۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمرینات دامنه ی حرکتی پس از آسیب نخاعی

طبق اعلام مرکز پزشکی هرشی (Hershey ) وابسته به دانشگاه پن استیت (Penn State University)  ، تقریبا” هر ساله ۱۰،۰۰۰ نفر در ایالات متحده دچار آسیب نخاعی می شوند  . بطور کلی ضایعه ی نخاعی به عنوان آسیبی تعریف شده که  منجر به از دست دادن برخی از کنترلهای حرکتی یا حسی بعد از آسیب نخاعی تعریف شده است . بسته به شدت ضایعه ی نخاعی ، ممکن است لازم باشد تمرینات دامنه ی حرکتی به عنوان بخشی از برنامه های توانبخشی مصدوم  در نظر گرفته شود .

نکته مهم
از آنجائی که آسیبهای نخاعی مشکلی بسیار جدی محسوب می شوند ، شما به عنوان یک فرد دچار ضایعه نخاعی جهت بازتوانی خود ، باید همیشه دستورات پزشک خود را به دقت دنبال کنید . در این راستا به احتمال زیاد پزشک ، شما را به یک متخصص فیزیوتراپ ارجاع خواهد داد تا به بهبود وضعیت دامنه حرکتی و قدرت بدنی شما کمک کند . به یاد داشته باشید که انواع تمرینات دامنه ی حرکتی و ورزشهای مخصوص مفاصل ، با توجه به شدت و محل آسیب نخاعی فرد تعیین می شوند .

 

فلکشن ( خمش ) – اکستنشن ( کشش )


فلکشن ( خمش )
تمرینات خمشی اندامها می تواند به بهبود دامنه ی حرکتی ستون فقرات شما کمک کند . شما می توانید نمونه ای از این تمرینات را با خوابیدن روی شکم و کشیدن قسمت بالا تنه به سمت بالا و نگه داشتن پایین تنه روی کف انجام دهید. مراقب باشید این کشش نباید بیش تر از حد لازم  اعمال شود  . این تمرین باید تنها زمانی انجام شود که پزشک یا فیزیوتراپ شما راهنمائی های لازم را ارائه داده باشند . اگر هنگام این تمرینات درد غیر طبیعی احساس می کنید ، باید بلافاصله از ادامه ی آن خودداری کنید .

اکستنشن ( کشش )
تمرینات کشش ستون فقرات ممکن است به عنوان بخشی از برنامه های توانبخشی شما در نظر گرفته شوند  . یکی از روشهای اکستنشن پشت این است که روی پشت بخوابید و زانوهای خود را به سمت سینه بکشید . مطمئن شوید که سر خود را بر روی یک بالش یا جسم نرم تکیه داده باشید . کشش نواحی پائین تر پشت همچنین تمرینات خمش باید به آرامی انجام شود .  متوقف در صورت تجربه درد غیر طبیعی سریع تمرینات خود را متوقف کنید . همیشه طبق دستورالعمل های ارائه شده توسط مربیان خود را دنبال کنید.

چرخش بالا تنه
یکی از تمرینات انعطاف پذیری برای کمک به بهبود دامنه حرکتی ، کشش چرخشی بالاتنه روی صندلی است . برای انجام این تمرین ، روی یک صندلی نشسته و در صورت امکان پاهای خود را دراطراف پایه صندلی ثابت کنید . بدن خود را به اطراف چرخانده  و سعی کنید پشت صندلی را بگیرید  . این نوع کشش باید به آرامی و با دقت زیادی انجام شود. دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس پیشنهاد کرده که این کشش بهتر است به مدت پنج ثانیه و با تکرار پنج بار انجام شود .

 


تمرینات برای سایر مفاصل
بسته به نوع آسیب نخاعی که دارید  ، ممکن است شما در حرکت دادن دستها و پاها ی تان  مشکل داشته باشید . به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه میامی در این موارد ، پزشک یا  فیزیوتراپ شما ، به احتمال زیاد تمریناتی را برای شما تجویز خواهد کرد که به بهبود دامنه حرکتی و مفاصل شما کمک کند . شما می توانید با حرکت دادن دست و پاها ی تان در طول دامنه حرکتی کامل آنها که با راهنمائی مراقبین شما انجام می دهید ، به اجرای آسان تر فعالیت های عادی روزمره خود کمک کنید .

 

 

References

•    Penn State University: Hershey Medical Center: Spinal Cord Injury
•    University of Tennessee: Graduate School of Medicine: Lumbar Spine Rehabilitation
•    UCLA Ergonomics: Flexibility/Stretching Exercises
•    University of Miami Medical Center: Movement Disorders in Spinal Cord Injury: Range of Motion Exercises

 

منبع مورد استفاده :
سایت : http://www. livestrong.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – شهریور  ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران