۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

حفاظت دست برای کاربران ویلچر

اگر شما یک کاربر ویلچر هستید و ویلچر مورد استفاده شما از نوع دستی است و کنترل آن را خودتان انجام می دهید  ، می دانید که دستهایتان در این روند تا حد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند . هنگامی که از میان درهای ورودی و راهروهای خانه یا دیگر فضاهای تنگ و باریک عبور می کنید ، ممکن است دستها یا انگشتانتان دچار ضربه ، کبودی یا حتی بریدگی شوند . وقتی در خارج از منزل هستید ، ممکن است دستهایتان با هر چیزی که ممکن است به چرخ ها چسبیده باشد ، مانند خاک ، برگ یا زباله و … تماس پیدا کند . هنگام گردش چرخهای ویلچر ، دستها و انگشتان شما در موقعیت آسیب پذیر قرار می گیرند و لازم است که شما از آنها محافظت کنید .

این احتمال وجود دارد که یک فرد با سن بالا به علت کبودی و بریده شدن پوست نازک خود ، هنگام راندن ویلچر ، دچار آزردگی شود . نازکی پوست در میان سالمندان رایج است ، چرا که با افزایش سن ، لایه چربی زیر پوست کاهش پیدا می کند . همچنین مصرف برخی داروها ، از جمله رقیق کننده های خون نیز باعث می شوند که پوست افراد نازک شده و در برابر بریدگی ها و خونریزی آسیب پذیرتر شود. همچنین ممکن است به دلیل فشار و مالش مداوم دستها و انگشتان با قسمتهای مختلف ویلچر بر روی آنها تاول ایجاد شود ، ، بنابراین نیاز به حفاظت از دستها امری الزامی  است .

برای جلوگیری از ایجاد تاول ، چیزهایی مثل پودر تالک یا کرمهای مختلف از جمله وازلین می توانند پوست شما را دربرابر اصطکاکهای غیرعادی محافظت کنند . همچنین ،  پوشیدن دستکش می تواند احتمال بروز تاول را کاهش دهد .البته دستکشها باید درست انتخاب شوند و کاملا” اندازه باشند .

در اینجا چند راه حل ساده برای حفاظت از دستها ارائه شده که با بکارگیری آنها می توان از ایجاد خراشیدگی و بریدگی جلوگیری کرد :

پوست افراد مسن معمولا” به دلیل کهولت و مصرف برخی داروها نازک و ضعیف تر می شود . این نازکی پوست دردستها هم به خوبی مشهود است . در نتیجه این نواحی نسبت به کبودی و خراش حساسیت بیشتری پیدا می کنند . برخورد دست و انگشتها با اشیاء و جاهای موجود در مسیرهای تردد آنان از جمله گوشه میزها و در ودیوارهای سفت معمولا” آسیب شدیدی به پوست آنها وارد می کند . در حالی که همان برخورد ممکن است برای افراد جوان مسئله جدی ایجاد نکند و نادیده گرفته شود .

بنابراین به این افراد توصیه می شود هنگام استفاده از ویلچر دستکش بپوشند . برای این منظور دستکشهای باغبانی بدون سر انگشت می تواند مفید باشد .  البته دستکش های پارچه ای هم می توانند کاربرد داشته باشند . این دستکشها  راحت ، قابل شستشو بوده و می توان از رنگهای مختلف آنها استفاده کرد  بود ، ضمن اینکه هزینه چندانی نداشته و ارزان هستند . در هرحال بهتر است دستکشهایی پوشیده شوند که بتوان از انگشتان آنها استفاده کرد . اما برای حفاظت بهتر توصیه می شود که قسمت پشت انگشتان و کف دست دارای پوشش و لایه گذاری باشد . در زمستانها برای پوشاندن دستها از مچ دست تا آرنج ، بهتر است ژاکت های بلند آستین دار پوشیده شود . در تابستان ها برای پوشش فاصله مچ دست تا آرنج می توان از ساق دست استفاده کرد و یا اینکه یک جوراب بلند که پنجه آن را بریده شده بپوشید . این پوششها هم  راحت هستند ، هم قابل شستشو ، ضمن اینکه پوشیدن و در آوردن آنها خیلی راحت است  . این حفاظها می توانند دستها را از کف تا آرنج در برابر خراشیدگی محافظت کنند .

یک راه حل دیگر برای حفاظت از دست ها ، استفاده از دستکشهای دوچرخه سواری است . این دستکشها به سبک های گوناگونی از جمله  ، با انگشتان کامل یا نیم انگشت عرضه می شوند .  برخی از آنها ممکن است در قسمت کف دست لایه گذاری شده باشند . در بعضی دیگر یک لایه ژل در مناطق کف قرارداده شده که احتمال سایش و بریده شدن دستها را به حداقل ممکن می رسانند .توصیه براین است که سعی کنید انواع با دوام و قابل شستشوی آنها را تهیه کنید . یکسری ازدستکشهای دوچرخه هم وجود دارند که مخصوص زمستان هستند و دستها را در برابر آب و هوای سرد محافظت می کنند.

بهترین مزیت دستکشهای دوچرخه سواری این است که باعث می شوند گیرایی دستها روی دسته دوچرخه بهتر شوند . بنابراین آنها برای گرفتن حلقه چرخ ویلچر نیز بسیار کارآمد هستند . این کار به فرد کمک می کند تا بتواند ویلچر خود را بهتر کنترل و هدایت کند ، ضمن اینکه حفاظت دستها دربرابر خراش ها و بریدگی ها نیز تامین می شود .

معمولا” هزینه تهیه این نوع دستکشها بالا است . اما شما می توانید دستکش های ارزان قیمتی را در فروشگاه های بزرگ پیدا کنید یا در صورت داشتن توان مالی ، می توانید برند های گران تر را از فروشگاه های تجهیزات ورزشی تهیه نمائید .

اگر شما از خراش یا بریدگی دست یا انگشتان خود رنج می برید ، برای جلوگیری از عفونت هر آن چه لازم است انجام دهید . بهتر است محل آسیب را با باند و گاز پانسمان که به آسانی برداشته می شوند و به پوست اطراف زخم آسیب نمی زنند ، پوشش دهید .

اگر می توانید در فضای زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید . فضاهای تنگ و آسیب رسان را از محل تردد خود حذف کنید . تا حد ممکن از گذر از فضاهای تنگ و گوشه های تیز و یا سایر موانع اجتناب کنید ، تا بدین ترتیب از آسیب دیدن دست و انگشتان جلوگیری شود .

با کمی حفاظت از دستها ، می توانید با خیال راحت وایمن راهی طولانی را با ویلچر خود طی کنید .