۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

تاثیر موقعیت صندلی ویلچر برای تسهیل مانورها

برقراری تعادل روی چرخ های عقب ویلچر ، تاثیر مهمی در قدرت مانور دارد . برای انجام این کار، کاربر ویلچر باید صندلی را روی چرخ های عقب بزرگ متعادل کند ، به طوری که چرخ های جلو کاملا” از روی زمین جدا شوند . این کار باعث می شود که عبور از روی موانعی مانند جدول خیابانها آسان تر شود ، و یا موانع کوچکی مانند سطوح ناهموار و یا سطوح شبکه ای برای کاربر ویلچر نادیده گرفته شود .
بلند کردن چرخهای جلو و حفظ تعادل روی چرخهای عقب ، وضعیتی است که گاهی اوقات برای سهولت حرکت از روی برخی موانع و شرایط  و با حفظ کامل تعادل کاربر ویلچر می تواند مورد استفاده قرار گیرد . محل استقرار چرخ های عقب ، بر روی سهولت برای بالا نگه داشتن چرخهای کوچک جلوئی ، می تواند تاثیرگذار باشد . در ویلچرهای معمولی معمولا” چرخها کاملا” در سمت عقب نصب می شوند ، به طوری که استفاده کنندگان از این نوع ویلچر ها برای بلند کردن کاستورها ( چرخهای کوچک جلویی ) از روی زمین ، به قدرت بیشتر و در نتیجه انرژی و تلاش زیادتری نیاز دارند.
برای پیدا کردن نقطه تعادل یک ویلچر دستی استاندارد ، باید کاستورها کاملا” از روی زمین بلند شوند ، بطوری که صندلی در یک زاویه نمایشی به سمت عقب خم شود !
ویلچرهای مخصوص کاربران فعال دارای یک صفحه محوری قابل تنظیم هستند که اجازه می دهد چرخ ها بتوانند بیشتر به سمت جلو و در زیر بدن کاربر تنظیم شوند . این موضوع نه تنها بر روی اعمال نیروی لازم برای بلند کردن چرخهای جلو  تاثیر داشته  و بلند کردن کاستورها را از روی زمین آسانتر می کند ، بلکه بر روی نحوه توزیع وزن بدن کاربر روی چرخ ها نیز نقش دارد ، که این موضوع هم به نوبه خود ، بر روی بلند کردن کاستورهای  ویلچر تاثیر می گذارد .
بطور کلی هر چه درصد بیشتری از وزن روی چرخهای اصلی ویلچر متمرکز شود ، بلند کردن کاستورها ازروی زمین آسان تر خواهد شد . در ویلچرهای استاندارد ، توزیع وزن از جلو به عقب ویلچر به نسبت ۶۰ به ۴۰ است ، در حالی که در ویلچرهایی مخصوص کاربران فعال ، این نسبت ۳۰ به ۷۰ است .
نحوه توزیع وزن بر روی مقاومت چرخش ( یعنی بر مقدار انرژی که در طول هل دادن ویلچر هدر می رود ) تاثیر می گذارد . این موضوع را می توان با توزیع  وزن ویلچر بر منطقه ای از چرخ که در تماس با زمین است ،  محاسبه نمود. برای دستیابی به حداقل مقاومت چرخش ، باید تا آنجا که امکان دارد ، وزن بدن بدون ایجاد خطر ، روی چرخ های بزرگ عقبی متمرکز شود  . اگر چرخهای جلویی ویلچر بیش از حد بلند شود ،  خطرناک خواهد بود . همیشه هنگام راه اندازی و تنظیم یک ویلچرمخصوص کاربران فعال ، باید با یک متخصص مشورت شود  .
میانگین وزن ویلچرهای مخصوص کاربران فعال ۱۲ کیلوگرم  و توزیع وزن به نسبت ۳۰ به۷۰ از جلو به عقب چرخ است . طبق محاسبه به روش توضیح داده شده در بالا ، این نوع ویلچرها دارای مقاومت چرخش ۱٫۵ هستند . اما اگر وزن یک ویلچراستاندارد دستی  ۱۸ کیلو گرم باشد ، توزیع وزن از جلو به عقب به نسبت  ۶۰ به ۴۰ است به طوری که مقاومت چرخش ۲٫۵ است .
بنابراین برای دستیابی به حداقل مقاومت ، باید تا آنجا که ممکن است وزن بر روی چرخ های بزرگتر قرار گیرد البته بدون ایجاد خطر .

 

ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  ؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت : http://www.assistireland.ie –  مقاله :   A chair that is easy to manoeuvre – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران