۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

حمل ونقل آسان برای افراد ویلچری

بطورکلی سازمانهای ارائه دهنده خدمات حمل و نقل عمومی ، این وظیفه قانونی را به عهده دارند که وسایل نقلیه ، امکانات و اطلاعات خود را طوری مناسب سازی کنند که برای افراد ناتوان قابل استفاده باشند و در واقع باید تدابیری را اتخاذ کنند که از محرومیت دسترسی این کاربران به خدمات سازمانهای حمل ونقل جلوگیری شود .

با این حال قبل از هر گونه جابجائی یا سفر بهترین کار این است که ، با متصدیان سازمان حمل و نقل مربوطه تماس گرفته و مطمئن شوید که آیا آنها قادر به ارائه ی کمک های مورد نیاز شما هستند یا خیر .

خدمات سازمانهای اتوبوس رانی

تمام اتوبوس های مورد استفاده در سیستم حمل و نقل عمومی باید برای افراد دچار معلولیت ، از جمله افراد ویلچری قابل استفاده باشد . به این معنا که این قبیل افراد باید بدون مشکل چندانی قادر به سوار و پیاده شدن از آنها  بوده و بتوانند در شرایط  ایمن در داخل آنها جابجا شوند . افراد ناتوان می توانند این انتظار را داشته باشند که در کلیه اتوبوسها برای نشستن و استقرار آنها اولویت قائل شده و کف سازی با ارتفاع کم ومناسب  ، رمپ دسترسی و دستگیره برای گرفتن و نگه داشتن تدارک دیده شده باشد . در واقع اتوبوس هایی که این استانداردها را رعایت نکنند ، باید با آنهائی که قوانین مصوب را رعایت کرده اند ، تعویض شوند .

مترو

امروزه تمام واگنهائی که جدیدا” ساخته می شوند ، برای افراد ناتوان قابل دسترس هستند . اما قطارهای در حال بازسازی نیز باید بصورت مناسب سازی شده برای افراد ناتوان آماده شوند . دراین خصوص باید به موارد زیرتوجه شود :

• طبقات باید هم سطح با سکوی ایستگاهها باشند و یا رمپی وجود داشته باشند که با حذف پله ها دسترسی به سکو را براحتی امکان پذیر نمایند .

• عرض درها باید به اندازه ای باشد که کاربران ویلچر بتوانند براحتی از آنها استفاده کنند.

• دکمه هایی برای باز و بسته کردن دربها تدارک دیده شود که به راحتی در دسترس یک فرد ویلچری باشند .

• مقصد سفر هم در داخل واگنهای قطار وهم خارج از آن و همچنین بر روی سیستم عمومی آدرس ها باید نشان داده شوند .

نمونه بارز بازسازی واگنها و قطار ها را می توان در متروی لندن مشاهده نمود   :

در واقع قطار زیرزمینی لندن درجریان بازی های المپیک سال ۲۰۱۲ بطور کامل بازسازی شد تا خدمات آن هر چه بیشتر قابل دسترس باشد . بطوری که در حال حاضر خدمات زیردر این مترو ارائه می شود :

• صندلی ویژه افراد ناتوان در تمام واگنهای قطار

• اعلام صوتی ایستگاهها بصورت اتوماتیک برای ایستگاه فعلی و بعدی ، و مقصد در اکثر قطارها ( بخصوص برای نابینایان )

• تمامی کارکنان متروی لندن ( قطارزیرزمینی) به طور مساوی آموزشهای لازم در مورد افراد ناتوان را فرا گرفته اند و قادر خواهند بود در صورت لزوم به شما کمک کنند . آنها می توانند برای اجتناب از بکارگیری پله برقی به مسافران ناتوان کمک کنند .

ضمن اینکه افراد ناتوان می توانند از قبل با آنها تماس گرفته تا هماهنگی های لازم را برای رساندن آنها به مقصد انجام دهند.

منبع مورد استفاده : سایت : http://www.nhs.uk– تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آذر  آبان ماه سال  ۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران