۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

افسردگی و آسیب نخاعی

افسردگی یک بیماری شایع می باشد که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود . هر سال از هر ۲۰ آمریکایی ( بیش از ۱۱ میلیون نفر) تقریبا” یک نفر  دچار افسردگی می شوند . اما این بیماری در بین مبتلایان به آسیب نخاعی شیوع بیشتری دارد . بطوری که از هر ۵ نفر نخاعی حدود یک ۱ نفر مبتلا به افسردگی است . تخمین زده می شود که میزان افسردگی در میان افراد مبتلا به آسیب نخاعی  دامنه ای  از ۱۱ تا ۳۷ درصد داشته باشد .

افسردگی چیست؟

افسردگی تنها ” احساس غم ” یا ” پکر بودن ” نیست.  بلکه از نظر بالینی یک اختلال جدی پزشکی  محسوب می شود ( درست مثل دیابت ، فشار خون بالا ، و یا بیماریهای قلبی عروقی که جزو اختلالات پزشکی هستند ) . افسردگی می تواند بر روی افکار ، احساسات ، سلامت جسمی و رفتارهای شما تاثیر بگذارد . بطورکلی این عارضه می تواند باعث برخی یا تمام علائم جسمی و روانی زیر شود :

■ تغییر وضعیت خواب
■ احساس پوچی یا ناامیدی
■ از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت ها
■ تغییر دراشتها
■ کاهش انرژی یا فعالیت
■ اشکال در تمرکز یا تصمیم گیری
■ احساس بی ارزشی یا خود سرزنشی
■ افکار مرگ یا خودکشی

اگر چه غمگین بودن در دوره هایی بعد از آسیبهای نخاعی طبیعی است ، اما افسردگی تمام آنچه که در بالا تعریف شده ، نیست . به خصوص زمانی که علائم بیش از یک یا دو هفته طول می کشد . باید بدانید که افسردگی تقصیر شما نیست و در اثر ضعف شخصی ، تنبلی ، یا عدم قدرت اراده ایجاد نمی شود .

علل افسردگی

اگر چه ما با اطمینان عوامل افسردگی را نمی شناسیم ، اما می دانیم که استرس های زندگی و مشکلات پزشکی می توانند باعث تغییر در مواد شیمیایی خاص مغز ، به نام انتقال دهنده های عصبی شوند. در نهایت این عدم تعادل شیمیایی با ایجاد تغییراتی در خلق و خوی ، لذت ، خواب ، انرژی ، اشتها و توانایی تمرکز همراه می گردد.

افسردگی قابل درمان است و باید درمان شود

نقطه مثبت افسردگی این است که علائم آن را تقریبا” همیشه می توان با داروهای ضد افسردگی یا انواع خاصی از مشاوره ، و یا هر دو درمان نمود .

درمان افسردگی موضوع مهمی است ، چرا که این بیماری می تواند اثرات مضری را  بر روی توانایی شخص و عملکرد زندگی روزمره او داشته باشد . افسردگی می تواند موجب تشدید درد شده ، و باعث  بروز مشکلاتی در خواب شود . افسردگی تخلیه کننده انرژی شما است ، لذت را از شما می گیرد و می تواند شما را در اجرای مراقبت مناسب از سلامتی با مشکل مواجه کند . اگر افسردگی درمان نشود ، می تواند به مدت ۶ تا ۱۲ ماه یا حتی بیشتر باقی بماند . وجود افکار مرگ در افسردگی شایع است و وقتی کسی افسرده می شود ، خطر خودکشی در او افزایش می یابد .

افسردگی قابل درمان است و مشخص شده که استفاده از داروها و روان درمانی در کاهش علائم افسردگی به خوبی موثر هستند و به مبتلایان کمک می کند تا به عملکرد طبیعی باز گردند.

داروهای ضد افسردگی چگونه کار می کنند؟

به نظر می رسد که داروهای ضد افسردگی از طریق بازگرداندن تعادل طبیعی به مواد شیمیایی مغز عمل می کنند . برقراری جدید توازن ، منجر به احساس بهتر ، هم از نظر احساسی و هم از لحاظ جسمی می شود .

همچنین درمان افسردگی می تواند به فرد کمک کند تا عملکرد او در خانه و محل کار بهتر شود . خوشبختانه داروها ی ضد افسردگی اعتیاد آور نیستند و عوارض جانبی بسیار کمی دارند .

نقش مشاوره ؟

مفهوم مشاوره یا روان درمانی اغلب اشتباه استنباط می شود . بسیاری از انواع مختلف درمان وجود دارد ، اما نوعی درمان که ثابت شده به افسردگی کمک می کند ، به درمان ” شناختی رفتاری ” موسوم است . درمان شناختی رفتاری بر اساس این ایده است که افسردگی زمانی بهبود می یابد که مردم بیشتر درگیر فعالیت های معنی دار باشند و اعتقادات و نگرش آنها نسبت به خود شان ، جهان و آینده مجددا” مثبت گردد . برای این منظور درمانگر به شما کمک می کند تا فعالیت هایی را پیدا یا از سر بگیرید که برای شما معنی دار یا لذت بخش باشند . بدیهی است برای فائق آمدن بر این امر با موانعی مواجه خواهید شد که در این راستا درمانگر مانند یک مربی در حل و فصل مشکلات ، از شما پشتیبانی خواهد کرد . همچنین درمانگر به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه افکار شما در افسردگی منفی ترمی شوند و به چه صورت می توانید از طریق تجربه و منطق ، چشم انداز خود را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس ایجاد کنید .

چه کاری می توانید انجام دهید

  1. از خودتان آزمون ” افسردگی ” بگیرید . برای این کار می توانید از آزمونهایی مانند ” خود آزمونی ” زیر استفاده کنید .
  2. به تمام سوالات پاسخ داده و بطورصادقانه نمره خود را اضافه کنید و ببینید که در کجا  نمره شما افت می کند .
  3. اگر نمره شما ۱۰ یا بالاتر است و شما این روند را برای بیش از یک یا دو هفته احساس کنید ، باید با پزشکتان یا یک روانشناس ، روانپزشک یا یک مشاور مجرب در زمینه درمان افسردگی تماس بگیرید.
  4. اگرشما دارای افکار مرگ یا خودکشی هستید ، بلافاصله به پزشک معالج خود یا یک متخصص روان پزشکی مراجعه کنید  . همچنین ، به کسانی که در اطراف شما هستند و می توانند از شما حمایت نمایند ،در مورد اینکه چگونه احساسات شما بد وناخوشایند می شوند اطلاع رسانی کنید ، تا در طول مدتی که شما این مسیر دشوار را طی می کنید ، به سالم ماندن شما کمک کنند .

خود آزمونی در مورد افسردگی

طی ۲ هفته گذشته ، هر چند وقت یکبار دچار یکی از مشکلات زیر شده اید؟

هیچوقت

هر چند روز

بیشتر از نصف روز

تقریبا” هر روز

۱-       کم علاقه یا بی علاقه به انجام هر کاری ۰ ۱ ۲ ۳
۲-       احساس غمگینی ، افسردگی یا ناامیدی ۰ ۱ ۲ ۳
۳-       اشکال در به خواب رفتن  یا در خواب ماندن  ، یا خوابیدن بیش از حد ۰ ۱ ۲ ۳
۴-       احساس خستگی یا داشتن انرژی خیلی کم ۰ ۱ ۲ ۳
۵-       کم بودن اشتها یا پرخوری داشتن ۰ ۱ ۲ ۳
۶-       داشتن احساسی ناخوشایند در مورد خودتان یا اینکه شما شکست خورده هستید یا خودتان و خانواده تان غمگین هستید ۰ ۱ ۲ ۳
۷-       اشکال در تمرکز داشتن روی کارهایی مانند مطالعه مجلات یا تماشای تلویزیون ۰ ۱ ۲ ۳
۸-       آهسته صحبت کردن یا حرکت کردن ، بطوری که مورد توجه سایر مردم قرار گرفته اید یا بر عکس : داشتن بی قراری یا اضطرب به اندازه ای که باعث شده حرکت شما به اطراف بیش از حد معمول باشد ۰ ۱ ۲ ۳
۹-       افکاری داشته اید که باعث شده  بیشتر به فکر مرگ باشید یا به دنبال بعضی راههای باشید که به خودتان آسیب بزنید . ۰ ۱ ۲ ۳

اگر شما بطور جدی به خودکشی فکر می کنید ، با مراکز بحران تماس بگیرید . شماره تلفنهای مراکز مربوطه را در اختیار داشته باشید . به یاد داشته باشید که افسردگی منحصر به یک زمان محدود بوده و قابل درمان است.

منبع  : مقاله :  ” Depression and Spinal Cord Injury  ” –  اقتباس شده از سایت : http://sci.washington.edu – ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی –  ( email: ohealth2007@yahoo.com) –   انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران