۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اطلاعات ایمنی برای کاربران ویلچرهای برقی

اطلاعات ایمنی برای کاربران ویلچرهای برقی

ویلچرهای برقی به اقتضای ساختار و وجود سیستمهای الکتریکی ، از نقطه نظر ایمنی باید مورد توجه خاصی قرار گیرند . از سوی دیگر ، ویلچرهای برقی معمولا” مورد استفاده افراد تتراپلژی هستند و به ایمنی این افراد باید جدی تر پرداخته شود . در هر حال ، برخی از موضوعات مهم که برای تامین ایمنی ویلچرهای برقی باید مورد توجه قرار گیرند ، در این مقاله ذکر شده است :

ترمزهای مکانیکی

ترمزهای مکانیکی که می توانند توسط کاربر ویلچر کنترل یا خلاص شوند ، از اقلام ضروری ایمنی ویلچر محسوب می شوند . کارکرد مطلوب ترمزها ، یکی از ” الزامات ” استفاده از ویلچر بخصوص در فضاهای باز است . بعضی از ویلچرها دارای ترمزهای مکانیکی هستند که توسط کاربر و با عملکرد عادی هر دو دست عمل می کنند ، اما کاربرانی که دچار اختلال در دست های خود هستند ، نمی توانند از آنها استفاده کنند . یکسری از ویلچرها هیچ ترمز مکانیکی ندارند ، بلکه دارای ترمزهای دینامیکی هستند . این نوع ترمز کمک می کند که ویلچر در هنگام حرکت و جابجائی به سرعت متوقف شود . اما این ترمزها باعث توقف ویلچر در زمان حرکت به پائین یک سراشیبی نمی شوند . خریداران ویلچرهای برقی همیشه باید اصرار کنند که محصول ارائه شده ، دارای ترمز مکانیکی باشد تا کاربر بتواند با آن کار کند . ترمزها باید هنگام حرکت ، برای متوقف کردن و قفل کردن ویلچر کارآئی لازم را داشته باشند و باید استفاده از آنها برای کاربرانی که هنگام توقف بطور دستی ترمز مکانیکی را قفل و یا آزاد می کنند …. به راحتی امکلن پذیر باشد . برای افراد کوادری پلژی که قادر به حرکت دادن یک اهرم نیستند ، استفاده از ترمزهای مکانیکی استاندارد یعنی قفل کردن و آزاد کردن ویلچر از طریق تجهیزات الکتریکی قابل کنترل امکان پذیر می باشد .

ساختار چرخهای جلو

نوع ساختار چرخهای جلو برای ایمنی کاربر بسیار مهم هستند . ویلچرهای برقی مخصوص استفاده در فضاهای باز ، باید همیشه مجهز به چرخهای بزرگ در جلو باشند ؛ وهرگز چرخهای جلویی آنها از نوع آزاد نوسانی نیست . ویلچرهای مورد استفاده در فضاهای داخلی ، چرخهای جلوئی کوچکی دارند ، بنابراین در فضاهای باز ، فقط برای زمینهای مسطح ، ایمن هستند . آنها در پیاده روها به خاطر اختلاف سطوح و وجود نا همواری ها و همچنین روی چمن و خاک ، غیر ایمن هستند و در معرض خطر قرار دارند . بطورکلی ویلچرهای دارای چرخهای جلویی کوچک برای استفاده در محیطهای داخلی طراحی شده اند، به همین دلیل در فضاهای داخلی قابلیت مانور بهتری دارند .

ثابت کردن دستها

برای کاربران ویلچری که مبتلا به اختلالات عملکرد دستها هستتند ، باید به مسئله تثبیت دستهای کاربر بطور جدی توجه شود . باید یک تکیه گاه ، برای آرنج یا ساعد روی ویلچر نصب شود تا دست کاربر برای استفاده از اجزای کنترل ویلچر روی آن تکیه داده شود . این تکیه گاه برای هدایت و کنترل ویلچر برقی می تواند یک موضوع حیاتی محسوب گردد .

کنترل های مربوط به ایمنی ترمز و نگهداشتن ویلچر

برای کاربرانی که از کنترلهای دهانی ، تنفسی یا سایر کنترلهای غیر دستی استفاده می کنند ، وجود و نوع کنترلهای ویژه ترمز و سیستمهای توقف سازی ویلچر از اهمیت خاصی برخورداراست . کاربران پاراپلژی که توانایی استفاده از دستها ی خود را دارند ، می توانند بطور عادی با استفاده از یک دست ، ویلچر برقی را با اهرم کنترل برانند ، می توانند با سوئیچ های برقی کنترلهای کمکی کار کنند و می توانند ترمزهای مکانیکی را فعال یا آزاد کنند . اما برای افراد کوادری پلژی باید دستگاه های خاصی نصب شود . بطوری که اگر سنسورهای ویژه ، بتوانند هر گونه عدم کنترل و ایمنی را تشخیص و فورا” برق سیستم را قطع و ترمزها را فعال کنند . درهر حال تولیدکنندگان و فروشندگان ویلچر باید به جنبه های ایمنی این کنترلها توجه جدی داشته باشند و آنها را برای کاربران آزمایش و به تائید یک متخصص کاردرمانی برسانند .

