۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

برنامه کنترل دفع مدفوع

یک برنامه مناسب برای دفع روده چیست؟

هنگامی که من در کلینیک روی بیمارانم کار می کنم، پاسخ به این سئوال خیلی متفاوت است. معمولا” بیماران در رابطه با برنامه روده ای خود ،موقعی پیش من می آیند که از به وجودآمدن تغییرات بارز در برنامه دفع روده شان شکایت داشته باشند و یا وقتی که در روده خود عوارض ناگواری رااحساس کنند ،به من مراجعه می نمایند. درمجموعه دستورالعملهای کاربردی ارائه شده درمورد مسایل بالینی ضایعات نخاعی ،یک برنامه روده ای مناسب توصیف گردیده است ( شما می توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را از سایت www.Pva.org بصورت آنلاین بدست آورید). یک برنامه روده ای کارآمد که خوب طراحی شده باشد ،حرکات خارج ازبرنامه روده را حذف و یا به حداقل ممکن می رساند و در نتیجه مدفوع بطور منظم و در زمانهای پیش بینی شده و معقولی ( طی ۶۰ دقیقه بعد از شروع برنامه روده ) دفع می شود. این نوع برنامه های روده از نفخ بیش  از حد  کولون و فشردگی و تجمع مدفوع جلوگیری می کند.
آسیب نخاعی در نحوه کارکرد روده ها تغییراتی را ایجاد می کند. مدت زمانی که طول می کشد که مدفوع در سراسر کولون حرکت کند در افراد نخاعی دو برابر افراد سالم ( غیر نخاعی ) می باشد.

داشتن حس در ناحیه مقعد و تشخیص بین گاز و مدفوع طی آسیب نخاعی مختل و یا از بین می رود. چنانچه پزشکتان داروهای مصرفی شما را تغییر دهد، نحوه تاثیر داروها بر روی روده تان را بپرسید. برنامه های مناسب دفع مدفوع برای سلامتی و بهبود حال عمومی شما بسیار حیاتی است و می تواند احساس استقلال و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

دراینجامن به شما ایده ها و روشهایی ارائه می کنم که می توانند درجهت بهبود برنامه روده شما کمک زیادی نمایند. بنابراین سعی می کنم ، اصولی را ارائه کنم که درمورد بیمارانم خیلی موثرواقع
شده اند. ازجمله:

۱- استفاده از محرکهای مکانیکی ( تحریکات دستی ) و یا مصرف محرکهای داروئی ( از جمله بیزاکودیل Biscodil ، Magic bullet, therevac ) طبق برنامه ای مشخص به تخلیه مدفوع از مقعد بطور موثری کمک می کنند.

۲- برای افراد نخاعی یک رژیم غذائی حاوی حداقل ۱۵ گرم فیبر توصیه می شود. هر گونه افزایش در مصرف فیبر بایستی بطور تدریجی انجام پذیرد. بطور کلی فیبر حرکات روده را می کند و زمان بین حرکات روده را افزایش می دهد. اگر شما از مکمل های فیبر ( از جمله قرص های متاموسیل Metamucil یا فیبرکون fibercon ) استفاده می کنید،باید مصرف مایعات خود را نیزافزایش دهید وتوجه راشته باشیدکه فیبر اضافی می تواند باعث فشردگی وتجمع مدفوع شود.بنابراین معمولا” موقعی که شما از مکملهای فیبر استفاده می کنید، من توصیه می کنم یک لیوان آب اضافی مصرف نمائید.

۳- مصرف مایعات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به میزان ۴۰ میلی لیتر ،به علاوه ی ۵۰۰ میلی لیتر در روز توصیه می شود. ( در هر روز، در حدود ۲/۱ oz به ازای هر پوند از وزن بدن به علاوه ۱۶ اونس یا بعبارت دیگر بایستی به ازای۲۰۰lbs حدود ۱۴ لیوان ۸ اونسی oz ) البته این مقدار مصرف بایستی با وضعیت کنترل مثانه شما متعادل باشد.

۴- بطورکلی درمان یبوست مزمن در افراد نخاعی بایستی با یک رژیم غذائی متعادل و مناسب، فیبر کافی و مصرف مایعات آغاز شود. فعالیتهای روزانه بایستی افزایش پیدا کند و مصرف داروهائی که می توانند باعث یبوست شوند باید کاسته یا حذف شوند. مهمترین داروهایی که باعث ایجاد یبوست 
می شوند عبارتند از داروهای مخدر ( مورفین، هیدروکودون، اکسی کودون و غیره … ) داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک ( امی تریپ تیلین، نورتریپ تیلین ، غیره …. ) و داروهای آنتی کولینرژیک
(به ندریل, آتاراکس, کلرتریمتون و غیره … ) و داروهای مثانه ( اکسی بوتینین، تولدوی دین و غیره … )

۵- یکی از چیزهائی که همیشه مورد توجه من بوده و برای یبوست تجویز می نمایم ،استفاده از دو وعده محلولهای روغنهای معدنی (درهروعده ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری مخلوط انواع روغنهای طبیعی با آب میوه ) می باشد. مواد روغنی می توانند روده را چرب کرده و باعث نرمی آن شوند ودرنتیجه از خشک شدن مدفوع در کولون جلوگیری می کنند و باعث فشردگی روده نمی گردند. معمولا” بعد از استفاده از ۲ وعده محلول روغنی، مصرف یک مسهل تاثیر بیشتری خواهد داشت.

۶- مطلب آخراینکه،چنانچه قصدداریددربرنامه تنظیم روده خودتغییری رااعمال کنید،باید درهر زمان تنها،یک تغییررااعمال کنید.این تغییر، قبل ازاینکه تغییردیگری دربرنامه داده شود،بایدحداقل یک هفته آزمایش گردد.چنانچه شما تغییرات رازودزودانجام دهید،هرگز درموردمفیدبودن یا مفیدنبودن آن مطمئن نخواهیدشد.

منبع: مترجم «مهندس عباس کاشی» – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان