی  مورد استفاده قرار می گیرند . به محض اینکه تجهیزات مناسب برای فرد مشخص شد ، در واقع بهترین ایده در خصوص نوع وسیله نقلیه ای مورد نیاز او  و مقدار هزینه ای لازم برای تهیه ی آن می تواند تعیین شود .

به خاطرداشته باشید که تمام  تجهیزات مناسب سازی رانندگی به یک شکل ساخته نمی شوند . از طرفی کارآ بودن  یک قطعه مناسب سازی روی یک وسیله نقلیه ، به این معنا نیست که آن قطعه روی وسیله نقلیه ی دیگر هم کار آئی دارد. نوع وسیله ی نقلیه ای که انتخاب می کنید ، باعث ایجاد  تفاوت هائی در نحوه رانندگی و مدت زمان نشستن و خارج شدن از صندلی راننده می گردد .

هگ برگ می گوید: ” بیشتر مردم تمایلی به استفاده از ون ندارند ، چرا که نشستن و پیاده شدن از صندلی آن می تواند خسته کننده باشد .”

ون ها برای همه مناسب نیستند ، اما جابجائی افراد از روی ویلچر به صندلی راننده یا رانندگی مستقیم از روی ویلچر آسان است . از این رو بیشتر اوقات ، خانم هگ برگ ونهای با اندازه ی کامل را توصیه می کند. البته احتمال دارد حتی یک مینی ون هم با وضعیت شما مناسب باشد .

البته هر کسی مادامی که بتواند خودش به تنهائی درب خودرو را باز وبسته کرده و ویلچرش را در خودرو جا دهد و  قدرت بالاتنه اش برای جابجا شدن ازروی ویلچر به  داخل خودرو نیزکافی باشد ،  می تواند با یک خودروی معمولی  ، مثل خودروهای صندوق دار نیز رانندگی کند .

در زیر برخی از لینک ها ی حاوی اطلاعات لازم درمورد رانندگی ​​و مناسب سازی وسایل نقلیه ارائه شده است :

 

منبع: http://www.facingdisability.com – تاریخ انتشار مطلب  :  ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۲  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – مهر  آبان ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران