۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

امتناع سازمان برنامه از اجرای موادی که مستمری معلولان را افزایش می‌دهد

مپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت از ریاست مجلس خواست تا تخصیص و تحقق اعتبارات بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و سازمان بهزیستی را پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، اعضای این کمپین طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی درخواست پیگیری تخصیص و تحقق اعتبارات بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و سازمان بهزیستی توسط ریاست مجلس شورای اسلامی از سازمان برنامه و بودجه را مطرح کردند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته است، آمده است: به استحضار می‌رساند مطابق ماده۷ و ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان باید همه معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و نیازمند، مستمری‌ای برابر با حداقل دستمزد سالانه و حق پرستاری دریافت کنند، اما سازمان برنامه و بودجه نه تنها از تخصیص بودجه این دو ماده قانونی در دو سال گذشته امتناع کرده بلکه از اجرای ماده ۷۹ قانون توسعه برنامه ششم (افزایش ۲۰ درصدی سالانه مستمری مددجویان) نیز استنکاف می‌کند.

این نامه می‌افزاید: از ابتدای سال گذشته تاکنون(فروردین ۹۸ -خرداد ۹۹)،مستمری ناچیز مددجویان تحت پوشش بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها هیچ افزایشی نداشته است. در سال گذشته مستمری مددجویان فقط از محل بودجه عمومی بهزیستی ۲۰ درصد افزایش داشته که با احتساب بعُد خانوار (تک نفره تا پنج نفره)این رقم بین ده تا بیست هزار تومان است در حالی که نرخ تورم سال گذشته بیشتر از ۴۱ درصد بوده است.

در این نامه همچنین بیان شده است که از حدود ۸۵۰ هزار نفر مستمری بگیر معلول حدود ۳۵۰ هزار نفر از دو محل بودجه عمومی بهزیستی(۶۳۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ تومان) و هدفمندی یارانه‌ها ( ۱۰۸۵۰۰ تا ۴۱۶۵۰۰ تومان) با احتساب بُعد خانوار (تک نفره تا پنج نفره)دریافت می‌کنند،حدود ۵۰۰ هزار نفر فقط از محل هدفمندی یارانه‌ها ( ۱۰۸۵۰۰ تا ۴۱۶۵۰۰ تومان)مستمری دریافت می‌کنند و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز در نوبت دریافت همین مستمری‌های ناچیز هستند. مجموع مستمری ناچیز حدود ۳۵۰ هزار نفر: تک‌نفره ۱۷۲ هزار تومان، دونفره ۲۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سه‌نفره ۳۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان، چهارنفره ۴۸۳ هزار تومان و پنج‌نفره ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. مستمری ناچیز حدود ۵۰۰ هزار نفر: تک‌نفره ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان، دونفره ۲۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سه‌نفره ۲۸۹ هزار تومان، چهارنفره ۳۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان و پنج‌نفره ۴۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

یادآوری دو نکته ضروری‌ است: نخست آنکه سال گذشته از بودجه مورد نیاز ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافت که در نهایت حدود ۷۰ درصد محقق شد و حدود ۳۰ درصد مابقی توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشد و بیم آن می‌رود که سال جاری نیز سناریو سنوات گذشته تکرار شود. دوم آنکه اعتبارات تخصیص‌یافته به موقع و طبق برنامه پرداخت نمی‌گردد و همین امر موجب سردرگمی و مشکلات مضاعفی برای جامعه هدف می‌شود. حال به نظر حضرت‌عالی با توجه به تورم روزافزون، افسارگسیخته و مشکلات مضاعف معیشتی، درمانی، توانبخشی، مراقبتی، بیکاری، مسکن و غیره، این مبالغ پاسخگوی کدام نیاز و چند روز زندگی عزتمندانه و همراه با کرامت انسانی افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان است؟.

در پایان نامه مذکور آمده است: از این رو، نظر به مراتب یاد شده و با عنایت به اختیارات نظارتی برآمده از قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی، پیگیری اجرای کامل و موثر مواد ۷ و ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت به موقع اعتبارات سازمان بهزیستی، تخصیص و پرداخت بودجه کامل مورد نیاز اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از طریق سازمان برنامه و بودجه از محضرعالی مورد استدعا است.