حرکت کردن روی شیبها

همیشه روی یک شیب فقط به سمت بالا یا پایین حرکت نمائید و هرگز در عرض شیب حرکت نکنید … چون در غیراینصورت احتمال واژگونی ویلچر از پهلوها وجود دارد . اگر از ویلچری استفاده می کنید که چرخهای جلویی آن کوچک است ، از مسیرها یا پیاده روهایی که به یک طرف شیب دارند و همچنین از روی پشته ها یا تپه های خاکی عبور نکنید . چرا که احتمال واژگونی در چنین شرایطی خیلی زیاد است .

پرهیز از راندن روی موانع روی زمین

چیزهایی مانند سنگ ها ، شکافها ، جدول خیابانها ، وغیره می توانند باعث انحراف ناگهانی ویلچر به یک طرف شده و آن را از مسیر خود منحرف کنند . بنابراین کاربران ویلچر باید از برخورد و عبور از روی چنین چیزهای خودداری کنند.

توجه به شارژ باتری ها

به خاطر بسپارید که همیشه قبل از خروج از خانه باید به وضعیت شارژ باتریهای ویلچر توجه کامل داشته باشید . و در صورت نیاز آنها را به طورکامل شارژ کنید . خروج از منزل و ماندن روی یک ویلچر برقی با باتری های از کارافتاده می تواند فرد را در معرض یکسری خطرات جدی قراردهد . همچنین بطور دوره ای ، باتریها باید توسط یک تکنسین از نظر مناسب بودن سطح مایع و ظرفیت شارژ باقی مانده بررسی شوند .

به لحاظ ایمنی همیشه تلفن همراه تان را در کنارخود داشته باشید

کسانی که دچار اختلال مهارت دستها هستند و قادر به استفاده از یک تلفن همراه معمولی نیستند ، می توانند از یک تلفن همراه که به ویلچر متصل شده و برای استفاده افراد کوادری پلژی مناسب سازی شده استفاده نمایند . بهتر است از خطوط دائمی استفاده نمائید و استفاده از خطوط اعتباری می تواند شما را هنگام اتمام اعتبار به دردسر بیاندازد . ضمن اینکه نیاز به شارژهای دوره ای نخواهید داشت . همچنین بهتر است شارژر تلفن همراه شما طوری باشد که بتواند با باتری ویلچر نیز کار کنند . فیلترهای ضد صدا برای حذف سر و صدای موتور نیز ضروری هستند .

استفاده کنندگان از تجهیزات هوارسان برقی

کسانی که نیازمند دستگاههای کمک تنفسی هستند ، باید یک باتری قابل شارژ مجزا داشته باشند و از آن فقط برای دستگاه تنفسی استفاده کنند . با این کار اطمینان حاصل می شود که حتی اگر برق ویلچر ضعیف یا قطع شود ، مشکلی به وجود نخواهد آمد . تجهیز ویلچر این افراد به یک زنگ هشدار ضروری است . ضمن اینکه باید حتما” یک تلفن همراه نیز وجود داشته باشد .

از باران وبرف پرهیز کنید

قرار گرفتن در شرایط بارندگی برای افراد نخاعی ، به ویژه برای کاربران ویلچرهای برقی که تجهیزات آنها گرانقیمت است ، می تواند بسیار خطرناک باشد . بنابراین سعی کنید همیشه خودتان را از باران یا برف دور نگه دارید . از سطوح مرطوب ، لغزنده و مملو از باران یا برف پرهیز کنید . اگر در شرایط بارندگی یا برفی مجبوربه سفر شدید ، از ون های مخصوص ویلچر استفاده کنید ( از درب مبداء تا درب مقصد ) .

هنگام حمل و نقل روی ویلچر در داخل ون ، توصیه های ایمنی را جدی بگیرید

 از جمله مهمترین توصیه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • چرخ های ویلچر باید به کف خودرو قفل شوند .
  • زیر ویلچر یا صندلی کابر ویلچر باید بوسیله یک تسمه ، محکم به کف مهار شوند .
  • کاربر ویلچر باید توسط کمربند ایمنی از پایین صندلی تا پشت ، و از ناحیه قفسه سینه به پشتی صندلی ، مهار شود . افراد زیادی بوده اند که بدلیل عدم استفاده از کمر بند ایمنی و عدم رعایت اقدامات احتیاطی ،از روی صندلی ویلچر به جلو و به بیرون صندلی پرتاپ شده و حتی با شدت با شیشه و اتاق خودرو برخورد نموده اند که بعضا” باعث مرگ آنها شده است . این موارد در تمام خودروهای ون ، چه خصوصی ، چه اجاره ای و چه وسایط نقلیه خدمت گرفته در سازمانهای عمومی باید رعایت شود .

