۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تجهیزات و ملزومات آشپزخانه برای افراد ناتوان

افراد دچار ناتوانی به خصوص افراد ویلچری هنگام جابجائی و کار در آشپزخانه با سختیهای زیادی مواجه می شوند . اما با طراحی و نصب یکسری تجهیزات ، و با استفاده از یکسری لوازم،  این افراد می توانند کارهایی مثل تهیه غذا ونظافت را به آسانی انجام دهند . گاهی اوقات استفاده از یکسری امکانات حتی تجهیزات کوچک و دستی می توانند در مناسب سازی آشپزخانه یک تغییر بزرگ ایجاد کنند .  بعضی از وسائل و تجهیزا ت خیلی ساده وارزان هستند ، اما یکسری از آنها برای نصب و استفاده نیاز به اقدامات خاصی دارند . با توجه به اینکه شما می خواهید چکاری انجام دهید ، یک آشپزخانه جدید طراحی کنید یا آشپزخانه قدیمی خود را مناسب سازی نمائید ، در این مقاله ایده هایی درارتباط با تجهیزات مفید برای افراد ناتوان مطرح شده که می تواند برای آنها مفید باشند :

  • ابزار مخصوص گرفتن و برداشتن اقلام آشپزخانه

وسیله ای به سادگی یک چنگک با دستگیره ای بلند باعث می شود که خیلی از اقلام آشپزخانه برای هر فرد ویلچری بطور مطلوبی قابل استفاده شود . این ابزار بلند در انتهای خود  گیره ای دارد که  با دستگیره انتهائی که در پائین دسته آن قرار دارد ، کار می کند. این تجهیزات کمک می کنند تا کسی که روی ویلچر نشسته ، به چیزهائی که در کابینت های بالائی قرار دارند ، بتوانند دسترسی پیدا کنند . این وسیله در عین سادگی ، فوق العاده مفید بوده و خیلی هم ارزان است .

  • کابینت ها

امکانات و تجهیزات ساخته شده درون کابینت ها مانند گردانهای داخل کابینت ، باعث تسهیل دسترسی افراد ویلچری به اقلام درون آنها می گردند . بدون این نوع امکانات ، دسترسی به اقلام قرارداده شده در قسمتهای عقب کابینت ها  امکان پذیر نخواهد بود . قفسه های ظروف از نوع کشوئی و دارای سبدهای نیز بسیار مفید هستند .

  • سینی

یک سینی مخصوص است که می تواند  به خوبی و بطور ایمن روی پاها قرار گیرد . این سینی از آن جمله وسائل دستی تجهیزات آشپزخانه محسوب می شوند که برای افراد ویلچری خیلی مفید هستند  . با وجود این سینی ، فرد ناتوان قادر خواهد بود آن را بطور ثابت روی پاهای خود قرار داده و چیزهائی مثل بشقابها ، غذا و لیوانها را جابجا نموده و روی میز قرار دهد .

  • لوازم بزرگ

رو گازی یکی از اقلامی است که باید به آن توجه خاص شود . معمولا” بلند کردن قابلمه و تابه از روی اجاق گاز برای یک فرد ویلچری مشکل است . روگازیهای یک تکه و مسطح اجازه می دهند که به جای بلند کردن قابلمه و تابه ها از روی اجاق ، آنها را به راحتی سر داد . اینکار باعث می شود که برداشتن وجابجائی ظروف داغ بصورت ایمن تر و آسانتر انجام گیرد .

در بین یخچالها هم  انواع سایدبای ساید مفیدتر هستند . در این یخچالها باید اقلامی که بیشتر مورد نیاز هستند ، را در قفسه های پایینی قرار داد. ضمنا” بازکردن درب باریک آنها برای افراد ویلچری آسانتر است .

 

  • سینک 

 سینک ظرفشوئی برای افراد ویلچری باید در ارتفاعی پایین تر از حد معمول نصب شود و نباید هیچ کابینتی در  زیر قرار داشته باشد . این کار باعث می شود که فرد استفاده کننده از ویلچر به خوبی به همه جای سینک دسترسی داشته باشد . شیرهای آب با دستگیره  بلند و نصب یک ظرف اسپری مایع ظرفشوئی در کنار سینک هم مفید خواهد بود . اگر سینک ها عمق نسبتا” کمتری داشته باشد ، شستشوی ظروف برای این افراد آسانتر است .

  • اتو

میز های اتو که روی دیوارنصب می شوند و قابلیت خم شدن به سمت پائین دارند . باید در ارتفاعی نصب شوند که فرد ویلچری بتواند به راحتی کار اتو زدن لباسها را انجام دهد .

  • لوازم خانگی کوچک

لوازم کوچکی مانند اجاق مایکروویو، توستر، مخلوط کن و غذا ساز باید روی ” پیشخوان یا قفسه بدون درب قابل دسترس با ارتفاع کم” قرار داده شوند . سبد لوازم آشپزخانه اگر چرخدار باشد ، می تواند تاحدود زیادی مشکل عدم دسترسی به اینگونه لوازم را حل کند. برای دسترسی به سطل زباله نوع دیواری ولمسی آن را نصب کنید که در بازکن آن در ارتفاع مناسبی قرار می گیرد .

همچنین می توانید با نصب دربازکن های دیواری در ارتفاع مناسب ، باز کردن درب بطری ها را تسهیل نمود .

منبع : سایت  http://en-maktoob.entertainment.yahoo.com  – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران