۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهداشت مکان برگزاری اردوهای افراد دچار ضایعه نخاعی


با توجه به اینکه اردوهای افراد دچار ضایعه نخاعی دو منظوره بوده و تحت عنوان اردوهای تفریحی – درمانی برگزار می گردد، بدیهی است مکان برگزاری اردو در درجه اول بایستی شرایط لازم را جهت دستیابی به این دو هدف مهم داشته باشد و در رابطه با مکان اردو باید به آب و هوای منطقه و محل اسکان توجه شود لذا نکاتی بشرح زیر ارائه می گردد.

آب و هوا :

بهترین آب و هوا برای محل اردوی افراد دچار ضایعه نخاعی آب و هوای معتدل می باشد چرا که در آب و هوای گرم و مرطوب ( استانهای جنوبی ) مرطوب (استانهای شمالی ) به دلیل افزایش تعریق و رطوبت زیاد پوست استعداد ابتلاء به زخم فشاری و در آب و هوای گرم و خشک (مرکزی و کویری ) و سرد به دلیل اختلالات ترمورگولاسیون Termoregolation در جانبازان ( به خصوص کوادری پلژیکها ) و نیاز به مراقبتهای خاص باعث بروز اختلالات جسمی متعدد در این جانبازان می شود . لذا بهترین اقلیم آب و هوای معتدل در فصول مناسب ( عمدتا” فصل بهار می باشد. از جمله استانهایی که چنین شرایطی دارند ( همدان ، چهارمحال و بختیاری ، کرمانشاه ، بخشی از استان فارس و شمال استان خراسان می باشد).

محل اسکان :

بهتراست دارای فضای باز و وسیع باشد.

فضای سبز کافی جهت ایجاد آب و هوای مناسب و محیط مفرح .

ساختمانها لازم است دارای رمپ پاشند.

فضای اتاقها و ورود و خروج اتاقها، توالت و حمام حتما” مناسب عبور ویلچر باشد.

فاصله بین ساختمانها و اماکن مختلف اردوگاه برای تردد ویلچر مناسب باشد ( شنی و ماسه ای نباشد ) .

ساختمانها حفاظ کافی جهت جلوگیری از ورود حشرات موذی و جانوران داشته باشند (بخصوص در مورد جانبازان کوادری پلژیک که توانایی استفاده از دست جهت دور نمودن حشرات از خود ندارند ) .

تهویه ساختمانها و اتاقها مناسب باشد ( به دلیل حفظ دمای مناسب ) .

پیش بینی کپسولهای ضد حریق در اتاق جانبازان

****

منبع : مقاله ” بهداشت مکان برگزاری اردوهای افراد دچار ضایعه نخاعیتهیه کننده : دکتر خاطری- انتشار سایت مرکز ضایعات نخاعی – شهریور ۱۳۸۷