عبور دادن ویلچرهای برقی از پله های فضاهای بیرونی

پله ها در فضاهای بیرونی معمولا ” عریض تر، عمیق تر واغلب کوتاه تر از پله های داخل ساختمانها هستند . معمولا” این قبیل پله ها در مقابل ساختمان های عمومی از جمله دادگاه ها یافت می شوند . برخی از ویلچر های برقی دارای چرخ های جلوئی بزرگ هستند و طوری طراحی شده اند که می توانند کاربر را بطور ایمن به سمت بالا یا پایین پلکانهای موجود در فضاهای باز هدایت کنند . اما نمی توانند بطور ایمن یک فرد را به سمت پایین یا بالا رفتن از پله های موجود در فضاهای داخلی از جمله داخل خانه ها ، ادارات و ساختمان های عمومی و … منقل کنند . بنابراین هرگز نباید از آنها برای پله های داخل ساختمان استفاده کرد ! .

عبور دادن ویلچرهای برقی از پله های فضاهای داخلی

یکسری ویلچرها برای گذر از پلکانهای خاصی طراحی شده اند . از این رو ، استفاده از اکثر ویلچرهای برقی در عبور از بیشتر پکانها می تواند خطرناک باشد ، چرا که اغلب ، پلکانهای موجود در فضاهای داخلی ، در مقایسه با پلکانهای موجود در سایر فضاها شیبدارتر ، باریک تر و بلند تر بوده و حتی عمق کوتاهتری دارند . از سوی دیگر خیلی از پله های داخل ساختمانها برای تحمل وزن های سنگین طراحی نشده اند و بدون هیچ نشان هشداری ممکن است دچار ترک و تخریب شوند . نکته مهم دیگر این است که پله های داخلی اغلب دارای قابلیت دید ضعیفی هستند ، به طوری که ناشناس بودن فرد ، وجود نقاط خیس و قسمتهای آسیب دیده می توانند باعث شوند که ویلچرهای برقی سنگین دچار لغزش ، سر خوردن و کاهش گیرای روی پله ها شده و باعث سقوط و آسیب دیدگی یا حتی کشته شدن کاربر شود .

توجه داشته باشید که :

همیشه باید یک تکنسین مجرب و توانمند ویلچر و یا یک مربی آشنا با موضوعات بالابر- پله های ویژه افراد ناتوان در دسترس داشته باشید تا نحوه عبور شما را ارزیابی و چالشهای خاص پله های فضاهای داخلی را قبل از استفاده کاربر بررسی کند . پس از آن ، کاربر ویلچر باید در حضور تکنسین یا مربی ، همان پلکان را دو یا سه مرتبه بالا و پائین رفته تا مهارت لازم را کسب کند .

 

هشدار :

استفاده از ویلچرهای برقی برای عبور از پلکان ها در منازل شخصی نا ایمن است . چرا که اکثر این ویلچرها سنگین هستند . چنین ویلچرهایی ممکن است با باتریهای روی آن حدود ۴۰۰ پوند ( حدود ۱۸۰ کیلوگرم ) وزن داشته باشند . ۲۰۰ پوند ( حدود ۹۰ کیلگرم ) هم وزن کاربر را اضافه کنید . بنابراین وزن کلی آن می تواند تا حدود ۶۰۰ پوند ( حدود ۲۷۰ کیلوگرم ) برسد . این وزن زیاد می تواند باعث شکستن ، تخریب یا رها شدن یک یا چند مرحله ای آن شده و می تواند موجبات سقوط ویلچر و کاربر آن به پائین پله ها را فراهم کند .

سرویس نگهداری دوره ای

برنامه های سرویس نگهداری دوره ای برای حفظ ایمنی هر ویلچر برقی ، از هر نوعی که باشد ، ضروری است . توصیه براین است که کاربران باید حداقل هر روزه موارد جزئی و هفته ای یکبار هم موارد کلی را بازبینی کنند . همچنین حداقل هر ۳ ماه یک بار ، یک بازرسی تخصصی ، برای اکثر کاربران انجام شود . البته برای کاربران خیلی فعال و یا برای کاربران دچار ناتوانیهای شدید ، بازرسی های تخصصی هرماه یک بار توصیه می شود . اگر لاستیکها از نوع بادی هستند ، باید هر روز قبل از استفاده ، میزان فشار باد بررسی گردد . لاستیک های توپر هم باید از لحاظ آسیب دیدگی بصورت چشمی بررسی شوند.

به دلایل مالی و قانونی ، توصیه می شود که موضوعات ایمنی ویلچر توسط فروشنده ، سازنده یا مکانیک آنان که به عنوان نماینده سازنده تعیین شده ، برنامه ریزی واجرا شود .